AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.021

CD växlare

Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Ny ägare till en 735 utan CD växlare. Var på en bilskrot idag för att köpa en begagnad växlare men tji blev det, vilket är originalnumret fick jag som fråga, ehhh vet ej. Trevligt bemött blev jag hur som helst när man letade upp vilket reservdelsnummer som gällde 65 12 6 907 036. Ok vad göra nu? Passar inte en växlare från en -98 års modell till exempel? Måste jag gå slaviskt på reservdelsnumret för att hitta en växlare?

Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Ja du behöver nog nummret på cdväxlaren då andra versioner oftast behöver kodas in i bilen (vad jag vet) + att en från e38 passar nog inte alls i en e65:a skulle jag tro.

Själv vet jag att det är ett helvete med att försöka göra något överhuvudtaget när det kommer till stereo i dessa 7'or.

Men jag låter det vara osagt om det går eller inte, jag har inte stenkoll.
Hej,

"Utan CD-växlare", menar du att det har funnits en som nu är borttagen? I så fall är det nog bara att skaffa en av samma eller senare typ (BMW-numret brukar indikera ålder). Någon inkodning behövs inte.

Men om bilen inte alls är förberedd för CD-vx, blir det betydligt mer stök, men där kan jag inte hjälpa. Kan finnas någon passande tråd här på AP.

Som alternativ till en växlare finns det en plug-and-play minneskortläsare, har jag sett på Ebay.de. Om det skulle kännas lockande. Där kan du f ö nog också ganska lätt hitta en begagnad växlare.

/Lennart
PS jag glömde en delfråga. En äldre växlare *kan* funka, men i så fall skulle jag ta den på öppet köp. Samma eller nyare, är regeln. DS
Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Tack för svaren. Tänkte åka tillbaka till skrotfirman och testa att "jacka in" spelaren och se om jag får något liv i den. Har boardnavigator och business stereon.

Tidigare ägaren har tagt växlaren med sig till en annan BMW :(

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Det satt alltså en monterad från början? Är det en E38? I så fall har jag alla konsoler (och växlare med det numret) som behövs liggandes. Under förutsättning att det är en E38, studerade det där ganska nog för några år sedan. Vad jag kom fram till så spelar det ingen roll vilken spelare du väljer. Samma typ av signaler och styrning till och från den.
Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Mikael, det låter super. Ja enligt uppgifter så har där suttit en växlare tidigare. Det är en e38 735-00. Vart bor du?

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Jötteborrj! :) Använder du Powerposten?
Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Försökt ansluta cd växlaren men har en 6 pin kontakt i växlaren och en 12 pin fördragen, förmodar att detta är själva matningen för att ljud etc skall fungera? Den lilla styrkabeln passar dock och jag får fram CD1, CD2 osv i navigatorn, men som sagt inget ljud. Finns det adapters från 12 pin till 6 pin?

Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Glömde tilläga att rattfunktionerna också funkar när jag växlar låt etc. Men som sagt inget ljud då jag inte kan hitta någon 6 polig honkontakt som skall anslutas i växlaren, finns bara en 12 polig för dragen kontakt...

Kan man inte lägga upp bilder här för att bättre förklara?

Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Problemet löst. Saknade framdragen 6 pin kabel, Var på returbilen och demonterade från en 740. Djäkla jobb att pilla fram allt i skuffen men bra blev det.

Bra länk:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.