AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.805

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 25 av 34
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Ang priserna, vad är det för skillnad på Business och "vanliga" Comfort edition? Hur kom Klabe fram till 360500 för en Comfortedition touring med xdrive? Det står ju 387800 på hemsidan eller har jag missat något?

Ang ratten, min säljare sa att man tappar rattvärmen om man beställer M-sportratten, vad har de sagt till er?

Kl
79
Klabe
328iA GT -14
för Business-priser kolla under fliken "tjänstebil" på BMW's hemsida. Som jag har tolkat det så dessa priser inte för privat kunder utan endast för de som "köper" en tjänstebil.

Varför de skiljer...???
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
Jag tror vi blandar äpplen och päron lite...

520d Sedan Comfort Edition: 338900
520d Touring Comfort Edition: 356900

520d Sedan Business Comfort Edition: 315000
520d Touring Business Comfort Edition: 331000

Så business-paketen är fortfarande bättre. Sen blir det väl lite olika med xDrive...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
G.Gecko. Jag har inte fått någon indikation på att rattvärmen inte skulle funka ihop med M-sportratten. Det verkar inte heller stå i prislistan, eller konfiguratorn.
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Haha, jag blandar nog alla möjliga frukter men ser fortfarande inte vad skillnaden på en "vanlig" och en Business är? Har beställt min som en tjänstebil....
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
G.Gecko - ingen sade till mig att man tappade rattvärmen! Gör man det blir jag olycklig... Det går att välja ihop i konfiguratorn i alla fall.
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Hmmm, finns risk att man kan bli irriterad nu, så här står det på BMW:s hemsida:

Generell rabatt

Har hört att ni ger 12% rabatt vid företagsköp av bil, är det korrekt? Gäller det i såfall även vid tjänstebilsköp?

Eventuella rabatter är beroende på det avtal som finns mellan kunden, i detta fall företaget, och BMW.
Som en fotnot kan vi säga att BMW 523i och 520d är nettoprissatt med en 12%-ig rabatt förutsatt att köparen är en juridisk person (detta gäller vid pressläggning 2005-10-06)
Läs mer under fliken Business på hemsidan.

Har ställt en fråga till min säljare (via mail) ang priserna så får vi se vad jag får för svar.....
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
Men om du har beställt den som tjänstebil så har du säkert fått en Business Comfort Edition med ganska rabbaterat pris. Jag lyckades inte pruta en krona mer än det priset.

Finfin spec på din bil för övrigt! Nästan likadan som min men snäppet vassare... :-)
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
rabatterat menar jag (skäms)
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Tack! Det är svårt att sluta kryssa i tillbehör, valde t ex bort navi, vilket jag funderade på liksom Hud, jaja det blir ju rätt dyrt ändå. Kollade mitt köpeavtal där står det Comfort Edition....dock fick jag en bra rabatt även på tillbehören så det kanske jämnar ut sig.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag har tvärt om fått rätt bra rabatter på extrautrustning utöver business comfort...
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Rattvärme ingår även i M-ratten. Funkar fin fint på morgonen.
Det gör mig tyvärr inte mindre arg över att jag betalat för mycket för min bil jämfört med Business Edition samt det viktigaste; att jag har väsentligt högre förmånsvärde. Vi som beställde bilar tidigt utan business edition är lurade!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rennwagen, jag förstår att det svider.

Men det är ju inte direkt någon nyhet att de som köper bil direkt vid leverans brukar missa erbjudanden som kommer inom kort. Är väl mer regel än undantag. De köpare som "hänger på låset" är ofta lite mindre priskänsliga och det utnyttjar man såklart. De brukar ju ha bråttom att få en av de första bilarna och behöver inte lockas in med diverse erbjudanden.

XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Värme i M-ratten här också...

För att ett pris ska vara förmånsvärdegrundande måste det vara inrapporterat till Skatteverket samt vilket normalt sett innebär att priset ska vara tillgängligt för privatpersoner, som t.ex. Comfort edition. När det gäller prisskillnaden mellan business och comfort så får man ju rabatt på comfort edition motsvarande business-priset så vad man betalar är detsamma. Gissar dessutom att på offerten/fakturan till en businessbil står det rabatt motsvarande skillnaden mellan business/comfort vilket gör att fmv ändå blir som på en comfort edition
G.
39
G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Fick svar från min säljare idag att grundpriset kan sänkas till 360500, men rabatten sänks lika mycket så totalpriset blir ändå detsamma, vilken överraskning......
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
G.Gecko. Hela poängen är ju att det ska bli samma nettopris, fast ett lägre bruttopris ger lägre förmånsvärde.

G.Gecko
Beställt 520DA Xdrive-14
Grelle: Förstår hur du menar, men dels sa säljaren att förmånsvärdet ändå baseras på 387800 samt att det ju inte gjort något att få lite mer rabatt! :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
G.Gecko.

Förmånsvärde
520d: 4325kr/månad
520d comfort edition: 4041kr/månad

Länk

Länk

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länkarna fungerar inte helt hundra, men klicka på bilförmånsberäkning så ser du att det räknas som olika modeller i listorna.

Klart de inte skadar dig med mer rabatt. Men hela poängen med nettoprissatt modell är ju att det inte ska gå att pruta på det, för då behöver de släppa en nettoprissatt modell 2 som är samma som nettoprissatt modell 1 - rabatt osv.

XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ni har båda rätt och det var detta jag försökte förklara i mitt förra inlägg :-)
Det är comfort edition priset som är förmånsvärdegrundande och inte business comfort edition priset. Det senare är ju nettopriset av comfort edition, men jämför man med en vanlig 520d är fmv såklart bättre på en comfort edition. Det är det fina med att comfort edition, den är tillgänglig för privatpersoner och inte bara juridiska = ingen förmån som ska beskattas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.