|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är på gång och skall ev. köpa en 1995 års BMW M3 Cabriolet. Bilen finns ute på blocket så det är ju inga hemligheter. Allt verkar vara i sin ordning och det jag främst behöver lite hjälp med är att få er expertis på vad man skall kolla extra noga på när man skall köpa en M3:a. Bilen är orginal och rullat ca 9000 mil. Tvivlar inte på säljaren eller det utlovade skicket/milen, men jag har aldrig ägt en M3:a och därför uppskattas alla tips varmt. Finns det t.ex. vanliga fel för årsmodellen som man bör se upp med? Alla tips mottages vamt! Hälsningar, Nicklas | |
|
E36 modellen har tyärr rostproblem så det bör du kolla extra noga. Sen bör du kolla försäkringen innan du köper bilen. M3 är dyra att försäkra och det är aldrig roligt med överraskningar. E |
|
|
Tack för svar! Enl. uppgift skall den vara rostfri, men jag skall absolut kolla upp det! Något speciellt ställe som är extra känsligt för rost? Har kollat försäkringen och den ligger på ca 8500kr/helförsäkrad vilket i sig är en hel del men å andra sidan brukas den ca 5-6 mån per år. /Nicklas |
|
|
Längst ner på dörrar, skrämkanter baklucka och motorhuv. Om jag inte mins fel ska det sitta en 3 liters 286 hk motor i årsmodell -95. Den ska vara något hållbarare än den senare motorn 3,2 liter 321 hk. Försäkringen låter okej. Jag fick budet 25 tkr (M3 e46 -02) från mitt försäkringsbolag när det var aktuellt... E |
|
|
1: Öppna/stäng suffletten, flera gånger! 2: Plastrutan kan ha sprickor, eller vara grumlig. Bör sitta med blixtlås. Ny ruta kostar ca 1000 kr Länk . Monteringen fixar man själv, 4 händer behövs... Är rutan sydd? Ooops...Kolla även innertaket... 3: Kopplingen. Testa genom att köra i ca 90 i 5an/4an. Gasen i botten. Tryck ner kopplingspedalen hastigt i botten, släpp lika hastigt, man skall alltså typ "sparka ner pedalen". Varvtalet bör rusa uppåt 6000 varv. Om kopplingen är frisk så kommer varvtalet att fall tillbaka fort, är den sliten så märker du det genom att den "segar sig". 4: Oljeläck motor/växellåda/differential. Sällan de är snustorra, skall INTE markera revir! 5: Kolla så allt "elekriskt funkar", tex att rutorna åker ner en liten bit när du öppnar stänger dörrarna, elhissar, elstolar, klima, dimljus, serviceindikator osv. 6: Avgasvärdena! 7: Spalter/karosspassning, dvs spår efter krock eller liknande E: E36 rostar inte mer än E46. Jag har två st E36 M3 Cab. Ingen av de har någon synlig rost alls. Den ena lackades om i min ägo, det hittades rost på TVÅ ställen: en fläck på ca 1*1cm "klarslipat" under en gummilist samt en fläck på 2*2mm bakom bromsljuset i bakluckan. M3 Cab klarar överlag rosten bra. Gällande motorn så är 3.2 att föredra, rappare och starkare, hållbarhetsproblem är mer ett forumproblem än ett reellt. En 3.2 har "bättre" bromsskivor fram, 6-växlad låda, annan framvagns geometri, "digital klima". Jag vet inte hur priserna är i dag, men en M3 3.2 i bra skick får man nog en bra bit över 100" för, tex en sån som den här: Länk (min bil, den "mindre fina bruxisen") |
|
|
Nicklas: Bilen ser fin ut. MEN den saknar, det för mig "livsviktiga", överrullningsskyddet, dvs två "bågar" som åker ut automatiskt vid olycka eller om bilen är på väg att slå runt. Den här känns rimlig: Länk , går säkert att göra lite på priset. Har överrullningsskydd! |
|
|
Håller med om att E36 inte rostar mer än e46 men tyvärr kan den som söker på e46 och rost på forumet finna förvånansvärt många trådar i ärendet. Tyvärr har jag själv vid flera tillfällen hittat e46 och e36 med rost på. Jag har även vänner till mig som ägt / äger e46 e36 med rostproblem. En har fått motorhuv (e46), fyra dörrar och baklucka bytt på garrantin. Tyvärr rostade baklucka nummer två redan efter ca 1,5 år igen och då gällde inte den 12 åriga garrantin längre dvs BMW bekostade bytet en gång. Tyvärr rostar e36 och det gäller att hitta ett friskt exemplar vilket innebär att man letar efter rost och rostlagningar innan man slår till. När det gäller motorn så har jag skruvat en 3 liters motor men aldrig 3,2 liters motorn. När jag jämförde motoralternativen (läste på) så vill jag minnas att 3,2 liters motorn var något mer komplicerad än 3 liters motorn (bla dubbelvanos) och att 3,2 liters motorn kom först -96. Rost tillsammans med de 7 vanliga felen du räknar upp ger Nicklas bra hållpunkter när han tittar på objektet. E |
|
|
Om man nu kan se de som en nackdel att motorn har dubbel vanos så väger ändå andra fördelar med 3.2 stort. Tex betydligt bättre utformad oljesump med två oljepickuper, bättre kamkedjesträckare, bättre framvagnsgeometri, dörrar i aluminium, annan styrväxel. Bara några av fördelarna. Men nu när du är ute efter en cab så valet av motor kanske inte kommer i första hand. Jag har haft bevakning på M3:or, 3.0 och 3.2 var för sig i snart 2 år. Lågmilade Cab:ar verkar det finns gott om många verkar ha svårt för att hitta nya hem. Men att hitta en fin 3.2 Coupé verkar i stort sett omöjligt! Min som aldrig varit vinterkörd hade ändå rost innanför sidokjolarna, men inget allvarligt och gick väldigt snabbt och enkelt att åtgärda! Den allvarliga rosten börjar i trösklarna vid lyftpunkterna! Underkant på framskärmarna de som viker in under bilen bakom framhjulet kan också vara tråkiga! Startar från insidan dvs man får lyfta bort innerskärmen blir som en kompostlåda där bakom hjulhuset. |
|
|
Vilken fantastisk respons! Jag är mycket tacksam för all input. Jag är ganska petig av mig som person och värderar kanske "fel" saker så som låga mil, få ägare, bra historik, servicebok, dialogen med säljaren men som ni säkert vet är detta en STOR del av själva köpet. Att säljaren dessutom är äldre är heller ingen nackdel. Naturligtvis är ju bilen lika viktig, men icke att förglömma det ovannämnda. Jag kan leva med små avvikelser i skick, men i det stora hela förväntar man sig ändå en bil med få mil att vara i mycket bra skick. Jag kommer köra ca 300 mil per år så valet av motor (3.0 vs 3.2) spelar inte så stor roll för min del. Det jag inte vill (=ingen vill) är att man köper en lågmilad bil där bilen börjar strula.. Inte för att det är fel på bilen men att många bilar har den där magiska gränsen kring 10000 mil där det börja hända saker. Jag var först inne på en z3:a Coupé men då man har två barn känns en M3:a mer praktisk... Och den sista detaljen som gör att man tvekar... man närmar sig 40, vill helst inte höra "40års kris"... :) Har alltid varit svag för E36 då min personliga åsikt är att den i M-utförande är riktigt, riktigt snygg! Än en gång, tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.