AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.719

Lagen gäller inte alla

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Såg en gammal polisbil 740 idag i Solna tänkte att "den kollar vi upp"

Reg nrOMH854

Ägs av polistekniska museet och belagd med körförbud..

Tyvärr stoppar det inte konstapeln vid ratten, utan han brummar glatt vidare... Tråkigt att lagen endast gäller för det såkallade buset:D

Kl var 21:25 så de var inte för att ta sig till eller från en besikningsstation..

Nu är det så att jag bryr mig föga om denna överträdelse men då jag blivit stannad pga rutinkontroll två veckor i rad är jag lite less på våra kära ordningsmakt och tycker att de åtminstone kan se till att deras egna fordon är trafiksäkra innan de jagar oss vanliga..

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Det ser ju lite komiskt ut med tidsangivelserna men meningen var att jag skulle trycka iväg detta igår ..
Det är verkligen inte ofta man blir stannad, men det kan slumpa sig så.
Jag hade inte varit stannad på tio år, sen blev jag plötsligt stannad två gånger på en och samma vecka.

Det är inget att bli less över på något sätt överhuvudtaget.
Lugna ner dig och gå vidare är mitt tips.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Torbjorn_75

Jag är lugn, dock så kvarstår problemet att vår ordningsmakt rullar runt i bilar som inte är trafiksäkra och således en potentiell fara för allmänheten?

Jag gjorde denna iakttagelse och tyckte att den var lite komisk då de på sista tiden varit extremt noggranna när det kommer till min bil och huruvida den är lämpad att bruka på allmän väg.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Esh slappna av.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tidigare Vägverket hade glömt att betala skatt för några av sina bilar, och skickade då sig själva till kronofogden

BMW CS #5206
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Körförbud kan ju bero på att den inte besiktats eller att skatten inte är betlad och det är ju inget som höjer trafiksäkerheten på just den bilen.
Körförbud måste inte uppstå pga underkänd besiktning.

Är detta ett stort problem för dig så anmäl dem till just polisen eller låt en journalist i lokaltidningen göra ett reportage om det - du kanske får en tipspeng för besväret.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Vaddå stort problem?

Är bilen belagd med körförbud så får man inte köra med den, så enkelt är det !

Och ska det göras skillnad på folk och folk - då gör man avsteg från en av grundpelarna i det svenska rättsväsendet : "likhet inför lagen".

Jag kan förstå Shark - håller med om att det ser otroligt illa ut, och skulle vilja påstå att det anser varenda vuxen individ också.

Riktigt dåligt. Även om jag inte tror det var trafikfarligt, så tror jag inte så många andra körningar med fordon belagda med körförbud (och som resulterat i böter) var trafikfarliga heller!

Jag tror en av anledningarna att de s.k. "poliserna" som jobbar med trafik ändå är så vanligt förekommande (medan det inte finns så många poliser som klarar upp misshandel, rån, inbrott), är att det är lättuppklarade "brott" som höjer statistiken.
Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Tycker att shark verkar lugn, i jämförelse med en del andra här!

Kan bara hålla med Lasse 500 och shark!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Alla kan göra fel och poliser är precis som alla vi andra också människor.

/Masten
Juste, poliser är människor och gör fel, och tror det eller ej, men de kan också åka dit för brott. Det är först när sistnämnda systematiskt aldrig händer att vi har ett problem med korrumperad polis. Visst, många slipper undan, men det gör "vi" också ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.