|
Sida 10 av 34
|
|
|---|---|
|
Det här med utrustning är ju högst personligt och frågan kan ältas hur länge som helst egentligen. Förutom standardutrustning som xenon, farthållare, helljusassistent mm värdesätter jag mest adaptive drive, stolar med minne, M-pkt och en bra stereo även sportautomaten tycker jag är värd sitt pris. Alla andra dyrare hjälpsystem kan jag faktiskt egentligen vara utan även om det är kul i början som allt annat. |
|
|
bunf - precis. Jag ser 5:or för 700' som inte ens har värme i baksätet. Hur tänkte de? Antagligen var det en brukare som inte hade personer/barn därbak och tanken slog denne inte. Personligen går jag ifrån en sådan bil. En pytteliten detalj för somliga, en mycket viktigt detalj för andra. ---- BMW CS #6212 |
|
|
På vilket sätt är sportautomaten värd sitt pris? Har sportautomat i min F31 men kan verkligen inte se någon fördel med denna utrustningsdetalj... /J.I |
|
|
Då det snart är dags för mig att byta läser jag återigen detta forum och har följt LCI diskussionen noga. Har varit mycket nöjd med mesta (med ett par tydliga undantag, t ex totalförbrukn enl. mätaren under 4,600 mil på 0,92... usel nav, massa BMW connected som jag aldrig fått att funka m.m.). Konstaterat att det inte finns så mycket annat därute som är intressant de närmsta månaderna. Körde en SQ5 häromdagen (lev. Feb om man beställer idag). Bra vrid, grymt ljud, men Audis motsvarighet till komfortstolar var ju inte ens nära BMWs!! Funderar på en 535 denna gång, men har inte bestämt mig om diesel eller bensin. Som ni ser på min förbrukning så är det ganska mycket stadskörning tyvärr och det är ju inte riktigt det detta autobahn-lok är byggt för... Vill gärna ha input! För- resp nackdelar? Tack! Narvselius: "hur tänkte dom?" Jag har mycket utr i min, men någonstans måste man dra gränsen! När man läser detta forum kan man konstatera att smaken är duktigt olika. Jag har mindre barn som sitter i stolar, och numer på kudde. Var ett enkelt val för mig att hoppa värme i baksätet. Inte ens funderat över det valet! Rattvärme är en annan som många vurmar för. Då har ni inte motorvärmaren förmodar jag för min bil är alltid varm när jag kliver in i den, inklusive ratten. Av det jag har idag kan jag nog tänka mig att hoppa M-paketet om skillnaden i utseende inte är så stor som nu. Kommer oxå lägga till backkamera för park varnaren är ganska usel. Komfortöppning låter ju kalas. Särskilt att också kunna stänga m foten. |
|
|
Helmsman - om du köper privat och kan tänka dig RWD så kan du spara 100-130' på att köpa en "svensktalande" bil från UK (du har kanske redan sett tråden Länk Naturligtvis måste man sätta gränsen någonstans men 4' för rumpvärme bak är ju inte så mycket i sammanhanget... och varför skall det vara så självklart med värme i passagerarstolen fram men inte bak? Tror vanans makt har styrt lite mycket där. Fjärrstyrd motorvärmare är säkert kanon; men det kommer till ett pris - rattvärme är ju klart billigare... Hade dock själv gärna prövat detta tillbehör på min, men det fanns tyvärr inte att tillgå i Storbritannien. Fick nöja mig med att ticka för rattvärmen på listan istället. Egentligen kör du det som jag tror många på forumet ser som den perfekta F11:an, nämligen 530d med xDrive och M-paket. Om du mest kör i stan så har du egentligen ingen nytta av en 535:a; det är ju inte så att du kör en slö bil i dag, liksom... Men visst är det alltid kul med lite mer pulver under huven. :) Diesel eller bensin är en fråga som kan få igång många på forumet; om du trivs med din diesel idag så finns det ingen anledning att byta till en 535i - om du däremot går och saknar den raka bensinsexans temperament och ljudkuliss så... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Attans, något gick fel i copy & paste med länken. Fixat nu: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jacky: Sportautomaten är ett relativt billigt tillval och avsevärt mycket skönare att greppa. Visst den medför ingen större funktion förutom paddlarna som jag iofs aldrig använder men känslan är sportigare. Helmsman: Jag var också ute och provade SQ5 och blev rätt imponerad av hur man lyckats få till sportkänslan i bilen. Jag har tidigare haft en S4 och tycker man får lite samma känsla i SQ5:an faktiskt. Det enda jag stör mig på är att S-tronicen tvekar när man trycker till, jag skulle