|
|
|
|---|---|
|
Hej Forumet, (detta är premiär posten) Jag ser en liten möjlighet att skaffa en Z3 Coupé, men då måste den funka som vardagsbil till frun (och helg bil till mig). Hittar en bil hos en handlare inte alt för långt bort och slår en signal för att få reda på mera om bilen. När samtalet glidit från varför denna bil haft 17 ägare sedan 2000 och in på om den var vinterkörd fick jag lite svårt att ta till mig handlarens uttalanden, jag fick reda på att: "Z3 är värdelös som vinterbil, bakhjulsdriven & inte byggd för vintrar" "Rosten kommer att ta den" "dålig isolering, inte lämplig för långfärder" Eftersom det var en BMW handlare undrade jag försynt om det skilde mycket mellan Z3 och en 3-serie när det gäller chassie, rostskydd och ljudisolering, men fick bara undvikande svar att jag inte ska köra den på vintern. Men jag kan inte släppa tanken på en Z3, är den som handlaren upplyste mig om helt olämplig som bruksbil eller blev han bara upprörd över tanken att jag ville köra den på vintern? Tips, råd, erfarenheter och rekommendationer mottages tacksamt. /M “If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.” ― Albert Einstein | |
|
Det går alldeles utmärkt att köra Z3 på vintern (även om jag inte skulle göra det själv). Rostskyddet är lite sisådär och bilen är av naturen "tail happy" men med sunt förnuft och lätt gasfot är det inga problem. Ljudisoleringen är sämre än i motsvarande 3-seriebil (tänk på att Z3 bygger på E36 med vissa delar från E30), dock är förstås en coupé tystare än en roadster. Kupévärmen är riktigt bra, dessutom gör ju det lilla utrymmet att det går snabbt att få upp värmen. /Masten |
|
|
Går att köra på vintern, men det är inte idealt. Den är som sagt lätt över baken så greppet är sämre än 3-serie. Jag tycker jag har problem med min e91'a att komma över snövallar osv, och Z3 är sämre. På hyffsade väglag är det inte något problem. Har kört en del Z3 3,0 coupe på vintern, familjen hade en som bruksbil för ett antal år sedan. När nysnön kom var det svårt att komma upp för backarna, så är det tyvärr.. |
|
|
Okej... Tackar tusan för informationen. (klart bättre framställd info jmf säljaren) Då kan man ta och överge Z3 Coupé och kanske satsa på en 3-serie. “If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.” ― Albert Einstein |
|
|
Åkte min före detta 2,8 Coupe av och till under en vinters tid och måste säga att den inte alls är så hemsk som vissa verkar tycka. Då hade i och för sig jag nya dubbade vinterdäck på den. Sen om jag bara skulle ha en bil och och gillar formen på Coupén så är det väl inget att fundera på. ALLT SKA INTE VARA SÅ HIMLA PRAKTISKT!! :-) MVH// Henke |
|
|
"Sen om jag bara skulle ha en bil och och gillar formen på Coupén så är det väl inget att fundera på. ALLT SKA INTE VARA SÅ HIMLA PRAKTISKT!! :-)" +1 |
|
|
"Sen om jag bara skulle ha en bil och och gillar formen på Coupén så är det väl inget att fundera på. ALLT SKA INTE VARA SÅ HIMLA PRAKTISKT!! :-)" Helt rätt.... När jag väljer åt mig själv, frun som kommer att behöva vardagsbruka bilen har lite åsikter som jag låter henne ha. Jag får lägg upp det så att frun får en praktisk bil med drag mm, kanske tom 4x4 så lämnar det dörren på glänt för mig att skaffa en coupé. ;) “If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.” ― Albert Einstein |
|
| Det låter som en på många sätt smartare idé :-) | |
| Låter som ni bor på ställen som är väldigt välplogade... jag skulle nog tro att ett av de största problemen kommer att vara snöhögar ... :] | |
|
