AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.775

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 13 av 34
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Grattis XC60! Berätta gärna mer om dina intryck när du hunnit köra lite mera och dela gärna några bilder på kärran. Det finns förvånansvärt få bilder på "riktiga" LCI-bilar (dvs inte pressbilder) på nätet ännu. Dessutom: valde du navipaketet? Hur uppfattar du det?
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Har precis hämtat ut LCI'n (530d) och här kommer några första intryck;
Första jag upptäcker när jag sätter mig i bilen är den otroligt snygga M-ratten. Sedan ser jag de små kromlisterna vid displayen, men genom att jag inte har navi så är skärmen fortfarande liten.
Sedan märker jag att man flyttat spärren för att skjuta stolen fram och tillbaka från sidan till stolens framkant. Det jag inte läst något om, men som känns direkt, är att man gjort om sportstolarna ordentligt. De var tidigare mycket större och tjockare, framförallt i ryggstödet. De pressar inte längre fram axlarna lika mycket utan stödjer mer vid midjan. Betydligt bättre tycker jag. Vidare har man gjort om nackstöden så att de inte består av två delar som expanderar utan man flyttar hela nackstödet om man vill ha det närmare huvudet. Detta gör att det är lättare att se bilar som kommer från sidan vid ett stopptecken. Det gamla nackstödet kunde gömma en hel buss. Man har även lagt till automatisk avbländningsbar innerbackspegel som standard, eller i komfortpaketet. Baksätet är oförändrat vad jag kan se. I det hela små (för små!) men bra förbättringar.

Utvändigt krävs det en connoisseur för att hitta förändringarna; dimljus, kromlist vid dimljus, strålkastarna, baklysen samt blinkers i backspeglarna. Fem-serie designgruppen i Munchen måste ha suttit och krökat i biergarten den senaste tiden. Alldeles för lite förändringar för ett facelift efter tre år tycker jag. Skäms!

Väl på rull så tycker jag att den känns lättare fram (trots att den skall väga lika mycket som den gamla). Det måste komma från den omkalibrerade styrningen, eller så är det bara att det är så kul att svänga på den snygga M-ratten. Det släpper givetvis direkt på den regnvåta asfalten när 530d motorns 540 Nm träffar bakdäckens nygjutna däckmönster. Motorljudet skiljer sig också något från min gamla 525d (också 6 cyl), lite mer dieselsound på låga varv men skönare orr på högre varv. Den bestående tanken efter några få mil är att den kraftfulla motorn måste vara i sexuell interaktion med automaten. Jag bara tänker växel så ligger ny växel på plats och motorn levererar massor av harmoni och vrid på alla varvtal. Otrolig skillnad mot 520d med automat som känns ansträngd och ger mer vibrationer och dieselkänsla. Det blev lite motorväg i 160-170 km/h direkt ;-), riktig milslukare!

Jag såg även bilar med 365 och 328 fälgar idag. Jag tycker att 365 fälgen ser lite lyxigare ut, mer åt 7-serie hållet. I jämförelse ger 328 ett lite kraftigare intryck med mer markerat navcentrum, lite sportigare helt enkelt. 328 är också mer lättvättad (färre ränder och profileringar)och sammantaget en snyggare fälg tycker jag. 328 blir dock vanligare, men de flesta åker ändå runt på 236 (520d original) i alla fall.

Bilder kommer men nu sitter jag med för långsam anslutning för att lyckas med det.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Hur är det med whiplash-skydd i de nya nackstöden? Det var väl därför de var delade tidigare? Det förekom info i början av den här tråden om att de nya nackstöden inte längre har skydd. Är det så är det ju en ren skandal.

Jag blir lite orolig när jag hör att sportstolarna har ändrats så mycket. Jag gillar ju att de ger rejält stöd vid skuldrorna. Hoppas handlarn har en bil i hallen snart innan jag beställer.
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Tack Rennwagen för en intressant och välskriven sammanfattning av dina intryck. Förändringen av sportstolarna var särskilt intressant, det har jag inte läst något om och åf har sagt att det inte skulle vara några förändringar. Ska bli intressant att testa. Den "sexuella integrationen" mellan 530-motorn och automaten blir man ju rätt avis på. Själv är man av policyskäl hänvisad till 520-maskineriet men det får väl duga. Grattis hur som helst till en härlig körmaskin! Ser fram emot lite bilder på de (alltför små) förändringarna.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Just integration verkar ha blivit det som BMW sticker ut kraftigt på. Jag kan bara hålla med om att automat och motor samarbetar helt fenomenalt (i mitt fall för en trea).
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Här kommer länk till bilder på min nya 530d lci.
Jag tog med två bilder på min äldre 525d där man ser nackstöd och sportstolen. Då är det tydligt hur de är omarbetade, men som jag sa tidigare så är det till det bättre.

