AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.668

E46 318i -02 Varför har min acceleration försvunnit?

Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej på er!

Min 318i har blivit en 316i ;(!!

(N42 316i/318i (Rak 4:a - 16 ventiler) 02-)
(-Mycket hållbar motorkonstruktion med elektroniskt styrda ventiler, s.k. Valvetronic.)

Behöver tips på vart jag kan börja felsöka förutom styrenheter och motorkompretion.

Efter att i helgen ha dragit ett lättare släp upptagades det att bilen hade tappat sin acceleartaion.

Vid full gas upplevs bilen fruktansvärt svag jämförelse mot tidigare körupplevelse, bilen värvar fortfarande up som den skall men inget hände vid dem motorstarka varvtalen 3000 -5000 rpm.. den lilla ponny spark som brukar komma, kommer inte.

0-100 brukar gå på ca 10sek nu är det mer 20sek!

De fel indikationer jag upplever är ett som låter ungefär som vid hål i avgasröret/ljuddämpare men genomförde en optisk kontroll igår och slutsatsen av den är att avgasröret kommer gå flera tusen mill till innna det är dax att börja svetsa på det.

Man kan också vid de högre varvtalen höra ett muller/sug som ungefär vid motorer utrustade med sportluftfilter, sådant har jag inte monterat men dock har för några hundra mil sedan monterat nytt luftfilter.

Hade bilen varit utrustad med turbo hade jag trott den hade lagt av..
En annan teori är om bilen hade haft Vanos men jag har för mig att denna motorn inte har det då den är utrustad med valvetronic.

Finns det några teorier hos er som jag har missat att undersöka, som kan generera denna energi förlust, innan jag åker till Paulssons bil?

// JW
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Nu skall ni få höra..

Eftersom ingen har kommit med något bra förslag så kommer här en trolig lösning på ovanståendeproblem ifall någon annan hamnar i samma sits.

Disskuterade ovanstånde problem med närliggande BMW verkstad, de tipsade om vanligt förekommande problem med kammaxelgivare vilket också bekräftar många inlägg på detta forum samt många andra bmw forum.

Det intressanta i ovanstående fall är att den gula motorlampan aldrig har tänts vilket bidrog till att jag misstänkte att det inte fanns någon felkod.

Men för att säkerställa BMWs teori så åkte jag och fick bilen avläst ändå. Och mycket riktigt indikerade den felkod för Kammaxelgivare position avgas sidan.

Vilket skulle kunna förklara de kraftiga missljuden från motorn samt den kraftiga energi förlusten i motorn. Om jag förstår det rätt så hamnar kammaxlarna i otakt vilket leder till en kraftig motorbrom när inte avgaserna kommer ut.

Jag fick tips på verkstan om att beställa ny original givare och inte piratversion men efter samtal med schmiedmann så rekommenderade dem mig och köpa Hellas version som skulle motsvara origianlkvalitet. Dessa hade de nämligen aldrig haft en ända reklamation på och dessutom halvapriset motsvarande original. Kanske är det samma givare i BMWs kartong som i Hellas?

Nu inväntar jag leverans från schmiedmann, sen får vi se om the force returns!

// JW
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
fint med återkoppling!
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej!

Mer återkoppling!

Det fungerade!
Kraften har återvänt till motorn!

Det blev knappast någon racer efter ny sensor men det var det aldrig tidigare heller, utan istället följer nu acceleration med fint under hela varvtalsregistret.

Notan gick på ca 500:- istället för uppskattningsvis 2500:- vid reperation på verkstad.

// JW
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Tack för tips och återkoppling. Ska testa det på min.
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Avvakta, verkar som givaren har lagt av igen. Efter mitt senaste inlägg åkte jag hem och då rykte det till i motorn precis som om givaren la av igen och kraften försvann. Jag har reklamerat givaren och original givare är påväg. Skall för i verkstaden igen för att säkerställa att det är givaren. Alltid är det något...

// JW
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Glöm tidigare inlägg!

I helgen hände detta.
Kommer hem och parkerar bilen.
Skall köra iväg igen, vrider om nycklen och känns som bilen startar men gör din inte, kallar det för "snedtäntning" hänt innan och då är det bara att vrida om nycklen igen och starta. Nu när jag gör detta startar den inte alls. Startmotorn går dock runt somvanligt.

Vad har hänt, läser i en massa inlägg om allt från vevaxelgivare, kamaxelgivar, reläer, bränslepumpar, tändstift mm

Påbörjar felsökning med startgas, brända säkringar, reläer och kontrolerar stiften.
Stiften är blöta vilket indikerar att det kommer bränsle.
Med en startkabel jordar jag stiften och alla ger gnista. Vilket utesluter att veaxelgivaren förbjudar motorn att tända. Vad kan då vara fel.

Slutar med att bilen boxerars till väns verkstad, här finns felkodsavläsaren jag har använt mig av tidigare.

Felkodsavläsningen visar på felaktig kamaxelgivare igen på samma sida som tidigare, denna är bytad till en ny bmw original givare.

Det görs också ett komp test där det konstateras att alla clindrarna ligger jämt på 8-9kg (säger man så?) vardera.

Verkstaden konstaterar att den mest troliga förklaringen till varför inte bilen startar samt tidigare problem är att kamkjedjan har kuggat över. Har detta hänt har jag haft en väldig tur då det verkar som alla ventiler har klarat sig samt kolvar vilket bekräftas av kompprovet.

Troligt är att när bilen har börjat gå skit (tappat kraft) så har den kuggat över typ en kugg, när jag försöjkte starta bilen och den inte startade, kuggade den förmodligen typ en kugg till. Detta har troligen hänt på avgassidan och nu är axlarna (finns två kamaxlar på denna) i sådan otakt att den själv dödar start ögonblicket.

Detta scenario skall bekräftas senare i nästa vecka då ett special instrument för att ställa kamaxlarna i förhållande till vevaxlen lånas in, först då ser vi om det är i otakt.

Slutsats:
Verkar som jag har haft tur i oturen.
De felkoder om trasig kamaxelgivare har troligen egentligen betytt att axeln inte är i rätt läge i förhållande till den andra givaren. Troligen har alla givare fungerat. Bilens givare, Hellas givare och BMWs nya givare.

Jag har hört ett lätt rasslande ljud från motorn en längre tid, men haft uppfattningen av att detta har varit ok, då det har försvunnit då oljetrycket har uppnåts ett par sekunder senare.

Min slutsats är nu att det inte alls är ok, utan jag rekommenderar alla med n42 motorn att uppdatera sin kamkjedjespännare. Det skall enligit uppgift från verkstade "bara" vara att skruva ut den gamla och in med den nya.

Många inlägg här och på andra forum berättar om den "nya" uppdaterade spännaren. Art nummer hittar ni på realoem.com

Hoppas detta ilägg kan hjälpa någon anna härute!

// JW
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Verkligen tur i oturen. Hört några skräck historier om det där. Man börjar ju få misstankar om att man är drabbad. Har dock bytt spännaren tidigare, men överkugget möjligtvis skedde innan bytet. Mitt största problem är att min läcker så mycket olja, både drar och läcker. Jag blir helt tokig på det för jag vet inte vad det kan vara, har bytt allt vad gäller vevhus och vakumpump och ventpackning. Jag börjar luta åt att det kan vara ventiltätningarna, dom kanske har rykt om jag nu också är drabbad av överkugg som påverkar kompen. Berätta gärna om hur överkuggs testet går till och utfall, lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.