Kanske inte den bästa vinterbilen, eller bruksbilen. Isolering är dålig, man hör alla ljud inkl. växelåda och bakaxel. Köra långt, tank på 50 liter, lekfull högerfot och lite marginal = tankning var en gång per 40 mil. Själv vill jag nog ha en tank som klarar 60 -70 mil på min bruksbil. Värmesystem bra när motorn har varv. På tomgång kommer nästan ingen värme. Senare modeller har förbättrat detta med extra elektrisk vattenpump. På min har jag märkt mycket ojämn värme mellan vänster och högersida. Har jag halvläge kommer ljummet på förarsidan och kallt på passagerarsidan. Rostskydd? Bilen är byggd i USA, ett land där rostskydd aldrig haft någon prioritet. Rykten säger att de som gått till Europa skall ha bättre skydd. Skyddet räcker dock utmärkt för sommarbilen. Säten, du som förare älskar kanske de fasta sätena utan justerbarhet av svank m.m. Men vad tycker din fru? Min hatar dessa sportsäten, enligt henne en pina. Nu låter det som om jag hatar bilen. NEJ! JAG ÄLSKAR DEN, men det är en hobby! Jag älskar motorljud, väghållning, fasta säten. |
|
|
"Säten, du som förare älskar kanske de fasta sätena utan justerbarhet av svank m.m. Men vad tycker din fru? Min hatar dessa sportsäten, enligt henne en pina" He He. Vi var precis och provade en 525 med sportstolar och frugans första kommentar var "ahh sköna stolar" täck följd av "vad tyst gen går" Tyvär avslutades det med "nej den är för stor, men OK vi kollar efter en 3-serie då" Så även om det inte blev affär på 5-serien blev det ett måste med sportstolar. “If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.” ― Albert Einstein |
|
|
Jag och exet hade ett tag en z3c som enda bruksbil. Att lasta med packning för 2 veckor, 2 stora julkappspåsar och en schäfer blev lite trångt, men det funkade. Nackdelarna var att den var ganska låg i fronten (sänkt) vilket inte var så bra i snö, och att vi ibland fick lämna den hos grannen och gå sista biten när det var is i den smala, branta, krokiga backen upp. Kanske bara var vinterdäcken som var dåliga, men den senare inköpta 530iAT'n kom upp utan problem. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Klart det funkar med coupé som vinterbil. Folk körde bil på vintern även när det var Volvo 240, Ford Taunus, Opel Rekord, BMW Neue Klasse etc som fanns att välja på. Själv har jag kört BMW 02 på vintern. Med bra däck, några kilo extra där bak och lite eftertanke i förväg gick det fint. Bilkörning old school :) Att det finns "bättre" vinterbilar än en coupe är givet. Men allt behöver inte vara så foträt och praktiskt hela tiden. Som du var inne på - köp en 4*4 till frugan och ge dig själv något roligt. /N |
|
| Som min signatur antyder, körde jag en Chrysler Valiant i min ungdom, även vintertid. En amerikanare med stor gjutjärnsspis under huven och noll vikt där bak. Som ballast användes en rejäl tung Volvo-motor i skuffen. Fungerade bra för det mesta, det gav i alla fall grepp. Kommer dock ihåg att jag en halkig dag körde om en lastbil farande baklänges. Slutsats, några kilo extra där bak hjälper säkerligen. | |
|
Hej igen forumet. Nej det har inte blivit någon Z3, eller 3serie till varken mig eller frugan. Frugan fik sig en annan tysk bil. Men jag kanske får en chans att byta ut pendelvagnen mot en kuligare bil. Så åter igen, är Z3 mer rost-benägen jmf med ex. E46? Är vinteregenskaperna katastrof, nej det tror jag inte strunta i det. Men hur illa far en Z3 av året runt brukande? Pengarna i sjön eller? “If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.” ― Albert Einstein |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.