|
Sida 28 av 34
|
|
|---|---|
|
Tack! misstänkte det men hittar till trots allt ingen officiell info hos BMW. Komfortpaketet finns den ej med i, ej heller som business comfort edition när man som jag tittar på tjänstebil. men en tjänstebil utan farthållare finns ju knappast väl?... |
|
| Farthållare är standard, liksom regnsensor, xenon, parkeringssensor fram och bak, däcktrycksvarning, och elektrisk öppning av bakluckan på F11 m.m. | |
|
Såg att det är en ny prislista som gäller från 1:a Nov. Någon som känner till några förändringar? |
|
|
Kan ju hoppas på effektförändringar.... Nu innan jag tänker beställa hade det varit perfekt Men det dröjer säkert till sommaren 2014 med de nya effekterna, tyvärr |
|
| Med bara tre år kvar till nästa generation 5-serie touring så tror jag inte att vi kommer att få se så många effektförändringar de kommande åren. | |
| Jaha, man får nog vända sig hit till forumet nästa gång man ska beställa bil. Har varit och kikat på min bil som nu står hos BMW, insåg att jag INTE har något utökat instrumentkluster. Detta är tydligen något (läste det nyligen i en annan tråd här) som inte finns i listan för extrautrustning på hemsidan! Jag trodde att det följde med i något av paketen eftersom det inte gick att välja till, det ska säljaren informera om vilket naturligtvis inte skedde. Jag "får" förvisso en helt ok bil ändå, men när man har förväntningen om att det ska se ut på ett visst sätt och det inte gör det så blir man besviken! Dåligt av både de som lägger upp hemsidan och min säljare!!! | |
| Gecko: säljaren kan du inte lita på. En kund till mig som byter ut sin krånglande 525D till en ny 530D frågade pga min rekommendation om detta. Säljaren svarade att han inte visste vad det var och hade aldrig sålt en bil med det heller. | |
|
Är det någon som provat 552 Adaptive LED i verkligheten? Fungerar "adaptiviteten" i verkligheten med att den lyser på båda sidor om bilen framför? Är precis på väg att beställa en 5-serie GT. Finns det några "måsten" vid beställning av en sådan? |
|
| Lita aldrig på säljaren till 100% när det gäller vilken utrustning som ingår eller ej. Säljaren ska kunna alla variationer av alla modeller vilket är svårt. Lusläs istället broschyrer, prislistor och var aktiv på olika forum. Trippelkolla sedan ordern så att säljaren inte beställer fel bil. | |
|
fcarlsson, Grattis till bra val, jag tillhör dem som verkligen gillar GT:n. När det gäller "måsten" så kommer du få nästan lika många svar som det finns forummedlemmar. Men saker som vore synd att inte aktivt ha övervägt enligt tycker jag är: XDrive Navpaket RTTI Ambient light MFI ( utökat är ju standard på GT väl) Comfort access Komfortstolar (även om jag själv kör standard) 4-zons klima Finns ju mkt utr av mer eller mindre nödvändig karaktär. Hur ser din tänkta spec ut? |
|
|
Hej! I valet mellan 520dT o 320dGT lutar det mer åt F11 efter en ny provkörning back-to-back. Bättre komfort (framförallt mindre dieselknatter, uppskattas), kvalitetskänsla, köttigare styrning och bättre stabilitet. Vad tror ni om följande utrustning? -Spacegrey metallic -Xdrive (och därmed auto) -Komfortpaket -Navigationspaket -Sportpaket -Takreling aluminium -Växelpaddlar -Extra 12v uttag -Kupévärmare med fjärr -M ratt -Utökat instrumentkluster -Harman Kardon ljud -Aktiv farthållare Stop&Go -Drag -Backkamera Blir väldigt mycket redan det här, men jag har några ytterligare saker jag funderar på: -Dynamic Damper Control. Behövs detta? Tycker att std fjädringen på provbilen fungerade bra. Någon som har jämförande analys? -Driving Assistant Plus. Kostar väl bara några tusenlappar extra jmfrt med Aktiva Farthållaren som då ingår. Frågan är om man behöver/kommer att använda extra features..? -B&O Sound. Är en riktigt Hi-Fi nörd. Men detta tillval är svindyrt, frågan är om det är så pass mycket bättre än HK? Och att lasta detta på en redan relativt bra utrustad 520 är kanske inte vettigt... -Stöldlarm. Har haft detta på alla bilar senaste 10+ åren. Men frågan är om man verkligen behöver det numera... -Automatiskt avbländbara ytterspeglar. Då skall "trottoarkantsautomatik" (att vinkla ner högerspegel vid backning) ingå. Och det är det jag vill åt. Märkligt att detta inte är standard? Någon som vet? -Bagageutrymmespaket. Det jag egentligen vill åt är en så simpel sak som krokar för kassar o dyl i sidorna på bagageutrymmet. Detta verkar inte finnas på några utställningsex jag hittat. Frågan är om detta ingår i bagageutrymmespaketet. Säljarna verkar inte ha koll... Något annat jag missat? mvh |
|
|
