AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
144.780

F10 F11 LCI Priser, tillval etc

Sida 11 av 34
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Väldigt fin spec Gorban! Vilka fälgar väljer du i sportpaketet? (Personligen hade jag valt till komfortöppningen...)

----
BMW CS #6212
Gorban, jättefin spec.

Upplägget på offerten kan se olika ut beroende på vilken säljare som gör den.

Grundpriset på en “vanlig“ 520dT Comfort Business Edition är 386.900, netto 331.000 som jag förstår det. 399.000 brutto för en 520xdT verkar rimligt.

Spec #2 som jag nämnde i forumet på sidan 8 har jag fått ner till 380' netto nu efter ett par prutomgångar. Känns det vettigt?

Vad kostar velourmattor? Borde man kunna pruta med det och även bagagematta?

BMW “hos mig“ har tydligen en kund-LCI på gården, men ingen demo i hallen än.

Ja, Leaseplans vinterfälgar är een trist historia. Det var någon som kommenterade det innan. Det är säkert bra business för dem. Det jag funderar på är hur det blir nu när det i offerten till 18" sommarfålgar står att bara BMW's 17" originalfälgar får användas. Hur ser Leasplan på det tro?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Gorban,
Priset är 399 900 sen drar de av 28 900 så du landar på 371 000 i grundpris, det är den enda rabatten på en business-modell och ska framgå på offerten.

Fin spec i övrigt, men glöm inte komfortöppning 😄
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Helmsman: Varför är navin så dålig? Stor framgång mot tidligare CCC system :)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Tack för utredningen om rabatten. Jag har fått totalt 68100 kr rabatt på den här specen men då har vi ett bra ramavtal i botten.

Fälgarna får bli 328 som jag har nu. Jag gillar dem men alla lär väl ha dem nu när de ingår i sportpaketet.

Comfort Access verkar endast kunna beställas med Ambient Light och jag vill inte ha något krom på dörrhandtagen. Ser billigt ut tycker jag.

Glömde nämna att jag valde mattborstade alurails också i specen.
Jag har fått en rabatt på 62.300 kr på följande spec, förvisso med rätt mycket mindre extrautrustning än Gorban's:

300 Alpinvit
205 Steptronic
ZSP Sportpaket (med M Lädersportratt)
761 Individual tonade rutor.

Nettopris: 380.000

Ingen “hypad“ spec direkt, men det är nog vad budgeten mäktar med. Skulle vara bra om man kunde få in bagagematta och velourmattor i det priset.

Håller med angående 328'orna.

Är grundpriset 40' högre på 520d xDrive?
PFA: Steptronic lådan är standard på xDrive modellerna, medan den kostar 22' till 520d. Tror säkert du kan få med bagagematta och velourmattor i priset.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Du har ju så klart rätt. Tack!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Tror många blivit besvikna på navin och de "tjänster" som erbjudits, eller rättare sagt bristen på tjänster jämfört med t.ex. Tyskland. Nu lanseras ju äntligen äkta connecteddrive även i Sverige och det som totalt kostade över 30k (navi, apps etc) kostar nu 20 500. Hoppas bara att tjänsterna nu verkligen fungerar. Jag väntar på appen My BMW remote som ännu inte finns i svenska app store.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Blir jag först om jag får bilen nästa vecka?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
XC60: Det går att regga ett nytt Apple ID i till exempel UK för att därifrån ladda ner appen till telefonen.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Rennwagen,
Jag har redan suttit i min LCI (räknas det som först?) men hämtar först nästa vecka... Vem blir först med det? :-)

Kan bara säga att LCI:n är en försiktig men väldigt lyckad facelift och det krävs kännare för att se skillnaderna.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Gorban,
Tack för tipset har också tänkt i de banorna, men fick idag reda på att My Remote och funktionerna i connected drive släpps i september i Sverige, innan dess gissar jag att jag inte har så mycket användning av appen ändå.
Hoppas få se bilder här i forumet på era nya bilar tillsammans med specarna :)

Kommer inte åt konfiguratorn med min BlackBerry. Är någon form av navigator standard, eller är allt åt det hållet extrautrustning? Är det i stort sett bara regnsensor, farthållare och automatisk bagageluckeöppnare som är standard av bra-att-ha-grejorna (förutom utrustningen i Business Comfort Edition-paketet.?

Tror ni att det finns en chans att det kommer någon trevlig kampanj under hösten? Om det är runt tio veckors leveranstid behöver jag inte beställa förrän i slutet av september.
Sim, stora irritationsmoment med nav:
- Den är helt usel på att ge estimat på tiden man ska vara framme. Har en gammal, billig garmin som jag har vid långresor (för fartkameror). Den är helt överlägsen på detta. Utan att tokköra så "kör jag in" uppemot två timmar mellan Sthlm-Åre.
- Inmatning av adress kräver alltid att man vet ort/kommun. Skulle vilja kunna trycka in Enrisvägen 11 och få förslag på var den kan finnas.
- Att det saftiga priset inte inkluderar uppdateringar av kartor vid t ex service tycker jag är under all kritik! Servicekillarna höll med. Sådana småaktigheter från BMW kan få mig att byta märke!
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
PFA: ingen navi följer med som standard. Då får du lägga till navi-paketet för 20500 för att få Navi Professional.

