AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.727

Hur kall luft ska komma ut från ACn med max kyla i en E46?

Sida 2 av 2
zo
118
zoopåse
320dA -09
Blandvredet (blått/rött) ställer bara mängden luft till överkroppsutblåsen som går genom värmepaketet inuti HVAC-en. På blått kopplas luften till dessa utblås förbi värmepaketet och går alltså bara genom AC:n. På rött så går det helt genom värmepaketet också. Den ska alltså stå på rött om man inte behöver kallare luft mot kroppen än mot fötterna. På sommaren när det är varmt ute och ingen värme släpps på till värmepaketet spelar det i praktiken ingen roll hur vredet står. Det blir bara kalluft via A/C:n in i kupén ändå. Man kan bara prata om ren friskluft när A/C:n är avstängd och vredet står på blått samtidigt.

Det gäller iaf enligt mina slutsatser på E90. Kanske funkar det annorlunda på E46 men troligtvis är det precis samma princip.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Ritade en skiss som förklarar hur jag kommit fram till att det funkar:

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Zoopåse har rätt. Det innebär att max rött = 100% genom värmeelementet (och acn) = samma som övriga utblås.

Det kan inte vara relevant att mäta lufttemp från AC?
Beror ju på utomhustemp, hur mycket luft som totalt går genom ACn, hur styrningen är konstruerad, hur kompressorn är utväxlad (för att spara soppa på tomgång) etc. Det där om att undvika förkylning är faktiskt endel av regleringen. Den skulle kunna köra lägre flöde och svinkall luft men det gör man inte i autoläget.

Kör jag låg fläkthastighet blir luften runt 0 som evaporatorn, men i 35 graders sol på tomgång med full fläkt o alla utblås öppna lär det bli 15-20 grader. I början av kylfasen återcirkuleras luften dessutom och då kanske det är 45grader i kupen när man startar. I denna situation märks det att man får kraftigt bättre kyla på 1500rpm än 720.

Man kan läsa av tryckgivaren i systemet med DIS. Efter att bilen stått parkerad 8 timmar ska trycket vara X som motsvarar givarspänning Y och denna beror på utomhustemp. Denna tabell finns i DIS.
Ni
966
Nip
320i-04
@zoopåse: det blir access denied - no permission på den jpg:en.

Vet inte hur värme/kyla funkar på AC - om det är fasta nivåer och sedan olika luftblandning - eller direkt temperaturreglering av värmepaketet i sig.

Med snöflingan att man först kyler/avfuktar först tyder väl på att kylning ligger först på något sätt.

Sedan värms eller inte.

Sedan har man ruta, fötter, sidoblås som verkar vara en enhet. Om det sedan är baksätet också.

Mittblås separat, verkar det och styrs av vredet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För den som är intresserad har jag nu låtit göra en AC-service på Toyotan.

Tidigare kylde den som sagt, men väldigt dåligt.
Lågtrycksrören blev bara lite svalare än utetemperaturen, inte kalla. Högtryckrören i motorrummet blev dock rätt varma.

Domen:
AC-systemet i den bilen skall ha 450gram (425gram +-25gram) R134a. Det fanns fanns ca 185gram kvar...
De hittade inget läckage och fyllde i 450gram och nu kyler den som den skall och lågtrycksrören blir ordentligt kalla så det blir kondens på dem!

Kostade 1495kr på auktoriserad Toyota-verkstad, tror de hade någon form av kampanj men är inte helt säker.

Så visst kan ett AC-system kyla dåligt när det är för lite gas i systemet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Jag hade liknande problem när kondensorfläkten var trasig. Då vart det sämre kyleffekt varmare dagar och stadskörning. Med trasig fläkt loser kompressorn ut på för högt tryck stup i kvarten och kyleffekten blir dålig.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om zoopåses bild är korrekt och det är varmt ute så är väl värme-elementet avstängt och således spelar det ingen roll om man har hjulet på rött elller blått.

Jag har också funderat eftersom det står i min manual att blått innebär max inblandning av friskluft medan max rött innebär max tempererad luft. Jag minns inte exakt formuleringen men jag tolkade det som att en varm dag ute så borde man vrida till tre röda för att få max kyla - vilket ju är hål i huuvdet i användargränsssnittet. Som användare ska man inte behöva veta hur det funkar bakom utan man ska bara veta vad man vill uppnå - dvs kyla/temp och var det ska blåsa.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
Så är det inte heller.
Sätt den på max rött så fås samma funktion som i en bil som inte har finessen. All luft går då genom både förångare (AC) och värmeelement. Vid max blått hoppas värmeelementet över, men inte förångaren.

Även en varm dag behövs värmeelementet annars skulle luften ligga runt ett par plusgrader efter att ACn jobbat ner temperaturen i bilen.

Man får lite mer flöde på max blått pga det lägre tryckfallet när luften inte går igenom värmepaketet.

Alltså, vill man ha tradionell automatik sätt på rött.

Det finns ett läge då funktionen är guld värd, det är i snö eller snöblandat regn som kräver full defrost på rutan, då kan man vrida lite åt blått så har man både isfri ruta och lagom värme i bilen.
zo
118
zoopåse
320dA -09
I min manual står det i stil med: Med vredet justerar du temperaturen på luften som är riktad mot överkroppen. Alltså omöjligt att lista ut vad den egentligen gör bara utifrån den infon. Vilket även jag irriterat mig på. :)

Nip: Om du inte får upp bilden: prova ladda om sidan. Tror det är pga direktlänken från en annan domän som det inte funkar.

Jag märker ingen skillnad alls när det är varmt ute (>22grader) och man vrider vredet till rött eller blått. Troligtvis är det nästan bara A/C:n och fläkten som reglerar temperaturen då. Därav slutsatsen att det borde se ut som på bilden.
ma
7.450
marin849
Du märker ingen skillnad först när den kyler så mycket den orkar men när den kylt så länge att fläkten lugnat ner sig ska det vara skillnad (eftersom värmeelementet då värmer den annars iskalla luften för att undvika förkylning), annars låter det som att ACn har låg kapacitet.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Det är som du säger. Det blir en viss skillnad efter ett tag, när kupén nått sin önskade temperatur och fläkten gått ner i varv även om det är 23grader ute.
ma
7.450
marin849
Ooh, nu såg jag bilden (fick access denied förut). Skicka den till BMW o skriv att dom GRATIS får använda den i sina instruktionsböcker så att folk förstår funktionen. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.