|
Sida 9 av 34
|
|
|---|---|
|
PFA - ett paket är ett paket är ett paket... vill du bestämt inte ha en del av utrustningen går det alltid bra att beställa varje artikel separat, men det brukar bli dyrare. F11:ans standardstolar är vida överlägsna E61:ans dito; tyvärr har en del av attityden mot standardstolarna "spillt över" från den föregående modellen. Sportstolarna är ett snäpp bättre, men egentligen inget "måste" om man provat en F11:a med standardstolar och trivs med dem. Personligen tycker jag hela bilen får ett rejält lyft med den 8-växlade automatlådan, eller du trivs bra med manuell? ---- BMW CS #6212 |
|
| Xc60 gav utförligt svar, inte mycket att tillägga. Jag hade tagit ditt alt #2 sportpaketet är mycket prisvärt. | |
|
Tack för era konstruktiva och hjälpande svar! Ja, paket är paket. Som van förhandlare tror man ju alltid att det finns utrymme för mer. Nåja, jag har slängt iväg ett par förfrågningar till andra handlare också. Automat hade jag i båda specarna och känner att jag det är svårt att avstå. Dels har jag det på min nuvarande bil och sedan vet jag hur underbar BMW's automatlåda är. Provade en 525dT med automat i våras och blev fullständigt såld. Det får nog bli något av de här paketen. Hänger på stolarna. Jag får prova helt enkelt. Men det är verkligen synd att man inte kan välja bort helläder på sportstolarna. Har dock absolut inget emot läder som sådant. Det är en prisfråga. Jag väljer mellan 18"-tums 328 eller 365. Vilken gillar ni personligen bäst? Antar att 328'an är vanligare då den väl som standard ingår i Sport-paketet (det går att byta dock). Någon som har erfarenhet av tonade rutor? Bra? Tänker på barnen naturligtvis. Ha en skön sommarkväll! |
|
|
Som tillägg: Skulle helst vilja ha M-fälgen, den är kanonfin. Tror den fanns i 18" tidigare om jag inte har fel för mig. Den är väl i 19 nu. Men den känns ouppnålig och ingår väl bara i M-paketet. Kollade med säljaren om denne kunde göra någon deal eller hitta ett sätt att byta ut en 328 eller 365 mot den, men det ser svårt ut. Man kan inte få allt här i världen. Förresten, har M-ratten exakt samma funktioner som den vanliga läderratten samt standardratten? Vård att sats på? Något annat som är bra att tänka på? Nej, åter till grillen :) |
|
|
Jag ha tidigare fått 11% ramavtalsrabatt på tillval även på bilar med businessrabatt. Jag ha inte kolla nu men ska snart beställa igen så då får jag besked. Standardstolarna i F11 är mycket bättre än i förra modellen så dessa kan man nog leva med även om sportstolarna är väldigt sköna. Gummimattorna ingår väl alltid till BMW i Sverige men man måst beställa velourmattorna separat. Jag använder velourmattorna året runt och skulle inte vilja ha något annat. Klart det inte går att göra avsteg i utrustningen på Business Comfort då BMW får sitt förmånsvärdet beräknat på den spec de lämnar in till skattemyndigheten. |
|
|
Jag har följt forumet länge och läst många intressanta trådar. Nu är jag själv på G att beställa en LCI och vill ventilera med er med mer erfarenhet av BMW angående utrustning Jag har spec ute på förfrågan enligt nedan. Hade uppskattat att få kommentarer om ngt saknas/är onödigt. Jag kan säga direkt att jag inte är ett stort fan av inbyggd GPS 520D xDrive Automat Comfortpaket Luxury Line Alpinvit Läder Exklusiv Mocha Rattvärme 19" V-eker 366 Automatlåda Sport med paddlar Takrails Dragkrok elektrisk Backkamera Velourmattor+Gummimattor Auto avbländbar innerbackspegel Komfortstolar fram Interiörlist Aluminium Finborstad Ambient light Adaptiva strålkastare Kupevärmare inkl fjärr Helljusassistent Instrumentkluster med utökad omfattning Lädersportratt Plastmatta till bagage |