Comfortpaketet är numera standard på alla bilar. Inte bara i businessversion. Mer kampanj än så tror jag inte vi får se förrän nästa generation femserie börjar närma sig.

Om du inte är van vid BMW Touring så kan det vara bra att veta att touringen har luftfjädrad bakaxel med automatisk nivåreglering. Dessutom drar bakluckan in sig den sista centimetern själv så att man slipper det här med misslyckade stängningar där man får lyfta luckan igen. Ett ständigt problem när jag hade SAAB 9-5.

Däcktryckssensor av det enklare slaget som jämför rotationshastigheten mellan de olika hjulen är också standard liksom punkteringsfria RFT-däck.
Gorban, stort tack för infon. Fina finesser. Om det blir affär så blir det min första BMW. Ja, jag vet...jag borde väl knappt ha tillåtelse att vara på det här forumet ;)

Det här med RFT-däck låter ju på pappret hur bra som helst, men hur är dem i realiteten? Sannolikt inte punkteringsfria? Buller? Slitage?

När man läser följande så börjar man undra:
Länk
Länk

Då kan man kanske tycka att vi som är tjänstebilsförare inte behöver bry oss om däckkostnaden. Det är bara att byta när däcken är utslitna, och så är det ju. Men detta tar leasingföretaget garanterat höjd för i sin leasingkalkyl (tätare byten, dyrare däck), vilket drabbar tjänstebilsföraren i slutändan i vilket fall. Nu startar jag kanske upp en diskussion om något som redan har diskuterats febrilt i andra trådar och ber i så fall på förhand om ursäkt för det.

Ãr även BMW's vinterdäck av RFT-sort?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Leaseplan levererar RFT även på vinterdäcken till BMW.

Som andra sagt så någon vassare kampanj än businessmodellerna ska du nog inte räkna med. Det fina med businessmodellerna är ju att de är inrapporterade till skatteverket vilket övriga vanliga modeller inte är. Det innebär att du som tjänstebilsförare får ett lägre förmånsvärde också. Om du tar en icke businessmodell och lyckad pruta 30% (hypotetiskt) så innebär det endast att du kan ta mer utrustning inom din givna budget men du personligen tjänar inget på att du varit en bra förhandlare då förmånsvärdet räknas på bruttopriset. Man kan t.o.m. säga att ju bättre du är på att förhandla desto högre förmånsvärde... :-) (givet att man använder rabatten till mer utrustning)
XC60, tack för utläggningen.

Någon som har fått ett fastställt förmånsvärde på en grund-520dT Business Touring Edition (LCI)? 2014 års modeller finns inte med på SKV's hemsida. Jag har bara fått ett preliminärt värde, men det är inklusive extrautrustningen naturligtvis.

Provsatte standardstolarna och sportstolarna igår (pre-LCI). En bil med förstnämnda provade jag en sväng. Tycker faktiskt att standardstolarna är lite för korta och ger lite för dåligt stöd. Det är ju individuellt naturligtvis. Det lutar åt sportisarna.

Det stod några kund-LCI på gården. Fina, men som sagt snarlika pre-LCI. Det är knappt säljaren vet vad som ändrats. Nya M-läderratten är riktigt fin. Vill så gärna ha 18" M-fälgar men det verkar omöjligt att deala sig till utan att välja M-paketet. Det får nog bli 328'orna trots att de är vanliga idag och lär bli det framöver i och med sportpaktetet. Synd att det inte kommit fler 18"-tummare till priset av 328 och 365.

Hur prisvärt och vettigt tycker ni tonade rutor är (4000 kr)? Förutsätter att även rutan i bagageluckan tonas. Antar att det är skönt för barnen.

Vore intressant att få se lite specar och slutpriser här.

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
PFA: det finns lite specar och slutpriser om du backar i tråden

Jag har sportstolarna i min bil och är helnöjd. Jag har haft en lånebil den här veckan med standardstolarna i textil. Den stolen skulle väl duga om man inte hade något annat val men den är lite kort som du skriver och jag saknar stödet för skuldrorna.

Det har varit många och långa diskussioner om RFT-däck på Autopower genom åren. De första generationerna var bullriga, stötiga och spåriga och en del bytte till vanliga däck direkt. Men de däck som finns nu tycker jag är helt ok och fördelarna överväger.

Tonade rutor är snyggt. Det finns två andra lösningar om det är barnen du tänker på. Integrerade solgardiner i bakdörrarna eller lösa solgardiner som är perfekt anpassade för att snäppa fast i fönstren bak. Jag har de sistnämnda och de kostade 1200 kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.