Länk
Tack för recensionen, Rennwagen, och grattis till en fantastiskt fin bil! Vore kul med en bild på hela bilen. En annan smärre förändring jag sett exteriört på LCI'n är det lilla vecket på motorhuven neråt njurarna. Finns dock inte på M-bilar. Förändringarna på sportstolarna är intressant! M-ratten är gjuten :)
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Mkt intressant med bilder Rennwagen, är ratten 255 från sportpaket ZSP eller någon annan?
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Mycket bra jämförelse. Då bör ju även standardstolarna vara förändrade tänker jag. M-sportratten är ett extratillval som kostar 300 kr mer än den vanliga sportratten. Väl använda hundralappar! Håller med om att du gärna får komplettera med fler bilder även exteriört. Det finns fortfarande för få bra bilder på verkliga LCI:er i trafik!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Slog till på en 520d Touring idag med automat, komfort och sportpaket, exakt 400k. Inga ramavtal och helt privat, leverans i slutet på oktober. Ganska nöjd, skönt att gå från ifrån en 523a e39 96a som jag haft i 11 år till detta.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Danileb : grattis du kommer att bli nöjd. Det är otroligt mycket kvalitetsbil för pengarna :-) vilken färg tog du?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Alpinvit och svart skinn, kanske lite tråkigt. Men jag räknar med att ha den många år så jag vill ha ett säkert kort
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Snyggt 5 gör sig mycket bra i vitt. Den ser stor och mäktig ut. Min nya är blå metallic och den ser mycket mindre ut. Men jag ville inte ha två vita på raken.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Då var det dags för mig att bidra med en något mer utförlig rapport om LCI:n.

Hämtade min nya F11 520 xDrive igår och har hunnit lägga ett par mil på bilen och samla de första intrycken. Jag har tidigare haft en F11 525 xDrive -12 så jag kan jämföra med pre-LCI.
Båda bilarna är utan M-sportpaket samt Alpinvita.
Min LCI är utan ”Line” d.v.s. i basversion.

Exteriör:
De yttre förändringarna är försiktiga men absolut inte omärkliga och framförallt så har man i mitt tycke slipat bort de få svagheter i designen som fanns på pre-LCI, vilka framförallt satt i fronten som kanske hade ett lite för snällt utseende med en rundning i profil samt ett litet leende utseende i det nedre luftintaget. LCI har en trubbigare och klart tuffare profil och ser inte lika snäll ut. Behovet av M-sport har i mitt tycke minskat drastiskt med LCI, dessutom så får man inte vissa LCI nyheter med M-sport som t.ex. vecket i strålkastarens förlängning.
Baktill så är förändringarna mindre det är i stort sett bara baklyktornas omarbetade design som man ser. Dels ser själva glaset ut att vara något mörkare (dock inte jämfört två bilar i samma ljus) och sen är själva ljusribborna smalare och vassare och har lite mer djup när de är tända. Blinkersen har ny design.
Enda minuset vs pre-LCI är att blinker fram är med glödlampa och inte LED.

