AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.781

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 15 av 34
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Narvselius: när får du din? Du får skriva och berätta om hur det gick med leverans i England.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Här finns info från BMW USA om nyheter i Connected Drive. Mycket kommer att gälla även i Sverige. Vore kul om någon med en iphone och navi kan kolla om Siri Eyes Free funger på en lci vilket det borde göra.

Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Gorban - jadu, det vete gudarna... Enligt Charlie så borde det komma ett prel proddatum "snart", så jag kommer jaga honom igen i slutet på nästa vecka. Men mitt nuvarande stalltips är i slutet av oktober.

----
BMW CS #6212
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Hämtade idag, första intrycket är mkt bra. Nu skall det ut och utvärderas ordentligt!
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Grattis eis! Berätta gärna, vi som väntar på våra bilar slickar i oss varenda ord och bild som godis :)
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Hur går det med dina bilder förresten, XC60? Vore kul att få se lite detaljer.
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Tack Naab

Är efter de första 8 milen fortfarande mkt nöjd!!!

Har haft flera Bmw tidigare dock ingen 5 serie så jag kan inte ge någon Post/Pre lci analys, men mina första intryck är som följer;

- Designen tycker jag är mkt bra med det enda undantaget av stenålders blinkers ( xenon kombo) positivt är dock att man ser det bara från vissa vinklar
- Sitter mkt bra i sportstolen trots mina många cm att dra runt:)
- Hade missat att ratt inställning ingick i elstol med minne, stort plus!
- Har HK 688, klart godkänd speldosa!
- Fick spotify (Iphone4s) att lira över både bluetooth och usb, dock inte 100% felfritt och med lite olika beteenden. Måste utforskas mera!
- Som prylfreak så uppskattar jag instrument 6wb mkt, det känns 2014, önskar dock digital hastighets info i comfort läge!, kanske går att ställa in?
- Modellen är 525xd, har knappt hunnit känna på motorn ännu, mest glidit hittills, får återkomma med mera info
- Mkt imponerad av komforten i f11, men de visste ni redan:)

Min utr är;
Komfortpaket, sportpaket, HK stereo, instrument 6wb, el stol med minne!
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Kul att höra. Jag förstår att du är nöjd! Särskilt intressant var det att du gillar HK-ljudet. Det tillvalet kostar ju en slant men jag har också valt det eftersom bra ljud tillför en bilupplevelse så mycket och HK verkade vara en bra kompromiss mellan de enklare systemen och det riktigt dyra BO-systemet. Det finns ju en hel del inställningar att skruva på där också så räkna med ännu bättre ljudupplevelse så småningom :)

Ingen risk att man upplever standardchassiet som alltför mjukt?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Undrar om HK-ljud är samma som den HiFi Professional jag har i dag? Den låter ok men är inte särskilt imponerande så jag ser fam mot att jämföra.

Om dom inte har skruvat på chassiet så ska standardchassiet inte vara för mjukt. Jag upplever det som lite hårdare än normalinställningen på min nuvarande bil som har dynamiska dämpare.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Gorban - Man har "skruvat" på chassit. Enligt tester är comfort-läget lite mer inställt på att plana ut ojämnheter medan Sport-läget är lite hårdare.

