AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.773

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 32 av 34
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Angående det här med adaptivt kurvljus (xenon); det finns ju en filmsekvens/animering i konfiguratorn på BMW.se där de visar funktionerna...bl.a. att ljuset förutom att det svänger vid kurvor också följer vägens höjd profil, upp/ner samt att ljuskäglans bredd förändras beroende på hastighet (smalare och längre i högre fart). Detta är väl vad de menar med adaptivt i detta fall.

Jag tolkar det dock som att adaptiva LED (som i filmsekvensen ovan) har en mer avancerade funktion, bl.a. när det gäller det här med mötande trafik o.s.v.

Det är ju en betydande skillnad i pris mellan utrustningsalternativen så det vore ju spännande att få klarlagt vad man egentligen får för pengarna.

/J.I
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I texten till det här klippet skriver BMW UK att tekniken med variabel ljusbild nu även stöds med xenon.

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Då känns ju xenon-varianten helt klart prisvärd i jämförelse.

/J.I
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag måste helt klart på tag på en handbok till F1X 2014 så jag kan läsa på hur Night Vision fungerar nu, så det är praktiskt i vardagen. Vill ju ha det som t ex trafikvarningarna i nav; att varningen tar över skärmen när det behövs, inte hela tiden.
Verdi
Adaptiva kurvljus hette det redan på min -08:a och det betyder bara att ljuset följer rattutslaget.

Däremot vore det konstigt om inte adaptiva xenonljusen inte stödjer de nya mer avancerade funktionerna på F1x eftersom de gör det på F3x.
Mi
1.167
Micleg
Angående komfortstolar: det står att dom har en "aktiv funktion" i konfiguratorn. Är det samma som går att köpa till (S0455)?

Ni som har sett eller har stolarna: är det sant att dom stjäl en massa utrymme i baksätet?
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Jag saknar en bra djupare beskrivning av alla tillval i katalogen. Den korta beskrivning som finns säger ju inte mycket. Man vill ju veta vad man betalar för innan liksom. Nu har ju jag iofs redan beställt bil...

//Stefan
Mi
1.167
Micleg
Stefan, ja det är egentligen helt värdelöst att man kan köpa till saker som var och en kostar 10, 15, 20 eller 25 tusen men man ställer inte mer krav på informationen än när man köper toalettpapper på postorder (om man nu skulle göra det).

Konfiguratorn är kass, katalogen dålig. Utan forum skulle man ju inte veta något. Nästan alla säljare kan inget och vill inget veta. BMW Sverige vill egentligen inte svara på några frågor utan allt ska gå via handlarna.
Delar helt sistnämnda åsikter. Spelar ju ingen roll att man är BMW nörd när man ändå inte idag förstår innehållet i en hel del olika tillval utan att fråga här. Säljarna vet ju som regel nada. Det är här man får hjälpen och forumet och dess kunniga medlemmar är guld värt!

/Anders
fe
27
fedemåns
nuvarande:
520 dt xdrive -14
tidigare:
X5 3.0 d -08
@Micleg - Jag har komfortstolarna i F11 LCI. Enormt nöjd med dem. Jag är 193 cm och när min tjej som också är rätt lång, sitter i baksätet (vid bilbarnstolen) bakom förarplats, så funkar det helt ok.

I övrigt så var jag rädd för att det skulle bli problem med bilbarnstolen i fråga om plats för främre passagerarstolen. Det fungerar också helt utmärkt. Man kan justera komfortstolens övre del vilket ger extra plats för benutrymme.

Mi
1.167
Micleg
Ahhh, låter bra det där med stolarna. Tyvärr blir ju BMWs sportstolar bara sämre och sämre så det börjar luta åt komfortisarna. Flyttar sig ratten när man går i och ur? Tror det var så i E6X.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Ja ratten åker upp när man slår av tändningen.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Vad är det som är så dåligt med sportstolarna i f11 lci? Har dessa i min och tycker man sitter som en kung. När jag testat mot komfortstolarna så tycker jag skillnaden är betydligt mindre än i tidigare modeller. Är 193cm.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tycker sportstolarna är märkbart sämre i LCI än tidigare. Designen är förändrad i ryggstödet så att man inte får samma stöd vid skulderbladen och stolen känns smalare längre ner.
Mi
1.167
Micleg
Sportstolarna i F31 är definitivt sämre än i E90 och jag har bara pre-LCI F11 så jag vet inte om den blivit sämre men läste det här och det stämmer ju med den allmänna "tendensen" hos BMW. Dom borde köpa stolarna av någon annan. Å andra sidan var sportstolarna (i skinn) i E61:an mest skinn spänt mellan sidorna på stolen, ungefär som "chefsstolarna" jag köpte på IKEA nyss för 300 kr/st.

Undrar fortfarande om BMW:s uppgift om "aktiv funktion" i komfortstolarna är samma sak som "aktiv stol" i konfiguratorn.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Micle - Om du menar standardutförandet på komfortstolarna i F1x så är de inte aktiva. Den aktiva funktion som man hänvisar till tror jag har att göra med whiplash att göra.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Stolarna i min F31 är bekvämare än de jag hade i min E91 iaf. Lite rymligare och skinnet är lite mjukare.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Lustigt, jag tycker komfortstolarna på LCI är sämre än tidigare. Bl a går det inte att vinkla upp sittdynan i framkant särskilt mycket.
Bmw har lite oflyt med stolarna, dåligt/inget whiplashskydd och sämre komfort.
Man kanske borde sätta avdelningen som gjorde sugsexor på att utveckla stolarna.
Mi
1.167
Micleg
Jag har "standardsportstolarna" till msport (fuskmocka/tyg) i min F31 medan jag hade halvskinn i E90:an. Stolarna i helskinn kanske är bättre?
Mi
1.167
Micleg
Det där med hur man upplever stolarna och dess utveckling är nog ganska individuellt också. Det kanske är så att vissa kroppsformer upplever det som förbättringar medan andra ser det som försämringar. Tung, lång, bred, kort, smal, lätt osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.