|
Sida 31 av 34
|
|
|---|---|
| Måste fråga om helljusassistenten om man väljer xenon. Enligt säljaren har inte denna option (1700SEK + 4600SEK) möjligheten att vinkla undan ljuskäglan som LED har utan stängde bara av helljuset när det detekterade mötande trafik. Stämmer det? | |
|
Nä - adaptiva kurvljus xenon + helljusassisten skall göra jobbet enligt vad jag har fått information om. Namnet adaptiva skall säga allt, annars hade det ju hetat kurvljus Din säljare bör läsa på! |
|
|
Det stämmer som mduck säger, du får samma funktion med xenonljuset om du väljer det adaptiva kurvljuset. Enbart helljusassistent innebär att den bara bländar av automatiskt. Det adaptiva har en del hyss för sig, märkte igår kväll för första gången att den ändrar bredden på halvljuskäglan beroende på hastighet, den är betydligt bredare i hastigheter under ~40 km/h. Med känsla>> Jag tolkar det som att du inte fick det att fungera ändå? Hittade du inställningen som fanns i tråden som jag länkade? Jag hade inte den på min bil märkte jag, lite intressant. 3-seriepatrasket får väl stanna hemma på högersidan av vägen. Eller så var det nåt som kom till MY14. |
|
|
Ja Wiberg, jag hittade inställningen och den var förbockad precis som i länken du vänligen kopierade in. Så det är något annat. Jag har ju en Gran Coupe också som jag köpte förra veckan och "problemet" är ju samma på den, så det måste ändå vara någon form av inställning som inte är rätt för jag har svårt att tro att det skulle vara ett tekniskt fel på två nästan nya bilar. /Anders |
|
| Du vill inte att bocken är ikryssad, så är den ibockad så ta bort den. Det man gör med den inställningen är att "aktivera" den nedgraderade versionen som används när man kör på "fel sida". | |
|
Ah tack Wiberg, då skall jag kolla det när det blir mörkt idag :-) /Anders |
|
|
Tur att det vara är 2-3 timmar tills det sker då Anders! :-D |
|
|
Men nu är det snö Acey så vi får stå ut med lite mera ljus :-) När får du förresten din bil Acey? /Anders |
|
| 1 April. Det verkar som bilen kommer någon vecka tidigare men jag orkar inte börja kladda med vinterhjul och annat som bara ska på och sedan av direkt. Jag ser fram emot att höra vad folk tycker om bland annat LED-ljusen som använt dom i verkliga livet. Låt oss hoppas att det löser sig för dig så vi kan få en rapport! | |
|
Tack så hemskt mycket Wiberg för din hjälp. Nu tror jag det fungerar som det skall. Helljuset ligger ofta kvar vid möten (utan att tydligen blända för ingen ljustutar) och likaså ofta när man kommer ifatt en framförvarande bil. Sen när mötet/hindret försvunnit så vidgas ljusbilden igen, dock hela tiden med helljus lampan tänd på instrumenteringen. Sen kan man kanske diskutera om det är värt pengarna... Jag ändrade alltså ikväll så att jag tog bort den där bocken som tidigare var markerad. Det måste ha varit min säljare som markerat den för han var inne och gjorde en del inställningar vid leveransen. Jag har aldrig varit inne i menyn tidigare och det borde väl knappast ligga så default från fabrik? Acey, den som väntar på något gott :-) /Anders |
|
|
Bra att det fungerar! Man undrar ibland om man bländar men jag har inte heller fått nån ljustuta tillbaka så det borde vara lugnt. Enda gången som jag fått gå in själv och stänga av var när det gick en väg parallellt med den jag körde på där systemet inte uppfattade att jag mötte en bil. LED-paketet är lite svettigt men att köpa till adaptiva utöver xenon känns förhållandevis prisvärt tycker jag, speciellt om man kör mycket på vägar utan belysning. Nä, verkar konstigt om det skulle vara avstängt default. Ganska märkligt att inte inställningen är bättre förklarad i iDriven kan jag tycka, blir nog en del onödiga besök hos verkstaden. |
|
| Såg att det kommit en ny kampanj för 520 och 530 dt xdrive. Nu är ju 530n på en nivå där man kunde valt den istället för 520n som man precis fick levererad. Man ska låta bli att kolla priser när man blivit nybilsägare:) | |
|
Angående adaptiva lysen och xenon kontra led så tror jag man får "mer" aktiv funktion med led. Men jag är inte säker. Rekomenderar denna för att få allt förklarat: Länk För mig oklart om det krävs led eller inte. |
|
| Sådär fungerar xenonet också, precis samma funktion. | |
|
fedemåns: Vad är skillnaden på 530dx erbjudandet före nyår och nu? Jag tycker det ser i stort sett identiskt ut. Samma sak med 520d och 520dx. |
|
| fedemåns: För att förtydliga, en 530dx är 83000:- dyrare än en 520dx med kampanjerna. I Listpriserna skiljer det ungefär samma. | |
|
jhellström- innan årsskiftet låg kampanjen för (comfort edition) 520 dt xdrive på 399.000 och 530 dt xtdrive på 486.000. Nu ser det ut som följer: BMW 520d xDrive............................388.900 kr. BMW 530d xDrive............................476.200 kr. Ca 10 lax billigare. Från mitt perspektiv sett, kanske det inte gjort någon skillnad då värdemiskningen på min inbytesbil säkert ätits upp av rabatten om jag gjort affär idag. |
|
|
@fedemåns Tror det billigare priset beror på att BMW kör kampanj på xDrive igen. 9900 SEK istället för 23 000SEK De hade en kampanj i höstas som tog slut och nu är det dax igen. Så min gissning är att det är detta som gör att det är billigare ;) |
|
|
Ni verkar ju ha koll på high-end-options till F1x här så jag frågar rakt ut om Night Vision: Är en ny svensk F10 eller F11 utrustad med den Night Vision som belyser objektet med stroboskoplampor (sitter där dimljus annars sitter) eller inte? Någon som vet? "Gamla" night vision får ju milt sagt usel kritik av sina användare. |
|
|
Micleg: Ja, nya systemet är utrustat med stroboskoplampor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.