----
BMW CS #6212
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Gorban:
Hifi-systemet finns kvar. HK kostar ungefär det dubbla mot Hifi. Fanns något liknande förut som hette typ Logic-något tror jag.
B&O kostar ~38'
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Logic var ett tag sedan. När F11:an kom för tre år sedan fanns det HiFi för ca 5' och och HiFi Professional för 10'. B&O fanns inte.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Tack till XC60 för beskrivningen!
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Efter lång väntan så har jag äntligen fått nya bilen. Modellen är en 520d-GT.
Har nu haft den i snart en vecka och hunnit köra 150mil.
Det var några år sedan jag hade 5-serie, då var det en e39-01 den var fantastisk på alla sätt och vis men sedan dess har det hänt otroligt mycket.
Senaste bilen var en 320d –11 och bränsleförbrukningen är märkbart bättre i den nya. Visserligen var 320d en cab så vikten är något högre än sedan/touring.
Första långkörningen, 3 personer i bilen inklusive packning 110-120km/h, bränsleförbrukning 0,62 l/mil enligt färddatorn. Nästa långsträcka gick i hastigheter mellan 80-100km/h, bränsleförbrukning 0,50 l/mil. Mycket bra då bilen väger nästan 2ton och har rejält stora och breda däck.
Automatlådan är ju helt fantastisk!
Var lite orolig med tanke på att det är en stor bil men den är förvånansvärt smidig. Det är mycket bil att tvätta också, men det har man igen genom den suveräna komforten som storleken ger.
Vidare är den otroligt snygg. Här råder det delade meningar, jag vet, men det är bara kul.
HK-ljudet imponerar. Sitter mycket bra i sportstolarna och nästan lika bra i de bakre justerbara stolarna. I alla reglage, knappar och rattar känner man att det är mer kvalité än i
3-serien. Har precis kört F30 och F31 hyrbilar i 4 månader.
Som tur är så har man en vecka kvar på semestern, så nu ska det njutas av nya bilen! :)
Tycker man borde kunna se hur det går för bilen, när den kommer levereras. Skulle fått min imorgon men blev fram flyttad till September utan att dom visste varför.....
Man blir ju gaaaaalen på å vänta på nått gott....
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Tänkte bjuda på lite ytterligare reflektioner kring LCI:n.
Jag har kört dryga 70 mil med bilen och är otroligt nöjd, jag slås verkligen över vilken otroligt lyckad och bra bil F1X är, både pre-LCI och LCI. Det är verkligen en ynnest att få köra en sådan bil, det får man inte glömma...
Jag har redan i olika trådar beskrivit min högst subjektiva skillnad chassimässigt mellan pre-LCI och LCI. Ska också tillägga att jag inbillar mig att LCI också är tystare som helhet, trots bredare däck och lägre profil.
Tänkte beskriva interiören och connected drive lite noggrannare. Min bil är utrustad med navigationspaketet som bekant innehåller följande:
609 Nav pro
6AK Connected drive services
6AP Remote services
6NR BMW Apps
Jag har dessutom lagt till
6AM RTTI
Navigationssystem blev ju uppgraderat redan innan LCI med bättre hårdvara och nytt gränssnitt. Den arbetar snabbt och utan fördröjning i menyer och beräkningar, grafiken känns också modernare än i tidigare generationer. Det nya på LCI är att man får touchpad, något som verkligen fungerar bra och som jag använder ofta vid målinmatning. Det går betydligt snabbare än att vrida fram och tillbaka mellan bokstäverna. Skrev även tidigare att inmatningen via touch går snabbt och det omdömet kvarstår. Det enda som hindrar en från att skriva in en adress likadant som man skulle skriva på papper är att man måste göra en liten paus mellan bokstäverna för att systemet ska veta att du är klar med en bokstav. Detta går dock fort så det upplevs inte som besvärande. Man behöver inte heller skriva särskilt snyggt eller på något speciellt sätt, systemet ska t.o.m. analysera själva sekvensen i fingerrörelserna för att lista ut vilken bokstav man skrivit så även om man skriver som en kråka så fattar systemet då sekvensen är typisk för varje bokstav. Det fungerar iaf.
Själva navigationen fungerar väl, några byggställen finns inte med så där kör man ute i skogen. Grafiken på skärmen, split screen och instruktioner i den multifunktionella instrumentdisplayen i min bil ger tydliga instruktioner. RTTI fungerar också bra, visar uppskattad fördröjning i minuter på färdvägen och förslag på andra vägar. Grafiskt visas det på en grå karta med grönt, gult och rött på vägen där färgen visar framkomligheten. Ska testat mer men första intrycket är positivt. Jag valde det för att det dels inte kostar så mycket extra samt att när jag har nav pro vill jag få ut så mycket som möjligt av trafikfunktionerna.
