AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.914

Törs man använda Pentosin chf 11S 750 -88

Th
593
Theobald
750ial -88
Någon tidigare kreativ ägare av min bil fick för sig att använda röd ATF-olja istället för rekommenderad Pentosin CHF 7.1. I våras bestämde jag mig för att byta ut den till rekommenderad Pentosin CHF 7.1. Sagt och gjort!
Men funderar på ifall jag skulle ha kunnat använt Pentosin CHF 11S istället. Den är syntetisk medans 7.1 är mineralbaserad. De båda är dock inte blandbara!

Det finns massor att läsa om dessa oljor på olika forum, men man blir inte klokare för det.

Nu hittade jag info hos ett företag som heter Eurolia: Länk där man delger en lista över bilar där den nyare 11S kan användas. Där finns också BMW fr.o.m. årsmodell 1990 med.
Min 750 är visserligen en 1988 års modell. Någon som vet och kanske t.o.m. testat 11S på äldre modeller???

Antar 11S är billigare än 7.1. Den sistnämnda kostar 330 kr (inkl. moms) har BMW här i stan nästan aldrig hemma. De säger att det går inte så mycket av den, ändå finns den nästan aldrig på hyllan!

Kan servopumpen och eller packningar ryka ifall man använder den syntetiska 11S? Eftersom de uppger att det går att använda 11S på äldre modeller så borde det funka!

Enlighten me!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
CHF-11S finns numera hos Biltema och används av flera olika bilmärken under annat namn.
Är dock inte svaret på din fråga.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
Här är den CHF 11S, halva priset mot vad Eurolia tar. BMW lär väl också ta ett par hundringar för den. BMW's pris på CHF 7.1 är 330 kr.
Th
593
Theobald
750ial -88
Ops, här är den: Länk
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Köpte 11s på BMW i Kristianstad i förra veckan.
Kosta 128kr för standard burken 1L.
Inte så jäkla dyr som ovan nämnda.

/F1
Th
593
Theobald
750ial -88
Åkte till slut till BMW i Solna och köpte en flaska chf 7.1 á 178 kr. Killen där sa att dom hade haft ett he-e att hitta den nya leverantören till den gamla mineralbaserade oljan.
Tydligen ville inte M-bilar i min hemstad berätta att gått bet på att hitta den leverantören och tänker f-n i mej inte tipsa dom heller. M-bilar i E-tuna lovade ringa om oljan, det var en vecka sen och de har inte hört av sig än.

BMW i Solna fick jag goda vibbar av, servicevänliga och trevliga så dit åker jag gärna igen. Killen sa att det var inga problem att använda den nya chf 11s oljan i min gamla 750 -88. Den oljan får man som du sa Hasso, för 100 kr/litern på Biltema!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.