AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.992

Pallar automatlådan 530dE61 dra husvagn?

Sida 1 av 2
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Hej
Det var längesen man körde BMW och hängde här på forumet.
För 10 år sen körde jag M3 och hade skitkul.
Nu har man blivit äldre och haft en hel del andra roliga bilar.
Skönt att detta forum finns. Har saknat det med mina andra bilmärken.
Nu är jag starkt inne på en 530d 2007-2008. kombi måste det vara för nu har man fått barn också:). Och köpt husvagn. Men jag vägrar Volvo V70 som min fru tycker borde duga.

Jag har nyss sålt en gammal VW Touareg. Den har fungerat fint och inte haft några protester med att dra en nästan 2 ton husvagn på långresor till bl a Italien.

Men ni som kan dessa bilarna. Pallar automatlådan dra husvagn?
Jag satt halva natten och skugga igenom 5 serie delen på forumet.
Det som är det mest tragiska är väl Swirl flapen i insuget om dem skulle gå av.
Jag vet inte om det även gäller 2007-2009 bilar?
Jag är van bilmekare så i värsta fall får jag väl också ta bort dem då det verkar gå precis likabra utan dem.
Jag är mest orolig för växellådan. Så vad säger ni? Vågar man gå på en sån bil?
Helst inte 525d då jag tycker den är lite i klenaste laget.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Jag har dragit med min bil 525d, känns knappt att man har något där bak. Det är ju en Diesel! Lådan skulle jag inte oroa mig för, den ska klara 500 nm. BMW har antagligen byggt bilar även för att dra husvagnar med ;). ang swirl flappen, gjorde dom inte om dom typ 2005, rätta mig och jag har fel.

"Spjäll i insuget ”Swirl-flaps”
På alla dieselbilar, 4 och 6 cylindrar sitter det spjäll i insuget. Det finns ett undantag och det gäller 525d LCI med M57N2-motorn. Dessa kan lossna och sugas in i motorn. En omkonstruktion gjordes någon gång i slutet av -04 början av -05. Det som gjordes var att förstärka axlarna (från 4mm till 5mm) och ta bort den dumma monteringen där själva spjället satt fast med två skruvar mot axeln. Någon vidare omkonstruktion ska aldrig blivit gjort utan problemet kvarstår till sista årsmodellen.
Det går att plocka bort spjällen och ersätta hålen för infästningen med blindplåtar. Prestandan ska inte påverkas men motorn blir inte lika effektiv med hänsyn till miljön.
Hur vanligt detta problem är vill jag inte gå in på men de som har drabbats måste det kännas tufft för. För den som vill gå in djupare i problematiken och bilda sig en egen uppfattning finns mycket att läsa här på AutoPower-forumet."

Dock att tänka på är att man inte får dra mycket på B kort med en BMW, 1200kg på min, men du kanske har BE?

Kolla begagnatguiden här på sidan, där hittar du mycket bra info!
He
437
Henrik 77
BE kort har jag. Så det är inga problem.
Ok. Så det är inga kända problem med automaten i alla fall.
Skönt att höra.
En annan grej jag egentligen är mer orolig för är att jag kör mycket "kallkörningar".
Jag har bara 3 km till jobb. Så bilen blir knappast varm. Nu tänker jag köra med motorvärmare både hemma och på jobb. Så den kommer ju vara lite halv varm plus att den står i garage med ca 10 plusgrader på vintern.
Men hur mår partikelfilter och annat av mina små körningar?
förresten är det vanligt att behöva byta partikel filter på dem?
Jag tänker byta olja var 1000 mil. Det har jag alltid gjort på mina bilar.
Jag håller inte mycket för Longlife service.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Lådan behöver du nog inte vara orolig för. Samma låda sitter i 535an och är specad för 700nm, om jag minns rätt. Kör med förstånd så är det nog inga problem.
Jag ska dra en 1500kg vagn med 525d och och är inte ett dugg orolig, trots att en resa till de backigare delarna av landet är inplanerad.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Får jag fråga varför man kör 3km till jobbet? Det kommer nog döda din bil mer än husvagnskörningen.
Henrik 77: Automatlådan klarar av att dra din husvagn utan problem, så den behöver du inte oroa dig för. Däremot hade jag, om jag var du, övervägt att cykla eller gå till jobbet. Att enbart köra 3km är inte så bra för motorn och speciellt inte för dess partikelfilter.

Att du inte satsar på en bil med xDrive (fyrhjulsdrift), typ en 530d xDrive? En 530d xDrive med automat är en riktigt bra kombination när det gäller att dra tyngre släp/husvagnar.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
**Stefan**: Sitter det 700nm låda i min med?
He
437
Henrik 77
Nä, det är kanske inte så klokt att köra så korta sträckor. Men min gamla Saab 9000 med över 40000 mil på mätaren har klarat det i 7 år nu:).
Hittar jag en xd så går det också bra. Egentligen även 535 om det är rätt pris.
Vad kostar ungefär partikel filter? Bytet löser jag själv. Min fru är på mig att jag borde cykla till jobb. Men jag är lite för bekväm för det. På sommaren är det väl helt ok att cykla.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att byta filter på märkesverkstad ligger i storleksordningen 20.000kr.
Kortsträckorna kan också påverka livslängden på turbon (dålig smörjning när oljan är kall) så där har du potentiella reparationer på lika mycket till.

