AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.897

grannen backade på min z3m, bmw orginalförsäkring. Vad för krav kan jag ställa?

re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Som rubriken säger. Olyckan var framme och grannen råkade backa på min bmw z3m roadster från 98.
Han skrapade upp en yta på 30x20cm på vänstra sidan av bakre stötfångaren, samt tryckte till bakre skärmen på vänster sida så det blev en buckla med lacksläpp. Riktigt tråkigt, men grannen är en snäll prick som nog måste haft en riktigt dålig dag, så jag är inte så arg på honom.
Frågan är mest vad för krav jag kan ställa på försäkringsbolaget.
Bilen är estorilblå och med tanke på åldern bör jag lacken solblekts något. Om lackeringsfirman säger att praxis bara är att lackera de ytor som är skadade (kofångare och bakre vänstra skärmen över däcket,) - ska jag gå med på det? Går det att göra proffesionellt? Eller ska jag stå på mig och kräva hellack? Det känns på sätt och vis orimligt, men samtidigt har jag ingen inblick i vad en lackerare kan åstadkomma på en gammal metalliclack?
Har jag någon möjlighet att styra valet av lackerare? Här i närheten av Gnosjö/Värnamo finns typ tre bolag. Vad jag vet skulle if/orginalförsäkrings policy vara att ta den till bmw verkstaden, och då blir det sedan lackering hos ett bolag i värnamo som har dåligt ryckte. Min bror lackerade om en V50 där, och fick tillbaks den med massa dammkorn. Vid reklamation på arbetet påtalades från firman att antalet understiger den maximala gränsen för antalet godkända korn per ytenhet, och ja.. tydligen finns det en sådan överrenskommelse. Med det sagt, så vill jag givetvis inte att de tar in min sportbil. Men kan jag få if att gå med på det?
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Givetvis förstår jag att jag gör bäst i att ringa dem själv och fråga. Jag ville bara ha lite på fötterna. :)
Hellackering av bilen, skojar du med oss?

De kommer bara lackera kofongare och de ytor som är skadade.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu blir det väl grannens trafikförsäkring som kommer stå för deta och inte din vagnskada från originalförsäkringar, så det är väl inte helt givet att det blir originalförsäkringars standardverkstad.

Hellackering är tyvärr nog bara att glömma. Räkna med nyanskillnader. Frågan är bara hur stora de blir.

Anders-72
525i Touring -01
Om man vill slippa nyansskillnader helt kan man ju lägga till själv och få hela sidan lackad ev. Det räcker gott. Ljuset kan aldrig falla lika på en hel sida som på övriga delar vid ett och samma tillfälle så att säga.

En bra grundregel är nog: Ju ljusare metallic, desto svårare att få ett perfekt resultat. Estorilblå hamnar väl någonstans nära mitten på den svårighetsskalan.
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Jag tycker jag var rätt tydlig i det att jag själv såg det som orimligt med en hellackering. Nåväl,
Jag trodde iofs, att eftersom jag anmäler skadan till mitt bolag, så kör de sådan där regress på själva kostnaden till grannens bolag. Själva ärendet måste ju hanteras av de som jag själva försäkrat bilen hos. Annars kan ju ens egna bil hanteras av vilket skitbolag som helst. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sannolikt är det ditt bolag som hanterar skadan och efter allt är klart så gör de upp det ekomiska med motpartens bolag.

Försäkringsbolagen brukar ha flera godkända verkstäder du kan välja mellan. När min Golf med Volkswagenförsäkring blev påkörd så kunde jag välja att lämna den på Volkswagen eller så hade dom ett par andra alternativ.

___
//Ulf
fredde 7
rensvind:Vilken skadeverkstad är det din brorsa lämmnade till, så att jag inte gör misstaget att överväga att lämna ngt dit?

