AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.795

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 30 av 34
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Körde framför en X6 med LED i Italien igår. Ganska coollt när jag var i "tunnelen" och hade ljus på båda sidor av bilen utan att bli bländad.

Det hjälpte på ljuset i min hyrbil (Fiat 500). ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
KrilleKrill - du har sett filmen?

www.youtube.com/watch?v=-dvPZ3H1Vm4

----
BMW CS/SC #6212
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Ja den filmen har jag sett. Men den visar inga tekniska skillnader mellan adaptivt xenon och adaptivt led. Exakt så fungerar mina adaptiva xenon och helljusassistent på min nuvarande trea.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Enligt säljare på BMW så fungerar inte de adaptiva Xenon-ljusen på samma sätt. Men jag har inte provat den senaste generationen. De som sitter på X3:an är ju mer kurvljus med helljusassistent, men det kan ju hänt lite sedan 2011. Och man ska aldrig lita på en säljare.
Jag har nu haft min 520xd LCIi snart tre månader och använt den flitigt. Blivit en hel del mörkerkörning både på motorväg och mindre landsväg. Jag valde adaptiv xenon med helljusassistent och funktionen är helt klart densamma som videon för LED visar. Jag är mycket positivt överraskad hur väl detta system fungerar. Precis som ni skriver kanske LED är mer precist men jag är väldigt nöjd med xenon och kan verkligen rekommendera detta. Det är en helt ny körupplevelse i mörker. Dessutom hade jag ingen aning om att detta skulle ingå så bara därigenom fick jag lite mervärde med bilen!

Enda bristen jag märkt med systemet är vid körning i över backkrön och i kuperad terräng då systemet är sent på att blända av för mötande trafik
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hur stor skillnad är det egentligen mellan H/K o B&O ? Har för mig att det är rätt så dyrt att byta up sig från H/K. Men är de värt pengarna om man ska köpa nytt?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Adaptivt xenon räcker absolut! Väljer man LED är det lite för utseendets skull. Visst är LED lite bättre, men är absolut inte värt prisskillnaden - speciellt inte med de svenska priserna.

Jonte:
B&O-systemet skall du absolut välja om du kör okomprimerad musik, typ flac, annars räcker H&K-systemet bra. Det är lite sämre än det betydligt dyrare High-End Individual Audio-systemet jag hade i E61:an, men funkar bra till mp3-musik.

----
BMW CS/SC #6212
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Hej!

Har nu hunnit köra min 520d xDrive i snön, det är ju helt magiskt! Jag har följt diskussioner härinne om för/emot xDrive, de som är emot kan helt enkelt inte ha provat i snö! Å för alla som nu kommer att klaga:
Ja, jag har kört en bakhjulsdriven 5-serie i snön också.
Ja, man tar sig fram med den också, men inte alls på samma sätt!
Ja, xDrive kostar pengar. (Dock "bara" 9900 på kampanjen som var)

Nu till min fråga, tycker att min bil är lite "seg", är det någon med en 520d xDrive som har köpt och installerat Powerkitet? Vet att det är en del som har gjort det på den vanliga 520d, men undrar nu hur det funkar med xDriven.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ser också fram mot att få prova i snö men än så länge har vi barmark här på västkusten. Lägg i sportläget med drivning experience-knappen så blir bilen betydligt piggare. Det är inte samma växelprogram som att lägga automatlådan i sportläge.

Jämfört med min förra bil, en F11 520dAT med sportautomaten, så är den nya bilen med den vanliga automatlådan betydligt slöare. Men som sagt, sportläget gör stor skillnad.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
I halka vill man väl stänga av DSTC och då går det väl fortfarande bara med Komfortläge? Eller kan man kombinera Sport eller Sport+ och antisladd av?
fe
27
fedemåns
nuvarande:
520 dt xdrive -14
tidigare:
X5 3.0 d -08
Gecko - kan bara instämma om hur förtjusande det är att köra i snö med xdrive. Har haft min bil i några dagar nu och är verkligen jättenöjd. Kvalitetskänslan är grym i relation till min gamla bil. Dock skulle några extra hästar inte skada.. Verkar som att powerkittet (enl BMW Hemsida Länk emellertid inte är kompatibelt med 520 da xt F11 LCI. Någon som vet?
Jag får inte mina LED ljus på min X5 F15 att fungera som i den länkade filmen. Är det någon inställning man måste göra? Jag har koden 552 Adaptiva LED strålkastare.

/Anders
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Gorban: Tack för tipset, jag använder dock det programmet dagligen, håller med dig bilen käns rappare då. Dock är den fortfarande märkbart slöare än den 200HK Mondeo diesel jag hade tidigare. Framförallt märks det vid omkörningar på landsväg. Inne i stan går bilen fullt tillräckligt bra.

fedemåns: Jag har fått pris på kitet till min, det ska funka frågan är bara om det är värt pengarna?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Med känsla>> Vredet i A-läget och aktivera automatiskt helljus via knappen så ska det fungera (du ska alltså ha en grön symbol i klustret för automatiskt helljus).
Yes Wiberg, det är exakt så som jag anade att det skall fungera och som jag använder funktionen (eller rättare sagt trodde att jag skulle få att fungera så) men det fungerar ej. Den bländar av vid möte precis som den gamla funktionen på äldre bilar med helljusassistent. Sen tänds det igen som vanligt efter mötet. Nu blev det dessutom lite annorlunda funktion när snön kom för ett par dagar sedan och då har den till och med tänt ljuset när mötet är på väg eller när jag kommit ifatt en bil framför mig. Jag har mest testat på lite mindre vägar utanför stan iom att vi bor utanför stan och inte mkt på ren landsvägskörning. Frågan är om det är fel på min bil eller? Känns löjligt att ha betalat +19 tkr för något som inte fungerar som i den ovan länkade filmen.

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kolla om du har samma val i iDriven ikryssad som personen som postat i denna tråden: Länk (närmare bestämt denna posten: Länk )

Den verkar stänga av funktionen för att den inte ska bli förvirrad när man kör i ett land med trafiken på "fel sida".
Tack Wiberg, kanon! skall strax gå ut och kolla i bilen :-) Äntligen någon som kommer med ett konkret förslag vad göra :-)

/Anders
Jag vill ha min bil nu!
Längtar efter att testa de adaptiva strålkastarna =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders vad säger BMW? Har de gjort någon felsökning?
Nej och jag kollade tidigare ikväll att inställningarna bör vara rätt, måste nog åka ner och få dem kontrollerade. Vad som får mig att tro att det ändå är någon inställning som inte är rätt är att på den 640i GC jag köpte i förra veckan så är "problemet" detsamma, så det kanske är "skit bakom spakarna" :-)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.