Om du bara ska åka 3km, ska du inte köpa en skitbil i 10.000kr klassen till det? Spelar väl ingen roll om den är bullrig och obekväm om du bara ska sitta 10 minuter i den.

-------
//Lövet
He
437
Henrik 77
Jag har alltid nästan haft en skrotbil och en finare bil. Men jag är trött på det nu. Alltid någon bil som står i vägen på uppfarten. Plus att det ska skötas om. Därför sålde jag touaregen och tänkte ev skrota saaben. Det hade varit så himla skönt. Får kanske fixa någon bra cykel eller eu moppe.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Megachef: Tyvär inte, 525orna har en något klenare låda än 530/535, tror inte den är specad för mer än 400nm.
Men jag har aldrig hört talas om nån som haft problem, annat var det med de gamla gm-lådorna i e39 som rasade på löpande band.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Edit: 525=ga6hp19z pallar 400mm
530/535=ga6hp26z pallar 600nm

Nu kan vi lägga det åt sidan och återgå till trådens egentliga ämne.
He
437
Henrik 77
Jag pratade nyss med min verkstad som jag har haft kontakt med i många år. Han sa att dom hade börjat med för några år sen som test att tvätta partikelfilterna med bra resultat. Nu gjorde dom det allt oftare om kunden ville det. Han sa att ibland är det mer eller mindre tvärstopp i dem. Efter att dom är rengjorda har bilarna gått några tusen mil utan protester. Så det kan det ju vara värt om det behövs. Annars tyckte han väl att det var inte mer problem med BMW än någon annan bil.
He
437
Henrik 77
Imorgon blir det nog affär på en 530 diesel kombi 2009. Allt är så gott som klart så är den bara i det skick som sägs så får jag den med hem i morgon. Ska bli intressant. Det var ca 11 år sen jag hade BMW. Hur långt kan det gå mellan olje service? Första servicen är inte gjord förrän vid 3060 mil. Känns som den överstigit lite eller? Jag själv tänkte byta vid Max 1500 mil.
Serviceintervallen är konditionsbaserade (alternativt vartannat år beroende på vad som infaller först) så det finns ingen gräns vad gäller körsträcka. Bilen talar om vad som ska göras och när det ska göras.

Har bilen gått långt kan det vara värt att byta olja och filter i automatlådan, speciellt om du ska dra runt på en tung husvagn.
He
437
Henrik 77
Ok. Trodde det var som Audi/vw. Beroende på körsätt Dick Max 3000 mil 2 år. Bilen har gått 8500 mil. Den är uttagen för ganska exakt 4 år sen. Tänkte ändå kolla rost vid shopping luckan. Givetvis alla funktioner men framförallt bakluckan med tanke på kablarna. Annars är det väl som vilken bil som helst. Kolla allt och vara misstänksam. Där sitter komfort stolar i den med massage. Det är väl inte standard med massage bara för att där är komfort stolar? Men på bilderna så syns det inte om det är sådana nackstöd med flärpar som man kan vika ut. Eller det är ytterliggare extra utrustning?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Massage kostade extra även till komfortstolarna men justerbara nackstöd är standard. Lycka till i morgon!

//Bjersér
He
437
Henrik 77
Fanns det bara en sorts nackstöd på komfort stolarna då? Jag kommer ihåg min chef hade en 530 med komfortstolar. Den hade några utvikbara flärpar på nackstöden. Tyckte inte jag såg det på dem fotona i annonsen. Visserligen var det fotat lite snett bakifrån. Så man kanske inte ser det då. Sen fanns det el ratt också. Men glömde fråga om det var minne till stolarna. Borde där inte vara minne om det är dem stolarna och dessutom elratt?
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
På faceliftmodellerna så har nackstöden fått ny design så hela kudden viks mot huvudet istället för en liten bit som på de första årsmodellerna.

Elratt och minne är standard då det finns komfortstolar.
He
437
Henrik 77
Såg det nu på en annan bil att hela "höjden" viks fram.
Skönt att där är minne i alla fall.
Kunde ju inte somna igår kväll. Låg bara och tänkte på bilen:)
Får väl fråga vidare sen om det blir något köp:)
He
437
Henrik 77
Det blev affär:). Mycket bättre skick än jag trodde. Och fy f-n vad den går:)
Känns som en familjebil och samtidigt en sportbil. Än så länge är jag övernöjd. Får bara hoppas den håller bra nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.