Interiör:
Det är väldigt små förändringar även på insidan. Jag har precis som Rennwagen M-sportratten och är mycket nöjd med valet. Den ser modern, sportig och elegant ut. Hade vanliga sportratten i min pre-LCI och nya M-sport känns fräschare designmässigt. Mugghållarna fram är djupare och även askkoppen är klart djupare. Knappen för öppningen av facket under armstödet är nu i samma finish som nederkanten på interiörlisterna. Jag har även ambient light i min bil och man kan nu välja färg mellan orange och vitt. Tycker spontant också att ljusstyrkan är något kraftigare vilket är bra då ljuset nästan försvann i mörka interiörer tidigare.
Vidare så är min bil utrustad med navigationspaketet och därmed nav pro. Den stora skärmen ger ett litet extra lyft till interiören och den nya inramningen av skärmen med alu-look minskar den svarta plastytan bredvid skärmen och det känns lite mer exklusivt. Har inte hunnit använda alla funktioner i naven ännu, men grafiken är förstklassig och den är även snabb i menyväxlingarna samt den nya grafiken i själva menysystemet är snygg. Min pre-LCI hade inte nav. Pekplattan (touch) ovanpå iDrive reglaget fungerar utmärkt, den känner igen alla tecken direkt utan att fundera även när man skriver slarvigt. Särskilt snabbheten imponerar, det är inga väntetider utan man kan skriva på i rask takt. Själva iDrivereglaget har blivit större med ökad diameter. Kunde varit i metall för optimal kvalitetskänsla om man ska klaga på något. Har än så länge inte provat några andra appar än Deezer och den integrationen är underbar. Koppla in en iPhone kabel i USB-ingången, koppla in iPhone, starta appen ”BMW Connected Drive” vänta tills allt är ihopkopplat, starta appen Deezer och vips så dyker ”Deezer” upp på bilens skärm under menyn ”Connected Drive”. När man spelar en låt visas albumart i displayen, man kan ta fram sina spellistor, söka i Deezers hela bibliotek, starta Deezer Radio, allt vi iDrive-reglaget. Här finns inget mer att önska egentligen.

Nu väntar jag bara på att appen ”My BMW remote” ska släppas i Sverige och ”remote” tjänsterna startas i Sverige vilket ska ske i september.
Förövrigt så visas bränslenivå samt kvarvarande körsträcka i appen BMW Connected Drive i telefonen, kan vara praktiskt.
Jag har standardstolar med tygklädsel i min bil, vilket jag hade även i min 525:a och gillar både stol och klädsel. Även här har nackstödet ny utformning. Någon undrade om Whiplash-skyddet försvunnit och tyvärr så stämmer det enligt vad jag läst och detta finns nu endast på komfortstolen, vilket är svagt.
Den elektriska stolsinställningen (standard) har utökats till att omfatta vinklingen i framkant också, reglagen ser också aningens annorlunda ut.

Chassi/motor:
Upplever rent subjektivt utan att ha kört en pre-LCI och en LCI direkt efter varandra att LCI:n har blivit både lite skarpare i styrningen samtidigt som den sväljer ojämnheter lite bättre trots större fälgar på min LCI jämfört med min pre-LCI. Då båda mina bilar varit xDrive så finns det endast ett chassi då jag inte haft Adaptive Drive på någon av bilarna.
525:an är snabbare och starkare än 520:n, helt klart. LCI:n har även frirullningsfunktion i Eco Pro-lägen vilket jag inte hunnit testa så mycket ännu men det sker helt omärkligt och den automatiska växellådan är helt makalös, vilket den var även i pre-LCI.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
XC60 - stort tack! Slukade det med intresse.

----
BMW CS #6212
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
XC60: Är det bara nackstödens utformning som förändrats på standardstolarna eller har även manövrering och stolsuppbyggnad förändrats (som på sportstolarna)?
Hej.

I BMWs egen info-PDF-fil "BMW Media information 05/2013 The new BMW 5 Series. (Short version)" skrivs følgende som indikerar at det fortfarande er standard med Whiplashskydd: (crash-activated headrests)

Safety Equipment Standard:
airbags for driver and front passenger, side airbags for driver and front passenger, head airbags for front and rear seats, three-point inertia-reel belts on all seats with belt stopper, belt tightener and belt force limiter at the front,
crash-activated headrests at the front, crash sensors, Tyre Defect Indicator
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Skriv gärna lite mer om frirullningssystemet sen när ni har hunnit testa det.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ruskigt dåligt med lci bilder på The Internet. Skulle vilja se skillnaden mellan de olika varianterna på fägarna som ingår i sportpaketet, tog 365. Skillnaden mellan dem var dock minimal, svårt att se hur de såg ut i säljarens säljstödsprogram.

Hur är det med svankstöd i sportstolarna, är det något som ingår och behövs det?
Ska nog även uppgradera till m-ratten.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Svankstödet är inte justerbart men jag tycker att den nya sportstolen är skönare än den gamla.
Frirullningen märker jag inte av. Jag tror bara att det fungera. r i Eco mode. Det finns i alla fall ett menyval under Eco pro där man kan ticka i frirullningen
Å andra sidan gör det nog inte så stor skillnad i en bil som gör 150 km/h vid 2000 rpm på åttans växel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.