AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.741

Oljefråga till SAAB 9-5 (KingOil 20L 995:)

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Hej alla glada!

Hittade den här oljan hos en firma i hallstavik när jag tittade på länkarmar till SAAB:en: Länk

Den är ju BMW-LL klassad och 995:- för 20 liter verkar ju billigt och bra. Törs man hälla den i en lagom sliten 9-5:a (pendlarbilen) som annars mest får smaka biltemaolja?

Jag byter olja mellan 500-1000 mil så LL-klassningen är egentligen ointressant, men jag tänkte att den kanske borgar för en bra kvalitetsnivå?

Synpunkter på detta?
Om Du nu byter oljan i de intervallerna Du anger så ser jag ingen anledning till annan olja än den Du idag kör på faktiskt :)
Biltemas olja funkar helt ok enl mej själv,men om man åker Turbo laddat bör man nog använda bättre olja.

Kör Shells Helix 0w30 AS i mina Turbo motorer (T5 och 2,5T)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Biltemas olja är bra, och fungerar utmärkt i en vanlig turbo också. Skulle också ha fortsatt med den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För det priset kan du få äkta syntetisk PAO-olja; Aral 0W40-olja från Levoil.de , inkl. frakt hem till dörren.

King-oljan är med största sannolikhet en högraffinerad hydrocrackad mineralolja (sk. EHVI/VHVI eller i bästa fall XHVI-olja) - de benämns ofta som "syntetiska" trots att de inte är äkta syntetoljor utan bara hårt processerade mineraloljor...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tack för svar!

Då blir det Biltemaoljan även fortsättningsvis, den har fungerat helt ok.

Dyr. Ej GM-klassifikation. Följ Johan B:s råd men jag rekommenderar: ORIGINAL GM / OPEL dexos2 MOTORÖL 5W-30 Länk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.