AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.811

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 20 av 34
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det verkar vara AdBlue på 520xdA

Saxat från BMW.de:

Dank der BMW BluePerformance Technologie wurde das Emissionsverhalten des Dieselantriebs noch weiter optimiert und die Anzahl der im Abgas enthaltenen Stickoxide weiter reduziert. Bei einigen Dieselmodellen* kommt eine zusätzliche Variante des Stickoxidabbaus zum Einsatz: der SCR-Katalysator mit AdBlue® Injektion (SCR = Selective Catalytic Reduction). Durch die Einspritzung der AdBlue® Flüssigkeit wird eine chemische Reaktion ausgelöst, die den Stickoxidausstoß zusätzlich verringert. Dadurch erfüllen die Dieselmodelle schon heute die ab 2014 geltende EU6-Abgasnorm.

Es wird empfohlen den SCR Tank beim BMW Partner nachfüllen zu lassen. In Ausnahmefällen kann auch vom Kunden nachgefüllt werden. Erhältlich ist AdBlue® in BMW Vertragswerkstätten und an Tankstellen. AdBlue® ist u.a. in einer sogenannten „KRUSE-Flasche“ erhältlich, einer 1,89 Liter fassenden Spezialflasche mit einem patentierten Verschluss und einem Adapter zur Befüllung von PKW. Die Flasche gewährleistet ein sauberes und einfaches Nachfüllen. Weitergehende Informationen finden Sie in der BMW BluePerformance Broschüre.

* Die folgenden Modelle sind 2013 mit dieser Technologie ausgestattet:
BMW 5er Limousine: 520d xDrive , 525d xDrive , 530d xDrive , 535d xDrive
BMW 5er Touring: 520d xDrive , 525d xDrive , 530d xDrive , 535d xDrive
BMW 5er Gran Turismo: 520d, 530d xDrive , 535d xDrive
BMW X5: sDrive25d, xDrive25d, xDrive30d, xDrive40d, xDrive50d

Mer info: Länk
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Har Adblue på min 520d GT. När bilen var ny stod det att det ska fyllas på efter 900 mil. Efter 250 körda mil står det fortfarande påfyll om 900 mil. Tror man fyller på ca. 1,5-2l. Vet någon här vad Adblue kostar per liter? 1kr/mil låter inte troligt.
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Serviceintervall på min är enligt färddatorn 2 år 3000 mil.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Tackar Sim o Ryx!

Då verkar ju inte addblue vara något hinder för att kasta sig in i dieselträsket.

Just nu får man ju väldigt bra offerter på både 520xd o 530xd, verkar vara en fråga om man vill fortsätta med 6, cylindrar alltså, eller köpa lite mer tillval!

Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag!
Kan bekräfta att det är adblue på 520d xDrive.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ang AdBlue, på xDrive verkar det vara adblue som gäller på flera motorer, det är iaf det på 520 xD som konstaterats. Min står också på runt 900 mil till påfyllning och det ska vara ca 1,5 liter som ska fyllas på. Finns ett extra blått tanklock bredvid det för diesel. Om det inte kostar som årgångschampagne så kostar det ju inte direkt 1 sek/mil...

Nackkydden kan flyttas framåt och bakåt även på standardstolen.

Serviceintervall på min är också 2 år / 3000 mil.

Tack för info om inkörning, glömde såklart kolla instruktionsboken idag. Min har nu gått 300 mil så inkörningen är förbi 😄
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Verkar kosta runt 8-10 kr/l.

Undrar hur de har löst problematiken med att AdBlue fryser vid -11,5 grader.
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Vad är Adblue?
Hur ser man om man har det ? :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det har du inte, men titta här:

Länk
Da
60
DanneEklund
Beställt X5 45e -21
F20 118i M-Sport -17
Aha, tack!
Bara till de mindre motorerna?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Enligt info ovan till alla xDrive dieslar i F10/F11...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Lustigt att man nu tycks få Xdrive nästan gratis till 530D.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Vet bara hur det fungerar på tunga fordon med adblue, det brukar vara värme i tanken och vid varje avstängning pumpas vätskan i ledningarna tillbaka. Kan strula en del men vid det här laget har det funnits så länge så det borde ju ha finjusterats tycker man.
Men varför bara på xdrive? Klarar de inte utsläppskraven då eller?
Lite mer info om Adblue

AdBlue används för att få ned kväveoxider, Nox i avgaserna, vilke blir ett tvång i Euro 6 normen.
AdBlue finns på alla diesebilar i 5-serien 2014 från 520d X-drive och uppåt.
520d utan X-drive klarar sig tidligen precis gällande Nox-utsläpp.
Fyrhjulsdrift o större motorer ökar förbrukning o utsläpp, därav AdBlue.
AdBlue har funnits i tex USA länge på både BMW o Mercedes, då amerikanarna har strängare utsläppsnivåer än vi gällande Nox.
Sök på nätet så ser ni folk over there som fått betala både 1, 2 och 3 tusen för att fylla på denna smörja hos sin autoriserade servicefirma.
Rådet borde då vara, fyll på själv innan service, risken är att bilfirmor tar hutlöst betalt för detta. (ungefär som med spolarvätska...)
AdBlue är en urealösning (besläktat med urin, kiss...) som förvaras i tankar, i BMW`s fall två stycken tankar (i allafall på våra breddgrader, läs: kallt klimat). En huvudtank som pumpar över till en doseringstank. Doseringstanken har elektrisk uppvärmning för att förhindra isbildning, urea fryser nämligen vid ca -12 grader celsius.
Hurvida det kommer funka när man som jag kan stå parkerad i Vouggatjålme i en vecka utan att använda bilen har jag ingen aning om. Då borde allt vara fruset, vad händer då när jag ska starta? Hur stor effekt har vämaren? Många frågor som dyker upp...
Utan AdBlue startar inte bilen.