Nyansskillnader ska du inte acceptera, merytor ska lackaren via bolaget stå för.
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
fredde: Den är köpt på volvo i Värnamo och inlämnad där. Pga av en klantig olyckla med glömd handbroms (om jag minns rätt,) så behövde bilen lackeras om. De fick tillbaks den med en hel del dammkorn i lacken. Jag minns inte namnet på firman som lackerade den, men frågan är om det finns så många i Värnamo? Firman ville inte göra något och hänvisade till att reglementet för försäkringsärenden säger att man får ha en viss mängd korn per ytenhet.
Nyansskillnader ska du inte alls räkna med! Det är därför det finns färgkoder - om du ser till att få en seriös lackerare så är det inget problem.

Försäkringensbolaget kommer bara att lacka om den skadade ytan. Men det är inget problem, bara du ser till att få en seriös lackerare med proffsutrustning från Dupont eller PPG så behöver du inte oroa dig.

Lacken bleks inte heller av solen. Kanske en gammal cellulosalack från 70-talet, men inte en modern lack som dessutom skyddas från syre av en 2K klarlack.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som jag uppfattat det är nyanskillnader standard, sen kan de vara olika tydliga. Det är i alla motiveringen jag fått från lackstationer inom bilproduktion. Det är därför de lackar hela bilen och sen tar bort dörrarna. Skulle de lacka dörrarna separat skulle det bli nyanskillnader. Vi pratar inte stora skillnader, men de finns ändå där.

Billackare jag pratat med säger också samma sak, men de påstår ju såklart att de går att minimera, men aldrig att få bort till 100 %.

Jag skulle också vilja påstå att en 15 gammal lack har åldrats och det bidrar ju till att nyanskillnader nog kommer kunna ses.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla bilar som jag ägt som omlackerats har fått nyansskillnader. Det handlar bara om hur stora. Vissa har varit så små att endast jag sett dem men omärkligt har det aldrig blivit.

-------
//Lövet
Så här är det... Det finns en mängd olika fabrikat på billacker (PPG,Standox,Glasurit,Sikkens,Sherman-Williams,Spies-Hecker osv). Två EXAKT likadana kulörer från två olika tillverkare behöver inte alls ha exakt samma nyans, kul va? Tillverkarna har ofta lite olika "recept". Mig veterligen var(är?) Glasurit en OEM-leverantör till BMW, o har varit så rätt länge, finns säkert fler. Så mitt råd är att ta bilen till nån som lackar med "Glass & vatten" o hoppas på att just Glasurit har den exakta nyansen. Vilket fabrikat är då bäst? Min åsikt: lika bra allihop, man väljer det fabrikatet som kan färgmatcha EXAKT, vilket är det fabrikat som bilen lackades med från fabrik, i regel...Enkelt va? Så nu gäller det att luska ut vilket/vilka lackfabrikat BMW använde 1998, jag sätter en slant på Glasurit och/eller Spies-Hecker.
Det är som Andreas säger, små nyansskillnader är mer regel än undantag. Inte säkert att nyansskillnaderna syns i solljus medans de kan vara "solklara" i "lysrörsljus" eller tvärtom. Min ena bil är lackad med Spies-Hecker (Techno-violett), kulören är mycket nära original men med mer effekt. Nu är detta inget problem då bilen är lackad både in och utvändigt, enda stället man kan ana nyansskillnaden är tankluckans insida, det kan jag faktisk leva med:)

PS: Jag lackade om en bil med "Glass & vatten" för 10 år sedan. Fick en skada o tog den till en annan lackerare med "Glass & vatten", INGEN nyansskillnad alls (huv+framskärmar omlackade pga att huvlåset släppte o huven flög upp...), förmodligen för att båda lackerade med "Glass & vatten"....
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag hade fått uppfattningen att man idag har en liten grunka som man håller mot lacken på några oskadade ställen som analyserar kulören och spottar ur sej ett recept som lackeraren sedan själv blandar till och lackar med. Original färgkod blandas aldrig in i ekvationen, man utgår från den exakta kulör bilen är idag. Och att detta ska bli väldigt bra, i princip osynligt.
Är det någon som berättat en saga för mej eller?

