|
|
|
|---|---|
|
På 70-talet hade jag gevalia mörkrost(Opel) och då fanns ett system för att sätta på batteripolerna för att elektronlytiskt lägga på zink på naken metal - typ lackskador osv. Finns det något liknande nuförtiden? På stora fartyg skruvar man ju zinkblock för får oxidera istället för att det blir rost. Så den idén tycker jag om som sådan. Tänker göra någon åt begynnande undertill där huven stängs som börjat synas lite. Insidan, inget på utsidan så långt. Eller är det slipa stålblankt och rostskyddsfärg av något slag som gäller? Tack. | |
|
Om du har 12-års garantin, åk till BMW innan du börjar fixa. Ev. får du ny huv. Det fick jag :) /J Surf Or Die!!! |
|
|
Tack. Före 6-års perioden gick ut hade jag inne för begynnande i dörr och det fick jag utbytt. 6 år, halva tiden är tydligen mer redan begynnande ok att reklamera. När jag frågade om huven sa redan verkstaden nej före de kollade med BMW. Vet inte om det är mer vållat av stängda huvar under åren och därför ser lite annorlunda på det. Tror det är mest goodwill om man skulle få på 12 år. Som jag fattade det är 12-års garantin egentligen som de flesta märken - genomrost, inifrån ung. Men du gav mig en idé - och skall ta en snack närmare med dom. Annars är huven där enklare än dörren var veckad plåt och påbörjat. Bockad plåt men inte så mycket dubbelveckad om jag minns rätt. |
|
| Min huv blev utbytt. Tog ca 2år så var den nya likadan. Billigaste lösningen är att BMW byter huven såklart. Men en bättre lösning är att sprätta undan det undermåliga kittet över plåtomvikningen, blästra och grunda med epoxigrund innan kittning och lack. Det är ogalvat under alla kittsträngar och en materialmiss som även finns på nya delar vad gäller kittet. | |
|
Tack, det var katten att det kommer så snart igen. Det finns inga trick med zink osv att ta till? Minns experimenten från skolan - en spik i vatten, en annan spik genom att bit zinkplåt i vatten - och den i zinken var lika fin som ny vid jämförelse någon vecka senare. Är lödtenn både bly och zink - minns inte? Smälta på så det rinner in - utan överdrift så lacken på utsidan inte flagnar förståss. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.