AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.824

Hur hög oljeförbrukning har era E46 330?

Sida 1 av 2
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hej,

Vill kika runt för att se hur hög/låg oljeförbrukning folk har på sina 330.
Efter lite googling så har jag läst att E46 330 ligga lite högre än många andra modeller. Vissa menar att BMW säger att det är normalt med hög oljekonsumtion för att friskriva sig problem med motorerna. Detta skall tydligen gå att mildra med "rätt sorts olja", men ingen skriver vilken sort eller viskositet.

Vad drar era?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
M54b30 0w-30, vintertid i princip ingenting.

Sommartid stadskörning/buskörning ca 1l per 100 mil (hårddraget) Lite lugnare så ca 1l 300 mil. Egen erfarenhet. Trodde först att nåt var fel, men så var inte fallet. Ägt min i ca ett år nu och jag har köpt totalt 6l olja. Kört ungefär 1400 mil nu.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
F-Tar: Servie intervallen är väl 2500 l bränsle dvs grovt yxat 2500 mil. Menar du att du fyller på mellan 8 och 25 liter olja mellan de rekomemnderade intervallen?

Låter mycket men jag har iofs fyllt några enstaka liter i min E46 325 touring som inte går så särskilt hårt, utan en hel del stad och en del långsträcka men oftast är familjen med och de uppskattar inte alltför spänstig körning.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
2500 mil ja mellan byten. Nu var de ju b30 de var tal om.

Den var servad innan jag köpte den så minns inte miltalen på oljan då ja hämtade den. Har haft den hos BMW en gång då de gäller oljan.

6 liter på 1400 mil sa jag. Inte en droppe under vintern. Numera kör jag alltid runt med en liter ny olja i bagaget hela tiden. Man vet aldrig när han vill ha påfyllning.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min fd 530i -01 drog kanske 1-1,25 liter per 1000 mil och det är mer än någon annan bil jag haft.

6 liter på 1400 mil låter väldigt mycket även för M54 som är känd för att ta lite extra olja.

___
//Ulf
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Körde tidigare på Castrol 0-30, bytte till Castrol 0-40 och det gjorde stor skillnad till det bättre...

Nu får jag pytsa i en halvliter var tvåhundrade mil ungefär.

Mest körning fram och tillbaks till jobbet, två mil enkel väg och någon lite längre tur på 10-12 mil per månad.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Prova en 5w-40 olja i stället. Har minskat förbrukningen i 2 av mina M54. Den första drog knappt någonting.
6 liter på 1400 mil låter extremt mycket. Att du inte behöver fylla på någonting under vintern när du har så pass hög oljeförbrukning nu låter väldigt märkligt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag har 4min till jobbet å de svider alltid lika mkt varje gång ja stänger av bilen då de e ca 50gr i motorn.. Det gör inte saken bättre. Sen kommer helgen å man kör en hel del ist! Vv ska jag byta samt ventilkåpspackning också. Då kmr de nog bli bättre.

Har ingen aning varför den inte dra nå olja alls på vintern.. Antingen kör jag 5w-30 lr 0w-30. Aldrig nåt annat än vad motorn är specad för, inte heller nåt annat än castrol.
Ci
531
CiM
325ciM-04
F-TAR : kan det bero på att du har något läckage någonstans? kylan gör det kanske att det blir tät i läckaget vintertid. en tanke bara.....
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Läckage å läckage.. Ventilkåpspackning ska ja byta till veckan iaf, den ger ifrån sig nåra droppar per 3e månad. Inget allvarligt alls. Brukar torka upp lite lätt ibland. Visst, det bidrar lite såklart, men inte jättemkt. Det rinner inte efter motorn heller.

Ska ta vv på samma gång, om den börjar bli tät så pressar de ju lite vid packningen också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns både 0W40 och 5W40-oljor som är BMW-LL04-klassade!

