|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag blir tokig. Har bytt bakre torkarmekanism samt handtag och torkararm i glasrutan på e46 Touring. När armen börjar sin resa över rutan, ca 30 % upp i svepet så rycker armen till och det hörs i kupén. På återgången låter det ingenting. Armen och mekanismen (med öppen lucka) rör sig felfritt och mjukt. Motorn själv (med öppen lucka) går helt felfritt och mjukt. Men med stängd lucka - ryck/dunk. Vad tusan tar i?! Nån som varit med om detta? Kan man manuellt testa armens gång med sprinten i motorn för att simulera armens gång för hand? Snälla tipsa. |
|
Några vilda gissningar :) Kan det vara något inne i mekanismen som rör sig när du stänger luckan ... Eller har det något att göra med hur mycket moment du använder när du drar fast konstruktionen? För lite/mycket? (Minns min Passat från 99 (ny modell då) då man drog fast torkaranordningen för hårt på fabriken, så bakrutorna sprack sönder på löpande band på modellen tills man insåg vart felet låg ... några jobbiga månader för VAG där, man trodde först att hela karossen var för mjuk och vred sönder bakrutan :) Eller är det någon kugg/drev (?) som är trasigt i motorn ... du körde ju med lite våld för att få isär eländet vill jag minnas ;-) |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tjena! Tack för svar, jag måste kommentera: - "Kan det vara något inne i mekanismen som rör sig när du stänger luckan ..." Jag för torkaren för hand med öppen lucka, mekanismen rör sig klanderfritt och friktionsfritt och inget som klonkar eller tar i. Så mekanismen är "tight" och bra. - "Eller har det något att göra med hur mycket moment du använder när du drar fast konstruktionen? För lite/mycket?" Nja, det är inte många skruvar att göra fel med vet du, en (10'a) som håller mekanismen inifrån, och en stor (24'a) som håller mekanismen utifrån. Sen är det en 10'a till själva torkararmen och den måste man ju dra lite grann iallafall, för splinesen på armen/axeln är rätt små o fina och ger inte mycket "fäste" på axeln. Den stora centrummuttern för mekanismen genom rutan (24'an alltså) drar jag mycket försiktigt - den går ju genom glas. Vil inte få spänningar i materialet. - "Eller är det någon kugg/drev (?) som är trasigt i motorn ... du körde ju med lite våld för att få isär eländet vill jag minnas ;-)" Ja, jag använde riktat och kirurgiskt våld under kontrollerade former - du har helt rätt. :-) Men jag utförde denna operation med en tjock handduk mellan glasluckan och själva storluckan - d.v.s motorn var aldrig påverkad eller inkopplad. Och som sagt, motorn drar silkeslent. Jag börjar misstänka att den fjädrande "pivot" som sitter på mekanismen, som klickar i motorns hål när luckan stängs, på nåt sätt går för djupt i hålet, alt sticker för djupt ned i det/är för lång. Men det verkar märkligt. Mekanismen är från BMW och är identisk med min förra.... Tack för att du spånar fritt - mer sånt. Är så nöjd med att ha bytt men detta med klonket är ett sånt smolk i min bägare. :-( |
Del nummer 9 på denna bild har jag inte. ("Packning") Länk Kan det påverka? Nån som vet vad det är för packning? Gummi? /Sb. |
Det är alltså här Länk det skulle på en packning (9 enligt ovan) - jag undrar om den kan göra nån skillnad verkligen?! Som sagt, undrar vad för packning det är, om det är plast eller gummi eller vad? /Sb. |
Fel länk. Såhär ser min ut: Länk |
|
"Jag börjar misstänka att den fjädrande "pivot" som sitter på mekanismen, som klickar i motorns hål när luckan stängs, på nåt sätt går för djupt i hålet" Kan avsaknaden av gummipackningen påverka det där och stötta din teori ... ? Det borde ju finnas en anledning till att packningen ska vara där? Borde väl gå att köpa till den och sätta dit den, har du tur kanske det löser problemet :) Ibland är det dom riktigt små detaljerna som är helt avgörande ... Stortrivs i min Bimmer nu, som tur har jag många mil till jobbet så man får njuta flera timmar/dag :-) Hoppas du får det här löst så att du kan köra med ett leende även när det regnar :) |
|
Hej, tack för svar Sj0blom. Tog isär allt ikväll igen och kontrollerade montage och mekanik. Jag kan inte för mitt liv fatta vad som felar. Det lilla dunket kvarstår men jag kan inte se var det ev skulle ta i. Motor går fritt, mekanism går fritt. Motor och mekanism ihop - du-dunk. Gaahh! Ja jag får gå o kolla med Bavaria i Solna om de har packningen löst. Värt att testa. Numer är ju plasthandtagets lagring i plast och inte längre alu. Ljudet gör sig påmint mest när armen är monterad. Ska byta blad också, kanske ger nånting. Ska kolla gummipackning annars ger jag upp och lever med det. :-/ Sb. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.