AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.943

BMW 520 bensin - dumt nu?

Hej!

Funderar på att gå över från Volvo till BMW. Vad är för respektive nackdelarna dem emellan?

Kikar just nu på Länk säljaren kan tänka sig att sänka priset något. Jag tycker att det verkar som ett bra pris sett till milen och årsmodellen. Det jag misstänker gör den svårsåld är att det är en bensinare, ligger det något i det? Bör man snegla på diesel tro...har dock tak på 200´.

Mvh Thomas
Sw
69
Swizz
Bmw 318i Limo -03
520:n är törstig och går inte heller så bra med tanke på förbrukningen, skulle ha tagit en 520d istället ---> Länk

This is my Bmw 318i. There are many like it, but this one is mine.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Kolla gärna skatten innan köp. Äldre dieslar kan ligga rätt högt.
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
dom måste verkligen lära sig att fotografera,
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Vadå Det är väl perfekt. Inte en chans att upptäcka bucklor eller repor ned dessa foton ;0)
Min 320i Touring -10 drar 0,69 blandat (0,64 enl spec). Min fars 520d Touring -10 drar 0,58 (0,53 enl spec). Ingen markant skillnad direkt.

En 520i Touring E61 drar ca 0,7-0,75 blandad körning. (0,69 enl spec)

Tycker inte någon bilarna var särskilt tilltalande eller prisvärd.

Hade även beaktat 3-serien 320i och 320d (E91) om du inte är i behov av en så stor bil.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade inte tittat på en diesel eftersom 520i är varken klen eller törstig jämfört med 520d men det finns självklart för och nackdelar de olika motortyperna sinsemellan. Det handlar om vilken motorkaraktär man föredrar, en 520i går tyst, mjukt och diskret men är lite tam på låga varv medan en 520d är jämförelsevis stark på låga varv och dricker något mindre men har en väldigt rå och bullrig gångkultur.

Vilken kompromiss föredrar du?

I övrigt skiljer det inte så mycket mellan att äga en Volvo och en BMW, bägge är bra bilar!

//Bjersér
520d med den uppdaterade motorn som kom 2008 har inte särskilt hög skatt. Den bör ligga på ca 2000kr. Den avspända karaktären på dieseln, helst ihop med automat passar mycket bättre ihop i en bil som E61 än vad en liten bensinmotor gör.
Bjerser är ju en tydlig bensinförespråkare sedan länge ;-) men jag tycker du åtminstone bör prova en 520d samt gärna en bensindriven 525i och kanske den lite större 525d innan du bestämmer dig för att bilda en egen uppfattning. Väldigt många delar inte alls "problemet" med den råare gångkulturen i dieseln, helt enkelt eftersom skillnaderna suddas ut på vägen.
Edit: ....suddas ut på vägen när bilen kommer upp i fart menar jag.
D3
42
D3mpa
520i - 2008
En 520i är inte så törstig förhållande till effekten, allt är relativt kör du aggressivt sluker den, kolla ifall spridarna är bytta på 520i ska byta ut mina skulle gå på 8-10 000
Du får en 525d för ca 170-180tkr med Automat.
Tack för alla reflektioner!

Den här kanske? Länk
Köp Diesel. Du åker billigare och de är attraktivare när det ska säljas.
525:an kändes helt rätt vid första anblick, men den är importerad. Kontrollera bilen extremt noga via BMW i så fall.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En 523i eller 525i måste vara en lämplig vagn; visst kan du gå på diesel men var beredd på att 520d verkligen talar om för dig att du kör diesel. Bilmodellen är också ganska dyr som begagnad så det är helt klart köpläge på bensinare just nu.

----
BMW CS #6212
Såg också att den är importerad, så det går bort. Kikar vidare på bensinare. Det enda är väl att andrahandsvärdet kan gå ner ännu mer. Om 3 år då man byter igen kanske bensin är helt ute.
Det tror jag inte, alla bilar sjunker i pris oavsett bränsle. Om du beräknar ha bilen i tre år får du räkna med halva inköpspriset ungefär. Min gissning är att om du väljer en bensinare så skulle jag överväga M-sport paketet. Kostar lite extra (20-30kkr) upp men det gör bilen mer lättsåld i nästa steg.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bensinare ligger väldigt bra i pris numera så jag ser inte risken så stor att du skulle åka på en smäll när du vill sälja bilen. Möjligen tar det någon vecka extra.

Jag sålde min bensinare på knappt två veckor för en månad sedan.

----
BMW CS #6212
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör en 320i med samma motor, och den är verkligen snål, och räknas som miljöbil, så skatten är bara 1100:-/år, men jag föredrar sexan i femserien, även om den drar lite mer soppa. Diesel går helt bort för mig.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.