Om du tycker motorn drar lite för mycket olja, gå upp lite i viskositet - t ex 0W40 alt. 5W40.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Å andra sidan lär det inte göra nånting överhuvudtaget om man så hällde i en tjock semisyntet, men ja alla lär säga att jag har fel och att man MÅSTE ha i den oljan som BMW säger för annars dör hela bilen :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, motorn lär inte skära ihop om du använder en mineralisk eller delsyntetisk olja, men den slits lite mer och kommer att dra lite mer bensin samt hålla kortare tid.

Det finns ingen delsyntetisk olja som är BMW-LL-klassad, så om du använder en icke syntetisk olja får du byta oftare och då blir det ändå dyrare i längden...

Bra syntetolja med BMW LL04-klassning kostar inte mer än ca 50kr/litern från t ex Levoil.de

Mvh
Johan B

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Johan B
Villken 5w-40 olja är LL-04 klassad?
Alla jag hittat är bara LL-01.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Sjoling: Vilken förbrukning på olja har din m54b30 cirka?

Helt klart påverkas de stort utav körsätt, höga varv, stadskörning, buskörning mm..

Nu har ja bytt ventilkåpspackning och vevhusventilation så förhoppningsvis skall den väl gå ned lite.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
När jag startade tråden hade jag kallsvettningar eftersom jag trodde bilen hade dragit 1 lite på 80 mil. Som tur va så visa det sig att den inte alls drog olja.

Jag hade bytt olja och filter innan jag ställde av bilen fast utan att köra med den så all olja hade inte fyllt upp i motorn. Efter att jag fyllt på 1 liter så har jag inte behövt fylla på igen.. Det är jag mycket glad över :)

Det jag tänkte göra va att byta till tjockare olja men hoppar det nu när det inte va ngt fel.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Annars brukar man ju ställa av bilen sedan när man tar ut den igen så byter man olja å filter :p funka säkert bra ditt sätt också ;)

Lyxigt att den inte drar nåt, eller ovanligt kanske man ska säga ;) ja få väl se om den går ner lite i förbrukning nu efter ja bytt vv å ventilkåpspackning, har bara kört 5 mil sen dess så
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Olja bytes alltid innan avställning.Så Sjoling har gjort allt enligt facit.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pga kondens rekommenderade BMW själva att låta den gamla oljan vara kvar i motorn över vintern sedan till våren byta istället. Man bör ju starta bilen ett par ggr när den står i garaget. Men gillar man vätskeblandad olja så äre väl bara att byta innan avställning ;) man gör som man vill
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, gammal olja kan teoretiskt innehålla både mycket vatten och även en hel del sura restprodukter som kan vara aggresivt mot delar i motorn, så ny olja innan avställning är "bäst" ur konserverinssynpunkt!
Den lilla mängd "kondensvatten" som kan uppstå i motorn under vintervilan är försumbar och det bildas ju inte mer kondens i en motor bara för att den fått ny olja - tvärtom får du totalt mer vatten om den gamla oljan redan har vatteninblandning och sedan får ytterligare kondensvatten i sig, så argumentet att man får vattenblandad olja om man byter innan avställningen faller ju på sin egen orimlighet!

Vem på BMW rekommenderar ny olja efter avställning?

Sedan bör man inte starta motorn under avställningen då man sällan eller aldrig kan varmköra hela systmet riktigt varmt - det är då man kan få problem med kondensvatten i avgassystem, inspädning av bränsle i oljan mm.

Enda rimliga anledningen att starta någon gång är att få motion på ac-kompressorns axeltätning så den inte börjar läcka, men är det för kallt ute snurrar den ändå inte på många bilar...

Iofs är det nog inte superkritiskt med när man byter oljan i samband med avställning - men vill man göra allt "by the book" så är det som sagt ny olja innan avställning och sedan låta bilen stå tills man skall ta fram den ur vintervilan igen...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Haas, hittar inte "min lista" i datorn, men kika på listorna i denna tråd så ser du vilka 5W40-oljor som var LL04-godkända då...kan ha tillkommit några:

Länk

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.