AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.826

Hur hög oljeförbrukning har era E46 330?

Sida 2 av 2
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ska de va så noga så ska man ju fylla ny olja, låta stå vinterhalvåret, tömma, fylla igen med ny. Ut och köra.

Ingen aning vad karln hette men då jag frågade så svarade han byt efter vinterhalvåret. Kan man inte ställa undan bilen i varmgarage kan man lika gärna köra bilen kan man tycka.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är väl iofs kanske av akademisk art och det finns säkert bättre väderkvarnar att kämpa mot, men logiken i att ny olja skulle få mer kondensvatten än gammal är väl ändå en liten tankevurpa!? ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kan inte heller tänka att de e så bra att köra på härsken olja heller som stått ett halvår :(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men den "härsknar" inte på ett halvår om den inte används...

Det största "slitaget" på oljan sker när den utsätts för hög värme i kombination med vatten- och bränsleföroreningar, då kan den oxidera med luftens syre och även bilda sura restprodukter.

Olja som bara "står" håller sig fräsch väldigt länge!

Mvh
Johan B

Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
F-Tar: Den drar säkert lite olja, annars hade jag varit fundersam =) men jag har inte märk något på 80 mil som jag har hunnit köra sen jag fyllde på iaf. Jag hoppas det räckte med byte av ventilationen, det ska tydligen vara boven i vissa fall.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Johan B: Ja de är iofs sant! Men då äre ajjabajja att starta den överhuvudtaget, så ingen motionering för bilen på ett halvår om man vill ha fräsch olja. Verkar som det jämnar ut sig på alla håll när de kommer till att ha en äldre olja över vinterhalvåret såsom en ny. För för å nackdelar me allt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Sjoling: Okej, bara hålla tummarna då. Ventilkåpspackningen på min var värst, den va som lakrits när jag tog bort den. Packningen som går över hålen för tändspolarna/stiften satt kvar efter att ha lyft på kåpan.. Tog en näbbtång jävligt försiktigt å rucka lös packningen, annars kunde skiten fara ner i motorn :P Det var packningen som läckte värst, vv'n såg inte så jättedålig ut.. Satte in den isolerade modellen i förebyggande syfte.

Men som sagt, hålla tummarna och köra på :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
F-Tar, förstår inte hur du menar nu...

Är det ok att starta en bil med gammal sliten oxiderad olja med vatten- och bränsleföroreningar, men inte att starta samma bil med ny fräsch olja?

Om det uppstår ytterligare oxidation/slitage i oljan vid dessa kallstarter, måste det väl ändå vara bättre förutsättningar att göra det med ny fin olja som kan neutralisera dessa föroreningar bättre pga att additivpaketet är fräscht i oljan!

Mvh
Johan B

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Menar bara att varför fylla ny fin olja och sedan förstöra den med en motioneringsstart istället för att ha den äldre oljan i (menar då inte 5000mil gammal olja, utan mer åt 3-400 mil) Som att kasta pengar i sjön kan ja tycka. Man kan helt enkelt ha den 400 mil gamla oljan i motorn i 5-6 månader sedan byta när den ska ställas på igen.

Så mycket tror ja inte den gamla oljan "äter" på delarna i motorn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har oljan bara gått 3-400 mil är den säkerligen rätt fräsch, men om man skall byta oljan i samband med avställningen är det alltid bäst att göra det innan avställningen.

En person som bara kör 3-400 mil på en säsong, ser nog inte ett oljebyte som en större utgift i bilägandet, så de flesta med så lite körning per år byter nog i samband med avställning.

Några få starter sliter ganska lite på själva oljan, däremot får du främst problem med kvarvarande kondensvatten i avgassystemet som gör att det kan rosta upp inifrån.

Men jag rekommenderar som sagt att man inte skall göra dessa få "motionsstarter" för de tillför liksom inget utöver ev. motion av ac-kompressoraxeltätningen, om man nu inte kan vara utan det ljuva motorljudet under vinterhalvåret vill säga... ;)

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.