önska mig omedelbar respons. Men det är en bil som skulle passa utmärkt i vårt vinterklimat om man vill förena nytta med nöje. Beträffande bensin och diesel tror jag numer inte det är så stor skillnad i förbrukning, som jämförelse har exempelvis en M135i nästan samma bränsleförbrukning som en 535d vid samma körstil. Däremot är ju fortfarande andrahandsvärdet avsevärt mycket högre på en 535d, jag vet faktiskt inte ens om det går att sälja en 535i idag. Om du ändå är inne på backkameran skulle jag rekommendera surround view, den funktionen är faktiskt riktigt bra. Komfortöppning är det många som lovordar, visst man kan öppna bakluckan med en fotvift vilket kan vara bra men att stänga den med fotvift!? Varför? Knappen sitter ju mitt framför ansiktet. Dessutom är ju alla bmw numer keyless med startknapp. |
|
| Det är enorm skillnad på den praktiska förbrukningen mellan i och d. Jag provkörde en 335i och den låg på 1,3 mot 530d som med motsvarande körning drog 0,9 l/mil. Hård körning och en hel del stadskörning . Men så använder jag mina bilar. Det gjorde valet lätt för mig. | |
|
Jo smaken är verkligen som baken. Själv skulle jag aldrig vara beredd att lägga de extra 100'+ som en 530d kostar över en 520d. Varför liksom? Om jag inte hade så mycket pengar att jag inte behövde bry mig förstås, men då skulle de ändå inte läggas på en 5-serie... |
|
| Fick precis höra att min beställning på 5 LCI är framflyttad till v37 :( | |
| matbl: 0-100 5,8s (530d) mot 8,1s (520d) ; bl.a. därför! ;-) | |
|
Jo jag vet. Men hur ofta racar du med en F11? Och är det värt 100'+ med bättre acc? Men visst. Har man gott om pengar så varför inte... Jag skulle gärna köpa en M550 om jag hade råd... |
|
|
Och varför en 520d när man kan få en 518d och spara ytterligare 17'?!? ---- BMW CS #6212 |
|
| Har det kommit ngn katalog på Svenska ännu? | |
|
Bunf, Att stänga med fotvift är kanon eftersom man också måste ta ut väskorna/kassarna ur bagaget och man har ju inte plötsligt fått fler händer på vägen hem. ;-) Jag har haft fotviftöppning på min F11 och faktiskt ibland saknat att kunna stänga på samma sätt. Dock är behovet inte lika stort kan jag medge då man vid ett hus kan lasta ur i omgångar på ett annat sätt. |
|
|
Narvselius: Nu är det väl lite skillnad på 17' och 100'+... Men visst, hade 518 funnits 2011 när jag köpte min F11 så kanske. Funderar på om det ska bli en F11 LCI eller om man ska vänta ~3 år på nästa 5-serie... Allt beror på business-erbjudanden och förmånsvärden. |
|
| Matbl. Det är väl ingen tvekan om att en 520d business är ett mycket förnuftigt val med bäst rabatt och förmånsvärde i förhållande till det man får. Men det är få som köper BMW bara för att det är förnuftigt. Därför är det ofta kul diskussioner på detta forum. | |
|
Som Rennwagen skriver - BMWs varumärkesbyggande har varit extremt framgångsrikt. Det är därför vi köper produkter från dem som vi egentligen inte behöver men hemskt gärna vill ha. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det är ångest framkallande och köpa en tysk premium bil för man väljer inte vad man vill ha utan vad man kan leva utan :-) Var mycket lättare och köpa till frun en Hyundai för man kunde bara välja mellan 3 paket ;-) Jag skulle vilja ha NAV paket och är väldigt sugen på LED men då måste jag välja bort något annat och det vill jag inte. Kan någon hitta info eller har testat LED vs Xenon helljus? Jag tror ju att xenon har bättre ljusflöde men har aldrig sett testat LED helljusen. |
|
|
Jag var förbi BMW på Mölndalsvägen i Gbg i går och fick en offert på en LCI men jag får återkomma till säljaren och fråga hur han har räknat. Han har satt en 520xdT Comfort Business Edition tlll 399' istället för 371' men totalen verkar stämma. Jag landade på 474' för en 520xdT med följande utrustning: - imperialblå - sportpaket med M-ratt och paddlar - navipaket - internet - real time traffic information - speed limit information - adaptive drive - Harman Kardon stereo - drag - velourmattor - extra 12v-uttag - instrumentkluster med utökat innehåll Säljaren sa att om jag beställer nu hamnar leveransen i mitten av september. Jag ska dock inte byta förrän 1:a november. Enligt säljaren så hade dom redan levererat ut flera LCI till kund men dom har ingen demobil ännu och katalogen har inte kommit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.