AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.469

Hjälp med bromsbelägg till Bmw e90

Hej det är dags att byta bromsbelägg på min 320i E90 -08 och jag har kollat på meca.se som vill ha 820 kr för fram och 815 för bak och då är det av märket ATE. Är det någon som vet om det är bra belägg? Hur är kvalitén? Vill inte att beläggen ska skrika när man bromsar och självklart undvika att dem dammar.

Har även kollat del på ebay från bla england och finns en hel hög med olika belägg som säljs. Fanns ett märke som hette Textar som verkade vara ett kvalitétsmärke som kostade 500 kr. Någon som har några tips på vilka belägg man ska köra?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ATE levererar bromssystem till många biltillverkare, bland annat BMW, så det är bra prylar.

Textar levererar bromsbelägg till många biltillverkare, bland annat BMW, så det är också bra prylar.

Ett belägg som jag personligen tycker fungera snäppet bättre än redan bra originalbelägg är Ferodo Performance DS. Det är ett lite "sportigare" belägg än standard utan att bli ett "racingbelägg" och det har t ex inga skrikdämpningsplattor som alltid flexar lite när man bromsar. Har Performance DS på E46:an och de biter lite snabbare än originalbelägg samt tål värme bättre. Trots avsaknad av skrikdämpningsplattor gnisslar de inget alls.
Dammar mindre än BMW originalbelägg (Textar) och det dammet som blir är mer grafitgrått än kolsvart som BMW-beläggen lämnar ifrån sig.

Rätt dyra - kostade 1200kr för frambelägg när jag köpte dem, men väl värda pengarna tycker jag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för ett bra svar Johan !

Sitter och kollar på belägg nu kanske man tar ett par textar då dom finns billigare. Kollade också på ferodo 2500 men hade fått för mig att dom var mer anpassade för bilar som är tänkta att köras på bana.

Hur är schmeidmans bromsbelägg? Ligger på ca 380-400 kr för bak och samma för fram. Är dom av sämre kvalité?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2500 ligger snäppet ovanför Performance DS och 2500 är helt riktigt ett "race" eller "banbelägg", och sådana behöver lite värme för att fungera bra samtidigt som de ofta låter mer samt dammar en hel del.

För övrigt har Ferodo och många andra tillverkare en mängd olika "nivåer" på sina prylar - allt från budget, via OEM-prylar till "prestandabelägg".

Även Ferodo är OEM-leverantör av bromsbelägg till mängder av biltillverkare...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.