AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.691

Köpa E91 2wd eller 4wd

to
93
tomboso
325dA -10
Hej
Som Saabägare letas det frenetiskt efter en 330d helst -09 nyare
Inte lätt hitta rätt utr, inte för många mil, bra historik, rätt pris osv.
Har några objekt nu som verkar schyssta
men bör man prioritera hitta en 4wd för person som härjat i framhjulsdriven träsket från trollhättan
Istället för t.ex en E91 2wd men med rolig (snygga) paddlar på ratt eller M-paket.

Mvh
Saab säljes...
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du inte ska köra runt på oplogade snövägar kommer du inte ha några problem med en vanlig bakhjulsdriven. Greppet ligger på en helt annan nivå än Saaben pga bakhjulsdriften. Hjulspinn exempelvis existerar knappt på torr asfalt om du kör som folk. Som gammal saabägare så vet jag att det inte direkt är fallet med framhjulsdrift.

-------
//Lövet
to
93
tomboso
325dA -10
Har några km ut till stora väggen på en krokig landet asfaltsväg som har en hel del snövintertid
men är väl mest en mental trygghet som i sig kan vara lite lömsk.
Annars så jag mest pendla på rak 2+1 100km/h väg.

Hade man sedan hittat en röd med rätt utr. och 4wd
Är drömmen komplett men verkar omöjligt...

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Satsa på en bakhjulsdriven! Har själv kört Saab och var grymt nöjd med att slippa framhjulsdriften när jag bytte till BMW igen...

/J.I
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har haft en E91 och tyckte det var den sämsta vinterbilen jag haft med tanke på framkomlighet i mycket snö. Med det du skriver i ditt andra inlägg så skulle inte jag tveka en sekund. Den är rätt låg så snö packar under framändan och i hjulhusen när det är mycket snö (inte Stockholms"mycket" utan som i Norrbotten). Har haft precis det du skriver med 2-3 km ut till stora vägen och suttit och velat om man ska våga köra med risk att fastna innan plogen varit ute.

(Och nu kommer den vanliga svadan om att man inte kan köra bil osv. Är 41 år och har bott i Luleå till 1998 och sedan Sthlm.)

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Menar alltså att det är 4WD som gäller. Gillade bilen men inte vintertid när man är ute i obygden. Inte kul att köra fast när man är långt ute i tjottahejti. Är lite sugen på en E91 igen men bara fyrhjulsdriven i så fall.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Med rätt däck vintertid så tycker jag man tar sig långt med e91 så om jag vore du skulle jag inte leta ihjäl mig efter 4wd.

mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller Cykeltjuv.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller "med" Cykeltjuv.

Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ett citat från testet

"Det som verkligen förvånar är hur bra den bakhjulsdrivna BMW:n beter sig. Den tar styrning bra och man slipper känna hjulspinn och bromsnyp
i ratten som karaktäriserar framhjulsdrivna Saab 9-5. Antisladdsystemet släcker alla slad- dyngel och i den kalla, sträva snön är greppet inget problem."

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.