|
|
|
|---|---|
|
Har precis bytt frontglasen och funderat varför dessa fort blir mjölkiga och fulla med sprickningar - och gissar att det har att göra med att det konstant blir halvljus och glasen är varma och utsätts för mycket temeperaturskillnader även dagkörning. De är liksom inte designade för det. Så finns det något godkännt - extra lampor, eller modd existerande i programvara eller liknande så man får reducerad effekt med halvljusautomatik eller liknande. Vad jag förstår efter sökning på AP att angeleyes är parkeringsljus och inte godkännda som varselljus dagtid. Tack. | |
| På min bil kan man koda lite olika varianter, t.ex. ett kraftigt reducerat helljus som varselljus, men tror inte det är tillåtet i Sverige, eller iaf var det inte när bilen såldes. Numera gäller ju EU-regler här så det kanske är ok? | |
|
Kollade just. Följande val finns. 1. DRL-ECE (halvljus+bakljus), (standard ECE/EU=Sverige). 3. DRL halvljus utan bakljus. 5. DRL dimmat helljus (0-50% valbart) inga bakljus. |
|
|
Nip: På din bil kan du välja ha ca 40% dimmat i helljusen utan bakljusen på. Alt 30%. U.s blikers också valbart med icket godkänt. Jag kör med blinkersen nu som drl men brukar skifta mellan helljuset som drl ibland. Beroende på vad ja känner för. |
|
| marin849: Reducerad DRL i helljus utan bakljus e OK att köra med. Påminner om Audis DRL :) Blev stoppad i nykterhetskontroll då jag hade DRL 40% i helljus och jag sa att det är godkänt varselljus. Däremot gillade de inte min toningsfilm på lyktorna så dom fick ja rycka :P | |
|
Ha, strålande bra - tack för input. Då sparar man ju bakljusen lite också. Skall höra med verkstaden om det. Man lägger väl det på vred ett snäpp vänster eller liknande och när det är mörkt slår man manuellt på halvljus som man gjorde förr i tiden. |
|
|
...eller så kör du parkeringsljus och dimljus. Tillåtet under "dagsljus"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är väl bara på "nya" bilar som är typade med drl utan bakljus som det är tillåtet med släckta baklampor, dvs på äldre bilar måste det fortfarande lysa bak? | |
|
BMW verkstad håller inte på me sånt. Vart bor du så kanske ja kan hjälpa dig? DRL är aktiv på 0 läget å på halvljus aut, när de blir mörkt så tar halvljuset över varselljuset. Det ligger också aktivt på positionsljus-läget. Kolla hur de ser ut här Länk |
|
|
@Johan: tack för tipset. Skall kollas. @GE: Verkar ligga något i vad du säger - hittade detta: Länk Snubbe på transportstyrelsen som svarade. @F-Tar: Skåne Trodde det var via programvara-joxet på något sätt så verkstad kan fixa det. Är det något via konfigmenyerna eller vad? I 0-läget har jag nada ljus nu. |
|
|
Det aktiveras med dator inuti ljusmodulen.. Helt ofarligt om man vet hur man gör! Har gjort de på min flera ggr. Plus massa annat skoj. BMW verkstad gör inte sånt tyvärr. Skåne, det är långt de! |
|
| @F-Tar: Tack. Skåne är ganska runt, norrland det är långt det. ;) | |
|
Haha vitsig kille ;) Bodde i Malmö tidigare men tyvärr inte längre :p |
|
|
Tack för vänligheten och tipsen. Den där ljusboxen verkar ju lite spännande. Kan man mecka instrumentbelysning och justeringar och så med den? Tänker AC osv. |
|
| Japp :) | |
|
Tjena, jag har också en 320 -04 och är nyfiken på hur man gör för att ställa om lampor, automatiska dörrlås, AC mm:) Hur går man till väga? mvh /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.