En väldigt fin spec - du kan gott "stanna" där och få en helfin bil! Av din extralista har jag följande kommentarer: - Du får en sanslös fin komfortkryssare om du väljer Dynamic Damper Control - alternativt en bil som ligger som ett strykjärn i kurvorna (om så önskas...) - DA Plus gör skillnad - har du redan valt farthållaren är den extrakostnaden en mindre. Jag har själv samtliga assistanssystem och tycker de är guld värda. - B&O - resonerade liksom du. Är en gammal audiofil och har alltid gillat B&O. Men prispåslaget är alltför stort. Dessutom lyssnar jag idag uteslutande på musik i mp3-format och inte i flac och då försvinner rätt mycket av vitsen med bättre ljud. Dock tar bilen flac numera, en av de "smygförbättringarna" med LCI:n som Gorban upplyste mig om. Trots det så jag hade inte valt det - om du inte kommer med CD-skivor och kör dem i bilen istf via telefon/inbyggd hårddisk. - Stöldlarm. Tja, det ger väl lägre försäkring alt lägre självrisk hos diverse FB. That's it numera... - Bagageutrymmespaket - valde inte detta själv. Jag behöver en skyddande matta därbak och då köpte jag BMWs variant där man även får en hopfällbar låda för att transportera små alt blöta ting. Funkar bättre för mig. Visst, man kan ha både och men... En dyr men väldigt bra sak du missat är LED-strålkastare. Jisses vad de är bra! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Fin spec! Nedvinklingen av backspegeln kräver väl elstolar med minne? Kan ha fel men så brukar det vara, dubbelkolla det innan beställning så det inte blir fel. |
|
|
Tack för feedback! Narvselius, berätta gärna mer om de övriga assistanssystemen i DA plus och hur du upplever dessa irl, bl.a. "kökörningsassistenten. Att adaptiv farthållare ska med på något sätt är givet, har det i Passaten idag och i förra bilen (Honda Accord). För ljudet kör jag en iPod Classic med HD kopplad via USB, samliga skivor rippade i 320 Kbps. Har ambition att rippa om allt i Apple lossless. Är det t.om så att man måste ha minnesfunktion i stolarna för att få trottoarfunktionen för backspeglarna. Hmm..Då kan man lika gärna gå all-in o välja komfortstolarna kanske. Men det drar iväg än mer.. Försäljaren verkar ha dålig koll men sa senare att spegelreglaget måste stå till vänster (själv hade jag givetvis satt det till höger vid provkörningen) och då får man detta ev. redan som std. Någon som har lust att prova? Bättre ljus är med min begynnande sämre mörkersyn aldrig fel men googlar man lite på detta är uppgifterna om detta verkligen ger bättre ljusflöde än xenon lite varierande.. Är det det som är bättre eller är det de andra dynamiska funktionerna som är bra? Velar som f-n med all utrustning, kanske är det bättre att sansa sig lite och välja en starkare motor, 525d? 530 med sexa hade varit supernajs men då skulle jag få försaka mycket av extrautrustningen överhuvudtaget.. |
|
|
Det stämmer att reglaget ska stå till vänster för att spegeln ska vinkla ner sig. Funktionen ingår i tillvalet automatiskt avbländbar inner och ytterbackspegel och eller elstol. Finns elstol utan minne? BMW :s larm är inte godkända av försäkringsbolagen och ger dessvärre inte lägre självrisk vid inbrott. |
|
|
I en tysk test, jag ska försöka hitta länken, så fick BMWs LED-stålkastare sämre betyg än Xenon-motsvarigheten. De testade Audis, BMWs, Lexus och jag tror det kan ha varit Jaguars Xenon vs LED-motsvarigheter. Jag har lånat en bil för lite utvärdering nu :) Däremot är det inget snack om att LED-lyktorna är klart snyggare! Jag tror att man inte behöver minnesstolar för att vippen ner ska fungera numer. Dock vågar jag inte svära på det. |
|
| 6FK tror jag är en liten fjärrkontroll... | |
| Automatiskt backspegelnedvinkling kommer med vid automatiska nedbländbara ytterbackspeglar, de blir även då infällningsbara. | |
|
De dynamiska dämparna är guld värda och jag vill inte vara utan dem. Dock får man inte dynamiska krängningshämmare till 520d som man kan få till de större motorerna. Därmed kränger bilen en del i skarpa kurvor och strykjärnseffekten som Narvselius skriver om blir inte lika bra. Jag har HK-ljud och det är bra men inte fantastiskt men priset upp till B&O är ju lite väl stort. Automatisk farthållare är väl det jag saknar och skulle vilja ha. |
|
| En sak som jag retar mig på efter facelift är att sportstolarna inte är lika sköna att sitta i längre. Även passagerare har påpekat detta. Sedan har det skrivits på forumet att även komfortstolarna är sämre efter facelift men det har jag inte provat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.