AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.028

Nya bromsskivor skeva efter 200 mil?!

Jag köpte ett set med bromsskivor, belägg och slitage-kontakter runt-om från ebay.de. Helt nya. Monterade på bilen, följde monteringsanvisningarna och gjorde zimmermanns inkörnings-procedur enligt anvisningarna som följde med. Jag märkte inget i början men nu efter att ha kört lite så har bromspedalen börjat vibrera vid hårdare inbromsning och höga hastigheter. Trycker jag till ordentligt börjar ratten också att skaka. Bilen är en 320 04 med m-sport.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vissa skivor brukar ha lite restspänningar i materialet som löps ur första gångerna temperaturen sticker iväg lite. Är det inte alltför mycket så brukar det slitas in efter ytterligare några hundra mil. I.a.f. om det rör sig om axialkast på under 0.05-0.010mm. Har du möjlighet att låna en indikatorklocka med magnetfot kan du kolla kastet. Men man måste skruva fast bromsskivan med hjulbultarna och brickor först.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Hur är det med bussningarna i framvagnen. Min förra E-46:a gjorde likadant. Fick nya skivor 2 ggr innan man kom på att bussningar och bärarmarna var dåliga. Efter att dessa blev bytta var det inga problem med vibrationer längre.

Anders
kr
36
krolleg
320d Touring -07
Kan bli bra om man bromsar hårt från hög hastighet ett par gånger efter varandra för att sedan köra lugnt några mil så att skivorna får kylas ner under rotation.

Det är ganska lätt att göra skivorna skeva om bromsarna fått jobbat hårt och sedan stannar du bilen när dom är varma, bromsoken håller ju kvar värmen just där dom sitter så övriga skivan kyls snabbare.
Indikatorklocka kan jag säkert låna! Alternativt köpa en på biltema. Kostade inte så jättemycket :)

Så det kan vara så att jag behöver köpa en sådan här sats:
Länk

för att fixa problemet?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag köpte en sån klocka bara för att konstatera att allt är ju aluminium så den fäster ingenstans på min bil (E39). :)

Har konstaterat ungefär som du att det som löser problemet är att skaffa en frisk framvagn, precis som du länkar till!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brukar inte fästa min indikatorklocka i bilen, utan jag tar en gammal bromsskiva och lägger på betonggolvet och sätter sedan den magnetiska stativfoten på bromsskivan. Blir tillräckligt stadigt och fungerar fint sålänge inte bilen är upplyft alltför högt.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Har samma problem på min e36 -98. Vibrerar efter 200 mil. Har bytt skivor två gånger, senast till Brembo. Trodde det var dålig kvalitet på de gamla.

Men jag ser att framhjulet rör sig väldigt mycket om man trycker eller sparkar på det.
Har beställt bakre bärarmsbussningar. Hoppas det löser problemet. Jag har inga vibrationer vid körning, endast broms.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.