|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Inatt: 31/5 Länk Tidigare i veckan: Länk | |
|
Den här i Karlstad stals natten mot lördag 10-11/5. Det är tre veckor sedan... MVH Christofer |
|
|
Det stals 7st X6 i maj och 3st X5. Hittills i år har ytterligare 23st X5/X6 stulits. Länk Vanligtvis är det Stockholm som blir av med X5 och X6 men sedan polisen och tullen inlett sin satsning på hamnarna i Kapellskär, Nynäshamn och Frihamnen har endast en yngre X5 stulits och den stals den 12 mars (WBAZW61060L568241 LWJ308 en 2011as X5 i grått). Sedan dess har det varit lugnt! Länk Märkligt att inte tull/polis i södra Sverige har samma satsning och vad då satsning den ska vara permanent. Vad jag minns så är över 60st av de X5/X6 som stals förra året fortfarande borta. Mvh Stephan |
|
| Lite märkligt att dessa X5:or fortfarande står som stulna-Borde väl vara tillbaka i Sverige vid det här laget: Länk | |
|
Murpz: Polisen i Litauen hittade ju X5:or 4dagar efter de stals undra om svenska myndigheter känner till det?! Polisen i Kaunas har en del att att göra se man på filmerna. USA-importerat skrot och en stulen X5 E70? 5 nya Cat minigrävare stulna i Danmark Mvh Stephan |
|
| Dom borde ju rimligtvis meddela Polisen/Larmtjänst tycker man.. | |
|
BMW i UK har ju godkänt en spårsändare där man betalar för en årlig prenumertation och på så vis har möjlighet att släcka ned bilen vid händelse av stöld. Löser knappast detta helt och hållet, men om de inte kommit så långt så kanske man hinner få tillbaka sin bil innan den hamnar på en färja österut. Suck alltså, tre X6:or samma natt i området där jag bor! Man kan ju bli paranoid för mindre. Tur att automatväxlade kombibilar inte står högt i kurs i Ryssland. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Kanske är dags att frun får börja köra med Alpinan till vardags istället... München |
|
|
BMW X5/X6 Europas populäraste bil bland tjuvar! Det tog 3timmar innan en stulen X5 dök upp vid en poliskontroll i östra Tyskland i reportaget nedan. I reportaget sägs det att Kaunas i Litauen är högkvarter för Europas biltjuvsmaffia, en i Italien stulen X5 hittades bland de 10000bilar som var till salu i staden i november. Varför kontrollerade du den frågade reportern, svar det är en X5. Har USA-tillverkade BMW chassinumret bakom den bakre regskylten? För den Italienska hade det och den bör varit av Europamodell. Länk Mvh Stephan |
|
| Även om varken X5 eller X6 är extremt ovanliga så sticker de ju ändå ut en del och borde kunna stoppas och kontrolleras på rutin vid färjelägren. Om det plötsligt rullar på 3 nyare X6:or på samma färja borde det ju ringa en del klockor kan man tycka.... | |
|
Är väl inte helt osannolikt att de börjar droppa färjorna och kör över Kalix alternativt söderut över Öresundsbron? Om det är något balterna borde ta tag i så är det att förbjuda import av USA-lik... |
|
|
Öresundsbron är en mindre än en halvtimmes resa från Falsterbonäset... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag vet ju själv som jag skrivit i annan tråd att man riskerar att bli superstoppad i en X5 som ser "skum" ut. Det hände mig i höstas i Täby när jag skulle köra hem från registreringsbesiktningen som varit i Högdalen och tog en sväng om Täby för att slippa E4 köerna. Körde givetvis utan skyltar eftersom bilen ej var registrerad och hade handlingen från Bilprovningen att jag har rätt att med den köra till och från besiktningen, samt givetvis en gällande importförsäkring. Vi mötte en polisbil som gjorde en snabb U-sväng bakom oss och jag sa att nu dröjer det bara några sekunder så kommer vi bli stoppade. Vilket också skedde. Dåligt pålästa poliser fick dock åka därifrån utan att varken kunna beslagta bil eller ge mig böter. De berättade dock att just den motorvägen från Stockholm ut mot Norrtälje och Kapellskär är extra bevakad. En svart X5 utan skyltar var ett lätt och givet byte för dem. Det var bra att de kollade tycker jag även om det var irriterande med poliser som försöker sätta dit en utan att ha underlag för detta. /Anders |
|
| Ja och på Öresundsbron är ju varenda kvadratmillimeter kameraövervakad så om larmet går några timmar senare borde åtminstone tullverken i östländerna hinna bli varskodda innan bilen rullar in i landet. Fast kurirerna har väl sina kontakter att slinka igenom nöten ändå.... | |
|
Cliff Barnes: Det sker redan fick höra av en kompis att larmtjänst var i Gävle förra året för att stoppa en stulen svensk X5 som hade spårutrustning. Den framfördes med gula tyska tillfällighetsskyltar vilket poliserna i Gävle fick reda på var vanligt vid stöld. Dagen efter var en av Gävlepoliserna ute och patrullerade med en kollega som inte varit med och tänkte då visa vad han lärt sig. Ut på motorvägen och vad dyker upp om inte en X5a med gula tyska skyltar. Den stoppas och är precis som den dagen innan stulen i Sverige. Då kommer dem på idén att ringa gränsstationen i Haparanda och fråga om någon X5 med gula tyska skyltar passerat, vilket det har men det var någon timme sedan. Den lyckas dock den Finska polisen stoppa innan den når den Ryska gränsen. Mvh Stephan |
|
| Kristoffer_L: Kurirerna har garanterat kontakter även i Sverige. | |
| Chris: det var det jag menade när jag skrev "näten" (pluralis) ;-) | |
|
Kristoffer: OK, och det är 15 km till färjan i Trelleborg till Travemünde eller Sassnitz. Kanske behagligare färd...? :) ---- BMW CS #6212 |
|
| Narvselius: ja där kanske det går att festa loss tillsammans med tradarchaffisarna :-) | |
|
Man verkar ha fått tag på en av dem som var i gång. Intressant utfall: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
En till artikel: Länk En fråga som slår mig. Hur värderas en bil vid stöld. Ex en X5a. Nån som vet? Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.