AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.793

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 33 av 34
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Precis - jag tycker att F11:ans komfortstolar är klart bättre än E61:an avsände stoppning, komfort och utförande. (Är själv lång o smal). Men som jhellstrom skriver, man kan inte vinkla dem lika mycket som på E61.an.

----
BMW CS/SC #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jodå, särkert individuellt, men sedan LCI kan man ju inte ens justera fram nackskydden som tidigare på komfortstolarna, enbart vika ihop dem vilket inte passar mitt huvud.
Hej!

Jag måste fråga en sak som jag inte blir riktigt klok på. Om man beställer en F11 med original bränsledriven parkeringsvärmare, så kommer den när man aktiverar den via t.ex remote appen då bara värma kupén, och inte motorn!? Samtidigt har jag förstått att beställer man värmare så får man inte de elektriska värmeelement som på bilar utan bränslevärmare hjälper till att få snabbare värme innan motorn blivit driftsvarm?
Men hur fungerar det i praktiken när bilen stått ute en kall natt? Enligt vissa inlägg på div. forum tolkar jag det som att man visserligen stiger in i en varm bil. Men eftersom motorn inte är varm så kommer temperaturen till en början att sjunka pga detta. Stämmer det!?
På min nuvarande kärra (Passat) med orginalvärmare är det inte så, men den hjälper också till att värma motorn. Och även om man missat att dra igång värmaren kommer den mycket snabbt.
Grejen är att jag har ganska kort körtid till jobbet ca 15-20 min och det vore ju trist om man får kalluft i början och en kallare bil en tid, även om man slipper skrapa rutor. Då kan man ju lägga pengarna på annat, men detta med bränsledriven värmare är annars ett absolut måste i min utrustningslista.
Jag är såklart medveten om att man inte ska köra värmaren mer än körtiden för att inte dra på batteriet i onödan.

Tacksam om ni som har detta kan upplysa mig om hur det fungerar och räta ut ev. missförstånd.

Mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Endast kupén ja!

Värmaren går vid start av kall motor också för att värma ett slutet kretslopp till värmeväxlaren, så du får varm luft vid start. När kretsloppet nått 7X grader öppnas en ventil och vattnet blandas med motorns kretslopp. På så sätt värms motorn också snabbare. Om jag kör min värmare 20 min innan start blir motorn mycket snabbare varm.
Appropå kupevärmaren så berättade en säljare att fjärrstyrd/mobilstyrd styrning av värmaren via Connections inte fungerar utan man måste använda den otympliga extrafjärren. Är det verkligen sant? Tom Volvo har en lösning för det!
Nä, Connected drive skall funka, men bara med iphone vad jag vet.
Kikar du på Connected drive under BMW.se så ser du bilden där även värmaren är med m.m

Beställde inte själv connected drive, då jag helt enkelt glömde.
Men men, då hade jag ju fått köpa ny telefon också, så jag är tämligen nöjd med inställningar i menyn samt fjärrkontrollen.
mduck när jag ändå har dig "på tråden": Vet du om man kan använda kupevärmaren på sommaren som en kupekylare, dvs kan man ställa den för att blåsa kall luft?
fc
23
fcarlsson
530d GT Xdrive, 2014
Värmaren mm borde även kunna styras från Android. På Länk står "Nu behöver du bara stoppa handen i jackfickan för att via din iPhone eller Android-telefon ha tillgång till din BMW."

På Googles Play Store finns My BMW Remote: Länk.

Dock kan jag inte prova då det är 1½ månad till leverans men det finns säkert andra som redan har fått bilen som kan berätta mer.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Darrenb: NU är jag inte säker på vad "tom Volvo" betyder för dig, men på den punkten ligger Volvo ljusår före BMW. De flesta av de nya funktionerna i Connected Drive har man haft ett bra tag.
jhellstrom; jag utgår alltid från att märken som BMW ligger före med den senaste tekniken jämfört med bilar som tex Volvo. Har själv en V70 och har tittat på XC60 så det var inget illa ment. Men jag börjar nog omvärdera det med tanke på att Volvo ändå har ganska coola lösningar för vissa saker.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
DarrenB: Jag skulle säga att man köper en BMW mest för körkänslans skull. I andra hand för inredningskvalitet.

Märker man inte någon skillnad efter en stund så kan man lika gärna köra vidare med V70 då det är klart billigare. "Problemet" är att man märker först efter att ha haft bilen ett tag hur mycket trevligare den är än ex en Volvo.

Volvo har ju hållit på med mobilgrejor i många år nu, Volvo on Call har ju funnits sedan tidigt 2000-tal tex.

Motorvärmaren ställer man när man ska åka så räknar Volvon ut själv när den ska dra igång, BMW måste man ställa själv när den ska starta. Volvon värmer både motor och kupé. BMW endast kupén.

Krocksäkerheten, BMW har fortfarande inget tillfredsställande Whiplashskydd, man får på modeller introducerade 2013 inte 5 stjärnor i EuroNCAP etc etc.

Bilstereon ligger BMW en bra bit efter Volvo om man är ute efter bra tryck i musiken.
Nä det blir ingen mer Volvo för mig utan ska tillbaka till BMW. Har ägt både 525i och 525d E61 och var tvungen att byta till en gammal sunk-V70 och sen en V70II från 09, mest för ekonomins skull. Kände inte så stor skillnad då jag bytte till min första 525 men när jag bytte ner mig till sunk-V70n (beggad som fanns på företaget) så kände jag skillnaden och svor att jag skulle tillbaka till BMW en dag. Köpte sen en V70II som faktiskt har varit helt ok. Men som sagt, nu vill jag tillbaks.
Förresten... vad gäller whiplash och stereo har jag i min konfig valt komfortstolar som förhoppningsvis fixar whiplash, samt HK stereon.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
HK-stereon är bra. Först när man krämar på ordentligt så orkar den inte mer.

----
BMW CS/SC #6212
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det var någon här på AP som skrev att han startade värmaren från planet via Connect när han närmadesig Arlanda.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gorban: ja, det finns numera den möjligeten från i höstas att starta värmaren om man har Remote services.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Tydligen blir det nyheter på F10/F11 när det gäller Connected services till våren.
Ja, man kan ju inte anklaga bmw för att utveckla bilarna långsamt. Är det två gånger om året man ändrar bilarna nu?
Det där med att starta värmaren remote är en såndär sak som säljaren inte hade en aning om. Han sa att det bara funkade med den medföljande fjärkan. Jag vet att de måste hålla mycket i huvudet samtidigt men det där känns ganska grundläggande. Det känns som att säljarna skulle behöva lägga någon timme i veckan på att uppdatera sig på djupet på detta forum.
Sim, bara så att jag inte missförstår ditt svar: Du upplever alltså inte (dvs i fall där man kört värmaren innan start) efter man startat motorn att det så blir så att temperaturen sjunker i kupén/det då en stund kommer kall/kallare luft innan motorn blir gradvis varmare. Alternativt att det sker en stund senare när "ventilen öppnas".
Det finns inlägg i bimmerpost som indikerar detta, därav min fråga.

mvh

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Inte alls. Fungerar perfekt. Hade webasto i E61'an och nu även F11'an och märker ingen effektförlust vid uppstart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.