|
Sida 29 av 34
|
|
|---|---|
| Jäg tror inte komfortstolarna är ändrad för LCI. | |
| Jag har läst från minst ett par personer här på forumet att även komfortstolen är ändrad men som saft jag har inte sett det själv. Vore bra om någon kunde bekräfta detta som har erfarenhet av bägge. | |
|
acey - du tänker inte på auto,motor und sports test för ett år sedan - ungefär? De testade på 6-serien vill jag minnas och BMW:s LED-ljus fick kritik för att ljuset slogs av och på och inte skapade en mer harmonisk ljusbild såsom MB och till viss mån Audi gjorde. Jag tycker att LED-ljusen a) har ett härligt vitt ljus i mörker som jag tycker är klart bättre än Xenonljuset och b) det är häftigt att köra med helljus på ex höger strålkastare och halvljus på vänster (mötande trafik); skyltar lyses upp betydligt bättre, och samtidigt behöver man inte oroa sig för att blända mötande trafik. LED is dä thing!:) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
P47 - jag har tyvärr inte samma paket som du kan få eftersom jag är en av dem som köpte via BMW ISSD i Storbritannien. Bland mina "brittiska" paket valde jag bland annat det som kallas "Active Security package" som innehåller 5AL Dynamic Safety 5AS Driving Assistant 5AG Lane change warning system 430 Exterior mirrors - folding, automatically dimming Dynamic Safety När du kör iväg dras bältet åt på förar- och passagerarplats så att du sitter bra. Vid en ev kollision rätas stolsrygg, soltak stängs mm för att minimera skadeverkningar. Driving Assistant Adaptiv farthållare + "vingelvarnare eller Lane Departure Warning + Collision Warning. Det senare har jag tack och lov inte använt ännu, men det har hänt att den varnat då en (last)bil svängt in framför nosen på mig. Skulle det bli tal om en kollision kommer bilen bromsa själv om den anser att jag är för slö. Collision Warning innehåller också en variant av Volvos City Saftey kan man säga då det aktiveras från 15 km/tim och kan stoppa bilen om et föremål plötsligt dyker upp framför. Jag hade en tanke på att låta frugan hoppa ut framför bilen för att testa funktionen men... nä. Skulle något gå på tok skulle jag antagligen inte få några julklappar. Lane Change Warning system Funkar bra. Triangeln som lyser i sidospegelarna är tydlig nog för att ses i dagsljus och skulle man svänga ändå kommer den dels att blinka och en varningssignal hörs. Rätt skönt att ha, speciellt när man skall byta fil eller köra upp på ex motorvägar. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Tack. Med LED strålkastarna, används dom "inre" reflektorerna (annat än som varselljus med coronaringarna), t.ex vid helljus? Men vet i tusan om jag ändå inte tar komfortstolar istället för LED om man nu skall "lasta på" ytterligare lite... Dom var iaf grymt bra innan facelift, har inte provat efter. Någon som vet om komfortstolarna ger sämre benutrymme bak jämfört med sportstolarna, dvs "är tjockare"? mvh |
|
|
Komfortstolarna är avsevärt tjockare - det ryker nog några centimeter benutrymme, tyvärr. Kör du mest i dagtid, typ till och från jobbet, i större städer så är komfortstolarna ett vettigare val. Bor man i s.k. tättbebyggt område är det ju inte så ofta man använder helljus. Kör du däremot mycket landsväg och motorväg blir det en annan femma. Til syvende og sidst - upp till dig! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Får hålla med Narvselius ang benutrymmet bak i F10/11. Med sportstolar är utrymmet precis godkänt men med komfortstolar är det trångt bak! Kasst att en bil med såpass rejäla yttermått är så trång invändigt.. Vill man ha tillräckligt benutrymme bak köper man en E klass. | |
| Glömde säga att man sitter sjukt gott i komfortstolarna :) | |
| Är det sämre benutrymmet bak med komfortstolar i F10/F11 enn för E60/E61 med komfortstolar? | |
|
Narvselius: Nej, det var Autobild. Hittade det här på nätet, läste artikeln som hastigast på flygplatsen. Länk Artikeln slår dessutom hål på det faktum att LED skulle vara mer energisnålt. Men som sagt, att de är coolare råder det ingen tvekan om. Dessutom är skillnaden "bara" ca 12 000 jämfört med adaptiva xenon. Intressant är att LED-strålkastare bara kostar 9 900 på nya Audi A3. Så man kan verkligen utgå ifrån att BMW tar betalt för att de kan, och passar på och skinna early adopters. |
|
|
acey - Intressant! I ams så var LED-ljuset bättre än Xenon... Man kan undra ibland hur testerna görs, minst sagt. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Ja, Autobild känns ju som en pålitligt källa :) | |
| Oavsett om AutoBild är en bra källa eller ej skulle jag vilja läsa hela artikeln för det som visas på länken är väl bara inledningen? Jag letade efter att köpa den artikeln men hittar inte den. Går den att beställa separat? Eller finns det någon som kan hjälpa mig få läsa artikeln? | |
|
fcarlsson: Du kan köpa det aktuella numret via deras app för iPad. Jag bläddrade i den på flygplatsen och har tyvärr inte kvar numret. Testet var väldigt metodiskt, och typiskt "tyskt". Helt klart värt en läsning, oavsett om man står i valet och kvalet på LED eller inte. Nu väntar vi bara på Laser-LED som kommer på i8:an nu :) |
|
|
Du kan läsa ams-test gratis - enligt min mening gör (tyska) ams väldigt bra tester; antingen själva eller via en oberoende organisation: Länk ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Efter att ha läst testerna är funderingarna ännu djupare. BMW fick inte bästa betyget på LED. Om man jämför adaptiva Xenon med adaptiva LED - vad är skillnaden? Någon som kan komma med lite personliga åsikter? |
|
| fcarlsson: Har adaptiva xenon på min trea som ska bytas mot en femma och funderar också på det här. Tycker xenon fungerar bra men helljusassistenten på min nuvarande är inte alltid tillräckligt känslig och styr inte bort ljuset tillräckligt snabbt i vissa lägen. Körde en femma LCI med adaptiva xenon och där fungerade systemet mycket bättre. Har även provat en F15 X5 med adaptiva LED och största skillnaden är nyansen på ljuset och att LED inte svänger/vinklas utan direkt kan blända av/på i olika zoner och därmed upplevs som snabbare. Skillnaden är dock inte speciellt stor och frågan är om det är värt de extra tusenlapparna. | |
| Kan bara meddela att jag föll för grupptrycket och beställde LED-ljusen. Skillnaden blev ca 10 000 mellan adaptiva Xenon och LED-ljusen, vilket gjorde att jag valde att slå till. | |
|
Kan bara instämma i föregående talare; LED-ljusen är lite bättre "ljusmässigt", men inte dramatiskt mycket, än Xenon-ljusen och det som är den stora skillnaden är just att du kan köra med partiellt helljus vid mötande trafik, vilket faktiskt hjälper väldigt mycket! Kioskvältaren är väl annars att man får blinkersen med LED-teknik... :) Jo, och en sak till - bilens front ser klart bättre ut med LED! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Narvselius: "den stora skillnaden är just att du kan köra med partiellt helljus vid mötande trafik, vilket faktiskt hjälper väldigt mycket!" Den funktionen har man med adaptivt xenon också men möjligt att LED har ännu fler variabla områden som den kan variera helljuset mellan. Är dock inget jag märkt när jag provat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.