|
|
|
|---|---|
|
Jag har demonterat mina grenrör och står nu inför att svetsa sprickorna i dom och undrar om någon har gjort det samma med gott resultat. Vad föreslår ni för typ av svets/svetsteknik/val av lod o.s.v? Är rören rostfria eller svartstål? (det är alltså ej gjutjärnsgrenrör det handlar om) Jag vet inte hur man lägger ut bilder här (om det går) men jag kan maila bilder på sprickan för den som vill hjälpa till. | |
|
Jag har svetsar med MIG och rostfri tråd med lyckat resultat. Det är nåt halvrostfritt material i rören. Cortenstål kanske? ///BMW - Was sonst! |
|
| Är det därför som det spricker lätt, efter som det är rostfritt liknande? Jag har en mig men ej någon rostfri tråd. Men jag får för mig att om man gasar så blir det en skonsammare svets efter som det både värms upp och svalnar långsammare än om man bränner på men migen. Sen om man kanske bankar/smider på svetsen en stund efteråt för att ta bort spänningar? | |
| Använd TIG svets.... | |
|
Det funkar inte så bra med vanlig svetstråd i alla fall. Den är mer oädel än röret så svetssträngen rostar ganska snabbt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej! Som Neroth skriver så skulle jag Tiga den om jag vore dig. Du får absolut bästa resultatet med tig-svets. Samt att du får en jämn och fin värmespridning (Som Gassvetsning) Så då stressar du materialet minst (Spänningar) Du bör abvända Elga 316L tillsats material. Och var noga med rotskyddsgas! (Spola gas invändigt i röret så du har insidan helt fri från syre) Argongas är att föredra men funka också med Mison 25 Rostfritt kräver det för att få en full god svets procedur! Mvh:Ronnie |
|
| Glöm inte att borra ur sprickan i dess ändar. | |
|
gOry! Varför ska man behöva borra ur sprickan? Man börjar ju ett par mm före och avslutar ett par mm efter. Smat att man lägger inte bara på en svets typ som ett spackel utan att man ser till att man får en bra igenom trängning. Och det var inte heller frågan om ett gjutet rör (Gjutgärn) Men kommentera gärna hur du kommit fram till din slutsats! mvh:Ronnie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.