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du tänker på en spektrometer, som läser av ljuset från lacken och räknar fram rätt blandning?

Här kommer ett långt inlägg, ber om ursäkt om det är lite osammanhängande, men jag sitter med en kopp kaffe och är lite bakis från igår! :)

Jag är inte själv lackerare, men jag har åtta års praktisk erfarenhet av det - allt utom att hålla i sprutan. Tre av mina kompisar är lackerare på sin egen firma och jag brukar få låna nycklarna till verkstaden och har hellackat om sex av mina senaste bilar och två MC hos dem. Har gjort allt jobb själv - utom att hålla i sprutan. Det är möjligt att jag har fel - det har jag haft förut - :) men detta är min åsikt:

Ang. att "det är därför de lackar hela bilen och sen tar bort dörrarna" : ? Det är möjligt att olika lackeringsfirmor har olika metoder - jag är som sagt inte själv lackare - men jag kan säga att så har jag aldrig hört talas om att "min" lackare skulle göra. Tvärtom; jag river hela bilen : dörrar, huvar, strålkastare, alla lister, dörrklädslar, backspeglar, allt, allt, allt bort -- sedan lackas allt separat. Vitsen är att få in färg överallt, även där det inte syns. Och en annan vits är att det är lättare att få bra finish på horisontella ytor pga gravitationen. Man monterar alltså dörrarna halvliggande i jiggar när de lackeras, för att lacken ska bli riktigt slät och blank. Hänger de vertikalt blir det lätt apelsinknottrigt eller rinningar.

När jag sa att man inte ska förvänta sig nyansskillnader så grundar sig det på mina åtta års praktisk erfarenhet från just denna lackerare. Jag har aldrig sett dem släppa iväg ett dåligt jobb, då gör de om det tills det blir bra.

Och jag kan säga att det vimlar av en hel del petiga kunder som klagar på "allt", och inte förstår så mycket om billacker. Det jag minns från senaste året är en Rolls Royce Phantom som ägaren backat rakt in i en lyktstolpe, och en BMW M6 i något slags märklig rödbrun svart metallic, där ägaren var extremt petig, men tydligen inte fattade att han måste polera resten av bilen. Ganska många begriper inte att man måste polera resten av bilen när man bara lackar om en stötfångare eller en skärm -- annars ser man skillnad på den nylackade och extremt blanka ytan, och resten som inte alls är lika blankt. För mig är det självklart, men för många är det kanske inte det? Och det är självklart inte lackarens uppgift att polera bilen - det får man som ägare göra själv. Eller kanske förhandla med försäkringsbolaget om att lämna in bilen och få halva kostnaden betald, om man känner att man har alla tummarna mitt i handen själv. Det är ett bra tips till TS, förhandla om polering med försäkringsbolaget.

Vad gäller att lacken "bleks" så vidhåller jag att den INTE gör det - inte här vid nordpolen i varje fall - där solen knappt lyser. Pigmenten (som är det som skulle blekas) ligger djupt i lacken, under skyddande klarlack. Kanske på en bil i Californien eller Florida, om den står i solen i 30 år. Men då måste solen först bränna bort den skyddande klarlacken som finns på alla moderna bilar. Googla själva på "car sun bleached restoration" så hittar man många exempel på bilar som blir som nya när man polerar bort det skadade yttersta skiktet.

Moderna bilar (sedan slutet av 90-talet i varje fall) har alltid klarlack som skyddar mot UV ytterst -- även på solidfärger. På äldre bilar - utan skyddande klarlack - kan man annars ofta se att t ex röda kulörer "kritar". De oxiderar i kontakt syre och sol, och blir "vita". Men polerar man bort det yttersta skiktet som skadats mekaniskt och kemiskt så blir lacken som ny igen.

