|
|
|
|---|---|
|
Är det helt ideotiskt att köpa en 335i som har en salvage title på sig, importerats via Litauen. 07/11/2010 Texas Damage Report Accident reported Involving front impact With another motor vehicle Moderate front damage reported Moderate rear damage reported Vehicle towed Den kom till sverige 2011-12-13 Vad ska man tänka på vid ett sånt här läge? Jag har provkört den och allt verkar vara ok, milen stämmer enligt carfax vad jag kan se. | |
| Ja, det är helt idiotiskt. | |
|
Ja, det känns lite lurigt. Men är alla bilar som tagits hit på det sättet bara skrot eller går det att få tag på en fullt fungerande kärra på det sättet. Jag har ingen koll alls, så därför jag frågar. |
|
|
Om du vill lägga dina pengar på en bil som skrotats och sen fått liv i Litauen med enda anledning att tjäna pengar, och där risken är stor att den lagats med stulna delar, så får du väl göra det. Personligen hade jag aldrig gjort det, utav flera olika anledningar. Du vet ingenting om bilen och om hur den blivit lagad, är den ens trafiksäker? Litauen är förövrigt det enda land i Europa som tillåter inregistrering utav skrotade bilar. |
|
|
Helt idiotiskt? Svar: Johan Adam! Köper Du en Baltrenoverad bil så medverkar Du indirekt till att gynna industrin som lever på stulna bildelar. Varför försvinner massor med airbags, xenonljus och inredningar från bilfirmor och parkeringar? De går givetvis till att laga USA-vraken. De smällda bilarna går inte att ekonomiskt att reparera med lagligt köpta delar.. I Baltländerna utnytttjar man billig arbetskraft och stulna delar. Och så köper Du ett reparerat krockvrak som är garanterat riskabla att köra med om man smäller. Vilka säkerhetsfunktioner finns kvar? Hur många airbags fattas? Och elektroniken- vilka fel kommer att uppkomma? Men visst, är Du omoralisk och gillar spänning i Ditt bilval, var så god.. |
|
Karl-Hilding |
Men kära nån då. Han frågar ju bara. |
|
Jag förstår poängen helt Stockbroke, men nu har faktiskt bilen rullat i Sverige ett tag, så den skadan är redan skedd :) Moraliska aspekter är en del, men om någon har några erfarenheter om sådana bilar så vill jag gärna höra det. Jag förstår att det inte är något positivt alls med en sådan bil men ville ändå höra mig för lite, till rätt pris liksom? |
|
| En av många... Länk | |
|
Det är en risk att säkerhetsdetaljer (airbags, krockzoner mm) inte fungerar -> livsfarligt. Det är en risk att elektronik och annat inte fungerar -> dyrt att laga. Det är risk att de skruvat bilen samtidigt och det är risk att du inte får den såld, då baltimporter har dåligt rykte minst sagt, den dagen du vill avyttra den. Sista meningen gör affären ganska kass o då kan du istället köpa en med normal historik. Visst kan detta vara undantaget men det tror o andra sidan alla idioter som stirrar sig blind på prislappen och tror de hittat "klippet". :) Du gör din egen bedömning men hittills avråder alla dig att hoppa detta objekt. |
|
| EDIT: Du gör din egen bedömning men hittills avråder alla dig från att köpa detta objekt. | |
|
erik_erik, hoppas inte Du tog illa upp. Inte meningen att direkt "slå Dig i skallen" men tycker att vi alla måste "tänka ett varv till". Har sett att det finns ett antal drabbade köpare som delat sina avskräckande historier. Och ett tag begrep jag inte vart alla airbags och xenonlysen tog vägen.. Ända till media började rapportera och de rullande "dödsfällor" som media berättat om. Jag är själv klart tveksam till att köpa en rejält krockad och lagad bil över huvud taget. Hur kan en bil som fått en rejäl "kyss" någonsin bli lika bra som en okrockad? En bil där rostskydd och massor av andra detaljer mer eller mindre förstörts? Och skulle sedan krockskadan lagas av någon som bara har som mål att få det att "se så bra ut som möjligt" och sedan sälja bilen vidare, då betackar jag mig.. Speciellt om det är kompisen eller grannen som får sponsra bedrägeriet med sina xenonlysen och airbags.. Med vänlig hälsning, |
|
|
Ja så är det helt klart, jag är fullt medveten om att "verkar det var för bra för att vara sant" så är det förmodligen det :) Det var ju bara synd att man provkörde den, min gamla dieselhäck känns inte så spännande längre ;) |
|
| Ingen fara stockbroke, jag är fullt med i ditt tankesätt. | |
| Den kommer bli lika lätt att bli av med den som herpes. | |
| Ja, det är helt idiotiskt. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Resonemanget att den funnits i Sverige ett tag, vad blir skillnaden? Bilen är byggd på stulen bil/stulna delar. Är det ok efter en viss tid? Bättre köpa ok bil som är lättare att sälja eller byta in när det är dags. |
|
Du förstår att efter den har byggts ihop, av förmodligen stulna delar, och sålts så har alltså den personen som tagit in bilen i Sverige gjort sin hacka. Säljer den nya ägaren bilen vidare efter ett tag kommer det inte att öka efterfrågan på stulna delar på något sätt eller generera mer pengar till importören i fråga. Den skadan är redan sked.. Så jag har svårt att se hur vidare försäljning av bilen skulle kunna gynna eller uppmuntra till mera stölder helt enkelt |
|
| Nu kände jag att det luktade lite troll? | |
|
...tja om ALLA vägrar köpa bilar som varit kraschade i USA och åkt via baltikum, kommer förvisso några lurade personer att bli stående med sina uppsminkade lik men i längden kommer det att minska omsättningen på den typen av bilar och då blir det mindre lukrativt att importera skrotbilar som är tillfixade. Så i det korta perspektivet kan man säga att det inte spelar någon roll om man köper sådana bilar i andra, tredje led, men i det längre perspektivet tjänar vi alla på att de bilarna blir "iskalla" på beg.marknaden! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det köper jag Johan b, och jag håller med dig trots det jag skrev ovan. problemet är väl bara alla de som inte tar reda på sådan fakta innan köpet :) |
|
|
Lägg gärna upp regnumret på bilen så ingen annan som inte gjort samma bakgrundskoll som du köper den i tron att det är en OK bil, för det är den INTE! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.