Systemet innehåller tankar, nivågivare, värmare, pumpar, ventiler, insprutningssystem, mm... mera strul?

Urea-inblandningen är normalt 2-6%
Om vi tar 4% som ett riktvärde och bilen drar 0,6 lit/mil blir förbrukningen på 1500 mil (serviceintervall) = 36 liter (9,5 gallon), om bilen drar 0,7 och 2000 mil som serviceintervall blir förbrukningen 56 liter (ca 15 gallon) vilket stämmer bra med det man kan läsa på amerikanska forum.
Så tankarna i bilen för AdBlue är relativt stora, om de ska räcka en hel serviceintervall.

Då BMW sverige är ytterst förtegna om detta, och återförsäljarna som inte fattar något när man ställer frågan (de vet inte ens att det är AdBlue på bilarna de säljer), så känns det som detta är något BMW inte vill prata om. Mer vätskor för kunden att betala för, mer grejer som ska servas och kan gå sönder = "Bättre att vara tyst" ???

Kan det vara så...
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Jag jobbar som yrkeschaufför, och har vid ett flertal tillfällen tankat Ad-blue på bla Statoils stationer, senast tog dom 6,95/litern, tror att åkerierna ger cirka 2 kr litern, då på 1-kubiks-fat. Så ngn större merkostnad för personbilar lär det inte bli, om än en onödig sådan, iaf i mitt tycke!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Adblue-tekniken är ganska ny bland personbilarna men funnits många år till de tunga fordonen. Visst finns det en del problem men på det stora hela är det en ganska mogen teknik med underleverantörer som har bra koll på funktionen. Att medlet fryser ganska tidigt är känt och man har som tidigare poster beskriver lösningar för detta.

Nu kan jag mest hur lagarna kring tunga fordon fungerar men jag skulle tro att de är väldigt lika eftersom det är samma problem man vill lösa (Euro6 utsläppskrav) och man använder samma tekniker för att lösa detta. Lagstiftningen för tunga fordon har tagit med problemet med låga temperaturer och man tillåter vid start i temperaturer under -11 grader att avgasreningen inte fungerar till 100%.

Det kan tyckas vara besvärande för respektive ägare att pyssla med detta men det är i praktiken rätt lite som krävs, det tas upp som en ordinarie servicepunkt. Med tanke på vilken effekt det har på avgasreningen så får det ändå anses vara en rätt liten uppoffring.

Notera också att motorn fungerar precis som vanligt utan adblue, det är i avgasreningen medlet används och har alltså inget med själva motorn att göra egentligen. Däremot är det lagstiftat så att man inte får köra utan adblue. På tunga fordon momentbegränsar man såpass hårt så att fordonet i praktiken inte går att använda mer än köra till närmsta mack om adblue tar slut. På personbilar verkar man istället förhindra start när adblue tar slut, men det är alltså när medlet är slut och inte för att tanken är frusen.

Nu blev det lite uppsats, men det är ett intressant ämne. :)

Det hade inte förvånat mig om justeringen av serviceintervallen är för att man vill undvika en alltför stor Adblue-tank i bilen och fylla på adblue som en servicepunkt. Men med tanke på hur man placerat påfyllningslocket kanske man räknar med att föraren själv tankar? Svårt med tanke på hur få adblue-pumpar det finns på vanliga bensinmackar än så länge.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja precis är det fruset i tanken så går ju motorn som vanligt men med sämre avgasvärden tills vätskan tinats upp. Så det ska allt gå att använda en nyare bmw även i svensk vinter.
Finns ju att köpa på pump där lastbilar brukar hänga, annars kanske det är smidigare med tiolitersdunkar.
Annars får man ta med en påse wienerbröd till nåt åkeri med kubiktank! ;-)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Kollade i färddatorn igen ch det står räckvidd 900 mil på AdBlue och min bil har gått 300 mil, påfyllningsmängd 3,5 liter står det också.
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
På min står det också 900 mil räckvidd (har inte ändrats sedan 0 mil). Har nu rullat 270mil och påfyllningsmängd 2,5 liter. Ska den inte räkna ner och när börjar den med det tro?
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Var ute och testa adaptiva xenon ljusen och vart helt ställd när den skapade en "tunnel" för framförvarande bil riktigt fräckt, xenon varianten verkar fungerar precis som led det hade jag helt missat trodde systemet var enklare. Systemet hanterade även fint motorvägs körning där den lyckades fint styra käglorna med bilar i olika filer och avstånd. Grymt imponerad av systemet klart bättre än jag väntat mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.