Spektrometrar används även av hantverkare som behöver exakt rätt kulör på en vägg. Har själv gjort det två gånger under tiden som jag renoverat villan. Jag tog ner en bärande vägg och taket, och då behövde väggarna repareras efter att nya taket och limträbalk var på plats. Vardagsrummet har en trevlig ljus nyans i typ champagne som var väldigt snygg mot kritvita snickerier, och samma med fasaden när vi målade om den.

Kunde inte hitta exakt samma nyans färdig, så jag tog med en provbit, färgstället (Beckers) läste av nyansen med en spektrometer och blandade -- och resultatet blev perfekt!! Sjukt bra! :)

Vad gäller billack så är det inte lika lätt. Rena färger - utan metallic / pearl / flakes - klarar en spectrometer galant. Men med metallic - en spektrometer tror jag har svårt att avgöra storleken på kornen och hur mycket inblandning av reflekterande korn. Men jag kan ha fel - jag ska fråga min kompis som är billackerare - återkommer.

En del lacker, som t ex Lamborghinis Arancio Atlas som jag lackade min motorcykel i, är komplicerade att lägga. Atlas är den kulör som oftast kallas "Lamborghini-orange" (de har många olika orange - Atlas finns på Murcielago, den orange som finns på Gallardo är "Borealis" - lite "gulare"). Först läggs en silverfärgad grund, när den torkar läggs orange pearl. Pearl är mycket mindre korn än metallic (så det blir mer som pärlemor - därav namnet), och är halvgenomskinlig för att släppa igenom lite av silvernyansen och läggs ganska tjockt. Sist läggs ett lager av skyddande klarlack. Resultatet blir en skimrande orange med mycket djup i.

Länk

Vad jag menar är att en spektrometer får svårt att läsa av en så komplicerad lack.

Om lackaren VET vilken färg bilen är lackad i - t ex Mercedes 040 blanksvart - då behövs inte spektrometern.

Som sagt: jag kanske har fel, men enligt mig handlar det om hantverksskicklighet. Har man inte skickligheten, eller saknar motivation (för att man arbetar på ett stort företag där det inte lönar sig att vara engagerad) -- då blir resultatet inte bra. Det vimlar av exempel på bilar med omlackade delar, där nyanserna skiljer mycket.

Jag återkommer med vad lackeraren själv har att säga om nyansskillnader, spektrometrar och blekning.

Ha en fortsatt bra morgon, alla. :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du får gärna skicka ett PM med dina lackerarpolares kontaktuppgifter till mig om de håller hus i sthlmsområdet. Har inget lackjobb på G just nu men bra inför framtiden.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lasse, du blandar ihop saker. Det jag skrev om bildörrarna gäller lackstationer i bilproduktion, alltså när bilen tillverkas i fabrik och inte vanliga lackerare.

Spektrometern är ett hjälpmedel bara. Säg att du har en okänd kulör o du kör en spektrometer på den, sedan blandar man till rekommenderad kulör enligt två olika tillverkare, chansen är rätt stor att kulörerna kommer vara olika. Det är sällan två olika tillverkare kan färgmatcha exakt, men det förekommer så klart. Svårast är lacker med mer "effekt"
Nu har jag snackat med mina lackerarkompisar, och de tyckte kanske att jag överdrev deras förmåga en aning! :)

Jaja. De menar att om det är en lack med mycket effekt, eller en udda färg, så är det svårare att få en perfekt matchning.

Med "perfekt" menar vi ju något som ögats 23 miljoner synnerver uppfattar som "samma", inte att en elektronisk mätutrustning kan mäta upp en miljondels skillnad.

Estoril menade de att de kunde få till "perfekt", vilket i varje fall kanske kan vara en bra fingervisning till TS. Tråden handlar ju om en person som undrar om man bör acceptera nyansskilnad när man lackar om enbart stötfångare.

Det är väl upp till var och en, men personligen skulle jag inte acceptera det -- inte på Estoril och om jag dessutom polerat resten av bilen.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Just Estoril köpte jag från Tipro billack för att lackera om min spegel. Det finns absolut ingen synlig skillnad på den och resten av bilen trots att bilen nu är 15 år gammal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.