|
|
Oscarlalle, Bra spec, skulle se till att takrailsen blir i alu eftersom du har krom runt rutorna. 366 fälgen såg jag på en LCI idag och de såg riktigt bra ut, bra val. |
|
|
PFA, Olika design på M-sportfälgarna i 18" samt 19", i 18" är det ny design med LCI:n men i 19" är det de vanliga 351 fälgarna. Helt ärligt hade jag valt något annat då de är så vanliga, de är dock snygga. Du kan köpa dem kompletta med däck i Tyskland för ca 20k M-sportratten ska ha samma funktioner, vissa knappar syns inte lika tydligt på bilderna då de är i det silverfärgade området på ekern. 328 fälgen är betydligt vanligare än 365 då 328 var den enda 18" fälgen till alla pre-LCI utanför M-paketet, vilket innebär att många 5:or rullar på dessa fälgar. |
|
|
Oscarlalle, Du har glömt det viktigaste, komfortöppning. Fantastisk funktion som jag inte vill vara utan. Du kan öppna bakluckan med en liten fotvift, väldigt praktiskt. |
|
| Tack för kommentarerna. Då får det kanske bli 365'orna. Har dock inte sett dem i verkligheten än. | |
|
Oscarlalle: den adaptiva stötdämpningen är en viktig detalj på F11:an. Jag har kört över 9000 mil med den nu och den är suverän. Perfekt fjädringskomfort som man dessutom kan ställa i ett hårdare sportläge som även styvar upp styrningen, eller i ett komfortläge som plockar bort ett dåligt underlag. Sedan är inte BMW kända för bra ljud i sina bilar. Om du gillar musik bör du uppgradera stereon minst ett snäpp. Jag har HiFi professional som nu byternamn till Harman Kardon. Inte ens den stereon är något att skriva hem om. |
|
|
PFA - ett alternativ som en del gör är att få vinterdäck monterade på relativt standardmässiga fälgar i samband med leveransen och sedan köper man en komplett sats 19" eller för den delen 20"-hjul från Tyskland. Dessutom går det oftast bra att få dessa däck utan RFT-teknologi, vilket du inte kan få om du köper direkt genom BMW... - 18" är fortfarande standard i M-sportpaketet, men fälgen är ny för LCI (613M) Oscarlalle: - Navigationspaketet för 20' är en no brainer för mig, men smaken är olik. - Komfortöppningen har ju en ny finess i samband med LCI:n, du kan nu även stänga luckan med en "fotviftning". Tidigare gick det bara att öppna på det sättet. Jag har valt det tillbehöret själv i min spec, så jag rekommenderar det naturligtvis till andra också. :) Ett trevligt tillbehör som kanske är mer "najs" än viktigt. - Viktigt är däremot det som Gorban är inne på, VDC, eller adaptiv stötdämpning. Är nästan ett måste på F11:an - det förvandlar bilen till en vertiabel milslukare, speciellt då du valt komfortstolar. ---- BMW CS #6212 |
|
| PFA: jag funderade också på 365orna men tog 328or till slut. 365 är lite mer "limo-style" än 328, som förvisso är vanligare men sportigare. Om du inte tar tjänstebil så är det bäst att göra som Narvselius säger, std sen köpa i Tyskland. | |
|
Tack för er respons Jag kommer köra ca 2500-3000 per år så den adaptiva stötdämpningen kanske kan vara ngt. Har läst många olika synpunkter på detta men jag tolkar de flesta som köra mycket att det är värt pengarna. Påverkar det andrahandsvärdet ngt? Komfortöppningen snålade jag på med favör för exklusivläder, kände att den var nice to have men kanske inte ett måste för min del Vad är rimlig rabattnivå från handlarna? |
|
| Som Narvselius säger så kan man stänga bakluckan med foten på LCI:n. Jag skulle säga att funktionen är mycket mer än "najs" den är en av de funktioner jag absolut vill ha och som är otroligt smidig i vardagen. Dessutom en av få funktioner som min fru ansåg bra. Glöm inte att det kommer en årstid med våta och snöslaskiga vägar och att då slippa ställa ner väskor och matkassar är väldigt bra. | |
