AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.802

Bakre Torkare samt spolarvätska funkar ej X3-04

Er
4
Erki82
BMW X3 2,5i -04
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig! Har problem med den bakre torkaren. Varken spolarvätska eller torkaren går. Har aldrig haft problem med den förrut och verkar ju konstigt att båda ger upp samtidigt. Misstänkte själva spaken, men känns långsökt då alla andra funktioner funkar på den.

Någon som har något tips eller varit med om liknande?

Säkringen är kollad antar jag? Brorsans torkare la av, då var det just elen i spaken
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Men om spaken är oskyldig kanske det är kablarna i bakluckan som skavts av? Det är egentligen ett problem som drabbar 5-serie Touring men vem vet det kanske spökar på någon X3 ibland? Jag har aldrig hört eller läst om det, men pröva om värmen till bakrutan eller övriga funktioner fungerar som de skall.

//Bjersér
Er
4
Erki82
BMW X3 2,5i -04
Ja säkring kollad, kan mycket väl vara spaken. Fixade han det själv eller lämnade han in den?
Lämnades in, blev ganska dyrt då man fick byta nån elpryl. BMW stod dock för det på goodwill
Er
4
Erki82
BMW X3 2,5i -04
Aha min börjar ju bli lite åldersstigen så blir nog ingen goodwill tyvärr. Men tack för svaren!
An
2
Anders.J
X3 3.0 -05
Hej, fick du fart på din torkare och spolning på din X3 -04? samma sak hände på min X3 -05.

Er
4
Erki82
BMW X3 2,5i -04
Hej Anders.

Ja jag fick ordning på min, dock så köpte jag en bättre begagnad torkarmotor ifrån skroten. Jag plockade ner och mätte upp och såg att jag hade spänning fram och allt. Tog isär motorn och den var helt ihop ärgad i själva tätningen. Tätningen verkade inte riktigt ha fungerat så hade väl gått in salt och skit som gjort att det helt brakat ihop. Motorn var troligtvis bränd efter att ha försökt köra med så mycket motstånd. Konstigt bara att säkringen inte gått, men det hade den inte.

Svårighetsgraden att göra detta jobb själv sätter jag till 3/10. Egentligen är enda kruxet att inte förstöra clipsen när du ska lossa själva innerpanelen på bagageluckan.

Är det något mer du undrar så ska jag svara så gott jag kan.
An
2
Anders.J
X3 3.0 -05
Hej och tack för snabbt svar, ska plocka isär och kolla upp det imorgon.

Mvh

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.