|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är ute på tur med familjen med fullpackat bagage och fått problem med bakluckan. Jag får inte upp den! Känns som om den inte stängts helt och hållet och när jag försöker öppna så drar motorn in luckan några mm för att sen åka ut igen. Känns alltså som att softclose motorn har fått spelet och drar in istället för att släppa taget:( än så länge har jag inte hunnit tråckla ut allt ur bagaget och testat nödöppningen men det ska jag snart göra. Dessvärre funkar inte heller glasluckan sen ett tag tillbaka, då hade det ju inte varit några större bekymmer Mvh Martin | |
| Troligen har kablaget i luckan börjat bli dåligt. Detta har hänt mig med. Var flitig besökare i bagaget från fel håll innan jag tog tag i det och skarvade kablarna. De glappade rejält och kunde ibland fungera i flera dagar i sträck. | |
|
Nu har jag fått ut prylarna och har börjat kolla lite närmare. Det funkar utmärkt att stänga luckan, softclose drar in luckan precis som den ska. Det är när jag ska öppna som strulet börjar och luckan åker alltså ut en bit men låser inte upp. Nödöppningen fungerar som tur är. Softclose motorn drar ett helt varv vid öppning (har lurat bilen genom att "stänga" kistan på luckan så att säga). Softclose motorn står alltså i översta läget närmast dig själv när du står och tittar in i bagaget och snurrar ett helt varv så den borde väl vara ok. Därför känns det som att det är nåt mekaniskt i kistan i själva luckan. Eller vad tror ni?? Mvh Martin |
|
|
Jag har liknande problem. Tror det är c-låsmotorn som inte får impuls att "släppa". Tills vidare har jag löst problemet med att surra en sladd från nödöppnaren och ut mellan glasluckan och ramen (på höger sida sett bakifrån) Då får man först trycka på knappen så soft close-funktionen släpper, sen dra i sladden så går luckan upp. Inte den snyggaste lösningen men bättre än att måsta krypa in så fort man ska öppna... |
|
|
Jesseboy: Låter logiskt att det är c-lås motorn som inte får signal att släppa taget. Känns som det är så med tanke på hur felet uppenbarar sig samt att jag vet att kablarna är dåliga. Tex funkar inte ena backljuset och lilla lampan på luckan som lyser när den är öppen. Så det blir till att ta tag i kablarna till helgen. Någon som har tips om var man kan köpa kvalitativa kablar som passar för att laga befintliga? Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.