|
Rimlig rabattnivå är 6-7% som start för privatköp. Ramavtalskunder skall ha mellan 10-11%. Beroende på förhandlingstalang, rådande bonusläge, mängd av utrustning och andra parametrar kan du få allt däremellan... och ibland lite mer! :) Står du och väljer mellan exklusivläder och komfortöppning, så hade jag nog valt det senare. Tror dessutom det är en plus vid försäljning, men det är ren spekulation från min sida. ---- BMW CS #6212 |
|
| Hej, jag fick offert på en ganska enkelt utrustad LCI 520d Touring, Egentligen bara komfortpaket och drag. Fick utan att blinka 8% i rabatt utan någon förhandling. Kommer nog lägga till iaf automat och sportstolar vid en eventuell affär. Det är privataffär utan några som helst övriga förmåner. | |
|
Narvselius, Eftersom det är en tjänstebil kommer jag inte att göra några privata affärer, annars vore det absolut ett alternativ. Leasingbolaget har sina egna vinterfälgar som de slänger på. Jag blev dock lite fundersam när det i BMWs specar stod att 18" enbart kunde kombineras med BMWs original 17" vinterfälgar. Frågan är hur leasingbolaget ser på det. Då ökar kanske månadskostnaden (leasingkostnaden). Ja, 10-11% rabatt tycker jag absolut man ska ha, åtminstone på utrustning som ligger utanför paketen. Om det sedan är realistiskt vet jag inte. Tjänstebilspaketet (Business Comfort) är nog redan så pressat så det är nog svårt/omöjligt att göra något på det. Vore intressant att höra om någon lyckats. Rennwagen, tack för tipset. Då får det nog bli 328'orna i alla fall. Sportig look föredrar jag. Måste fråga igen. Ingår gummimattar fram och bak som standard? Vad är velourmattor? Tyg? Bagagerumsmatta ingår inte? Vettigt att ha antar jag, har det i min nuvvarande. Hur prisvärt anser ni att sportpaketet är? Är det värt de hundralapparna netto extra i månaden jämfört min alternanativspec #1 som jag nämnde tidigare? By the way, jag misstänker att många av er här på forumet är tjänstebilsförare, på rätt olika nivåer verkar det som med anlednig av vilka enormt fina bilar vissa av er lyckas pressa in. |
|
|
PFA, Låtervsom en Leaseplanbil, de skickar ju med sina egna fälgar till vinterdäcken med motiveringen att "det blir rätt kvalitet på fälg och däck" hmmm.... De tar iaf betalt som för original så det är nog en bra inkomstkälla. Står t.o.m. Leaseplan i centrumkåpan, riktigt hett på en premiumbil. Ang vad det är värt i nettokostnad för dig kan vi nog nte svara på, men jag hade tagit alternativ #1 och lagt till navigationspaketet då skinn inte verkar vara nödvändigt för dig och nya nav paketet är prisvärt och nu lanseras ju äntligen connected drive i Sverige. Många fina funktioner i nav pro samt i ConnectedDrive. Det leder mig till en fråga för forumet, någon som hört när appen My BMW remote släpps i Sverige? |
|
|
Gummimattor ingår. Velour är precis som du är inne på ett slags tygmatta - ett måste anser jag då det höjer både utseende och trivselfaktor i kupén. De är dessutom väldigt enkla att tvätta, så det är bara i nödfall jag använder gummimattorna. Bagagerumsmatta är extrautrustning; det finns några olika varianter hos BMW - alla lika dyra. Se till att säljaren slänger in en sådan gratis i offerten! "Vettigt" är inte rätt ord - nödvändigt är bättre! :) Hur prisvärt sportpaketet är? Ja, du... det kan du nog bara själv avgöra! Kolla på innehållet och bedöm om de enskilda tillbehören i paketet alla är lika viktiga för dig; om det bara är en del av dem så kolla på vad det skulle kosta för att ha endast dessa. Då får du en uppskattning om det är prisvärt eller ej. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.