AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.550

Motorn skakar, bensinlukt i oljan och vit rök som luktar bensin

Pa
20
Patgo
330cd -03
Problemen uppstod när jag stod på tomgång efter att jag hade tankat bilen på macken. Bilen började skaka och vibrera och lät som den inte gick på alla cylindrar, sen stannade den bara så bogserade hem den.

Så jag har låtit den stått ett tag nu för antog direkt att det var blockpackningen som har gått så blev att fundera på en ny motor istället då.
Kan tillägga att bilen gick varm några månader innan för vattenpumpen var helt trasig så låter ju ännu mer troligt att det är blockpackningen, men ändå knepigt att jag kunde köra såpass länge innan det skedde isf.

Men nu har jag börjat funderat igen och provstartat den och den går riktigt ojämnt och det ryker massa vit rök men samtidigt droppar bensin ur avgasröret och luktar så mycket bensin att det går inte att vara i närheten.. så jag vill va positiv och undrar ifall det kan vara en insprutarventil som krånglar eftersom den verkar få för mycket bensin? Kylarvätskan och oljan ser helt okej ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börjat med att skruva ur stiften och "läsa dem" för att få indikation på vad det kan vara för fel och på vilken/vilka cylindrar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det låter ju lite som topplockspackningen, men gör som johan föreslagit.
Du har kanske tankat diesel
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Som BMW Berra säger ovan - precis min första tanke. Kolla kvittot från macken. ;-)

Dieselpistolen går inte i tankhålet på en katalysatorbil...

Kolla stiften som påtalades i tidigare inlägg, skiljer det sig på någon cyl, tex blött av soppa? Kanske är det då läckande spridare, trasigt stift eller trasig tändspole.
Pa
20
Patgo
330cd -03
Tack för svar! Ska ta och kolla stiften till helgen eftersom jag har rest till norge på jobb. Men kollade oljan idag en snabbis och då var den faktiskt blöt av bensin efter att jag har haft bilen igång lite då och då.. Tankat diesel har jag inte gjort iaf det vet jag! haha.
Är du säkert på att det är bensin och inte kondensvatten?
Pa
20
Patgo
330cd -03
Jag är 100% säker. Luktar enormt med bensin i oljan. Och när man startar bilen så går det inte vara kvar i garaget för då avlider man av all bensinrök som kommer från avgasröret, är ju så att det droppar på golvet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur såg stiften ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
20
Patgo
330cd -03
Ska kolla dom till helgen för är i Norge nu under veckan.
men bensin ryker väl inte?
Är det vitrök så är det sannolikt vatten och det är troligtvis det som droppar ut ut avgasröret.
Pa
20
Patgo
330cd -03
Här är en video på spridarna.. den längst in sprutar inget alls? Länk
Pa
20
Patgo
330cd -03
Ett eller två tändstift såg riktigt dåliga ut också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.