Connected drive är riktigt trevligt, integrationen av vissa iPhone appar är väldigt bra. Har nämnt Deezer (fungerar inte med Spotify ännu, förutom via blåtand såklart). Albumart, spellistor, sökning i Deezer biblioteket, allt är där. Detta fungerade finfint till i lördags då Deezer uppdaterade appen och därmed lyckades skapa en bugg som gör att appen inte längre fungerar i bilen, den ansluts helt enkelt inte. Kommer nog en uppdatering snart, hoppas jag. Det gav dock anledning till att prova Tunein samt Aupeo som båda fungerar lika bra, Tunein visade albumart på låtar som spelades på vissa radiostationer, riktigt trevligt! Facebook och Twitter finns också för den som önskar.
Officefunktionerna har jag inte gett mig in i så mycket ännu, ska gå att läsa och få mail upplästa, likadant med SMS. Har dock provat kalender och det fungerade fint, mina noteringar för dagen visades prydligt i bilens display...
Connected drive appen har en trevlig funktion i att man ser kvarvarande bränslemängd etc i appen.
Se till att ha ett flatrate abbonemang för data bara...
Nu väntar jag bara på att remote services ska kunna användas och att connected drive portalen öppnas i Sverige så man kan börja med Google send to car, BMW Remote appen för fjärrstyrning av värmare etc.
Jag har också Multifunktionell instrumentdisplay (6WB) i min bil och är riktigt nöjd med den också. Känns modernt även om vissa tycker att det är lite riskkokare över den. Det tycker inte jag. I läge comfort har man klassiska runda mätare och avläsbarheten är mycket god. Finns en inbyggd förstoringsfunktion som gör att aktuell hastighet och varvtal visas med lite större typsnitt samt i vitt medans övriga är grå och lite mindre. Tonas snyggt in och ut samt att kör jag 70 så förstoras både "60" och "80". Ökar läsbarheten. I Sport blir allt rött med en stor digital hastighetsmätare och det som är nytt på LCI är att man ser effektuttaget i nederkant på varvräknaren. Man kan också välja att ha "sportindikeringar" i iDriven och får då två mätare som visar effektuttag resp vridmoment. Gimmick som kanske är roligare på en 550 eller M550 än på en 520 :-) Fick man önska något skulle det vara att man kunde skräddarsy vad som visas i respektive läge enligt tycke ock smak, nu är det tre fasta lägen som gäller.
Eco Pro läget blir blått och istället för varvräknare får man en "sparmätare" som visar när man använder effekt samt när batteriet laddar. Nytt är att tillsammans med nav pro så finns det en funktion för förutseende körning där information från navigatorn hämtas och det ges förslag på körstil för att spara bränsle. Exempel är att man får upp en symbol som föreslår att man lättar på gasen för att glida fram. När man frihjular (in/urkoppling sker väldigt smidigt) så ställer sig sparmätaren i mittenläget och markeras vid sidan om mätarnålen så man ser ctt man glider fram. Det känns också att bilen rullar fram frånkopplad från drivlinan och att den inte motorbromsar för man glider ikapp andra bilar i nedförsbacke.
Sista funktion jag vill slå ett slag för igen är, komfortöppning. Så otroligt bekvämt och på LCI stänger man även bakluckan med fotvift något som först börjar med ett litet tutande i bästa lastbilsstil :-) Otroligt bekvämt och enkelt.
Nämnde i tidigare tråd att jag uppfattade att ambient light lyser starkare och nu tycker jag det definitivt. Har mörgrå tygklädsel i min och i min pre-LCI försvann det orange ljuset mycket mer in i tyget, nu syns det tydligt. Jämfört på starkaste läget. Man kan ju också välja "modern" och då lyser det vitt under dörrlisterna, i dörrfacken samt i dioderna i taket.
Alla ni som väntar, ni väntar på något gott.
Ledsen för att jag upprepar vissa saker.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ledsen att radbrytningarna försvann vid inklistringen... blir lite jobbigt att läsa.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
För alla långskånkar på forumet så kan jag meddela att skjutmånen på framstolarna har blivit lite bättre på lci. Så bra att de gamla golvmaterial inte passar längre.
Xc60 tack för bra genomgång av tillvalen.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Ryx: Kul att du valde en GT, den riktiga komfortvarianten. Gillar den också, lycka till. Tack XC60 för en bra redogörelse.

/Janne
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hur upplevs nackstöden i LCI, främst då sportstolarna. Tycker de påminner lite om de som fanns i e61 innan de gjordes om, mao helt värdelösa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.