AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.658

Först small det, sen varningslampa, nu helt sned E39 - hjälp, tack!

pe
10
pesl
528iA Touring - 00
När frun bytte däck på verkstan idag hände det... (med vår älskade E39 touring 528IA)

Hon hörde först en enorm smäll från verkstan (som ligger på källarplan) när bilen var där.

Under hemresan började gul varningslampa lysa.

Väl hemma (1 km resa) konstaterade hon att bilen var helt "sned" - att ena däcket läg tätt mot plåten.

Ringde verkstadsägaren som förnekade både smällen och allt annat.

Vad kan ha hänt? Luftfjädring? Luftbälg?

Och har verkstaden någon skuld i det hela?

Mycket tacksam för er hjälp!

Frustrerad make just nu på utlandsresa
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Fjäder som gått av?
pe
10
pesl
528iA Touring - 00
Tänker du på någon särskild? Och vad kan ha hänt?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tänkte mest på att du berättar att något small och att sedan bilen står snett.
Det första jag tänker på då är en fjäder som har gått av, då det hänt mig själv på en e39 ( sedan ).

Be frugan eller någon hissa upp det hjulet som står fel och kontrollera fjädern.

Vänligen
Mattias
pe
10
pesl
528iA Touring - 00
Tack Mattias! Ska kolla detta!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det kan ju smälla ganska bra hos däckgubben när däcken monteras på fälg, så det MÅSTE ju inte ha ett samband.

Är det inget felmeddelande då? Lysande eller blinkande röda trianglar i displayen under hastighetsmätaren indikerar att felmeddelande finns. Då kan hon trycka på Check Control mellan varv- och tempmätare för att läsa det.
Om t ex en luftbälg är paj så blinkar trianglarna (blinkande betyder "kör inte bilen").

___

Min bil: Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Garanterat en luftbälg som skjutit. Bara att byta. Om du har en M-sport så har jag en bättre begagnad till vänster sida du kan få köpa för 500:-.
Däcket moteras ju knappast på fälgen när den sitter på bilen det lossas och görs i en däckmaskin och det smäller när det fyllls med luft.

Om fjädrarna gått av eller luftfjädrarna givit vika pga att man lyft upp bilen så skulle jag nog säga att det var dåligt innan och hade hänt när som helst.

Men som sagt jag har jag inte sett bilen så jag kan ha fel.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Riktigt att däcket inte monteras när fälgen sitter på bilen men det kan ju ha varit däck till en annan bil som monterades. På däckfirman jag använder så håller ofta en kille på att montera däck för bokade däckbyten längre fram. Detta om man är där under högsäsong.

Men i ovan fall så är det nog en bälg som smällt och i så fall dåligt av firman att låtsas som inget hänt även om det förmodligen inte är deras fel.

___
//Ulf
Har du ens luftfjädring på bilen?
Pyser det?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag menade naturligtvis att ljudet kan ha kommit från en däckmaskin, trodde inte jag behövde förtydliga det...

Om en luftbälg exploderat så behöver man inte se någon gul lampa eller titta på bilen för att konstatera felet. Bilen blir fullständigt stum och om man kör fortare än 20 så känns det rejält. Så det måste hon ha känt när hon körde därifrån.

___

pe
10
pesl
528iA Touring - 00
Tack snälla ni för svar.

Varje gång man låser upp bilen startar rena pys-symfonin från hjuluset (vänster bak) sedan "smällen".

Att köra bilen är mycket riktigt som typ en gammal traktor. Det dunkar i.

Han på verkstaden vill fortfarande inte kännas delaktig i problemet, men tror att det är bälgen. Han påstår att bälgen bara pyser, aldrig exploderar !?

På måndag skall vi dit och sätta på ny.

Svårt att bevisa att de har gjort fel.

Vad hade ni gjort?

Tyvärr är detta inte M-Sport modell Alpina, annars hade det varit intressant.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad skulle verkstan ha gjort som pajar bälgen om det bara var frågan om däckbyte??
Om det pyser så är det bäljen.
En gissning är att de inte haft sönder den utan en var dålig innan och när man sänkte ned dämpare / länkarm så var det nån spricka som inte höll.

Varför skulle de ha stuckit hål på den med flit?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Håller med - det måste ha varit sprickor som töjdes ut när bälgarna sträcktes ut. Bered dig på att byta båda sidor samtidigt. Den andra har säkerligen massor av småsprickor.
Däckfirman har nog inget med saken att göra.

___

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Slitagedelar, inget att käfta om. En ren slump att den gick sönder hos verkstaden, den hade pajat för eller senare i vilket fall.
Bara att krypa till korset och ta utgiften.
pe
10
pesl
528iA Touring - 00
Tack alla!

Givetvis är det så.

Synd bara att verkstaden lät det hända...utan att säga något.

Och att frun fick en lätt skräckfylld resa hem : (

Det är det det enda vi beklagar.

De kanske inte märkte nåt?
Utan trycket föll när bilen sen åkte iväg.

Dom är inte så dyra och enkla att byta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.