|
|
|
|---|---|
|
Jag har upptäckt ett fel på min E88 och vill diskutera om det är någon annan som haft samma problem. Det har nämligen gått hål i suffletten en bit bak på tyget, och en bit upp från karossen. Det är ungefär där man tänker sig att det skulle varit en c-stolpe om det varit en coupé. Det är två små hål på samma sidor och man ser när man kör maskineriet att det är pga en veckning just där som det slits ut. BMW har tydligen några anslag med annan utformning som jag låtit byta. Själv tycker jag att det borde vara ett garanti-åtagande eller goodwill-åtagande men det tycker ju alla förstås. Är det någon annan här som haft samma problem? | |
|
Hej, jag har samma problem på min! Var hos en cabreparatör i går & frågade om man kunde laga det då sa han att det var en barnsjukdom som drabbade de första modellerna av E88 & att BMW borde ha åtgärdat felet. Dock läste jag på länken nedan att de också hoppades att folk inte skulle använda den så mycket att det skulle märkas. Ska ringa till BMW i dag & höra med dem hur det ligger till. Hoppas de rättar till felet!!! Vore drygt om man skaffar en ny cab & så nöts den också sänder efter ett tag. Länk |
|
|
Hej Grodis Tack för ditt inlägg. Efter att ha varit inne på Bavaria i Solna och pratat om det så fick jag veta att det beror på felaktig konstruktion i lyftarmarna som orsakar en veckning som i sin tur orsakar slitage och hål så småningom. Dock har man en ny uppdaterad modell som man installerar till en kostnad på 1700 kr och meddelar att det inte är något som går på goodwill eller förlängd garanti. Jag låter dem installera de nya lyftarmarna och går hem och grunnar lite och sen kommer jag på idén att gå till Bilia i Segeltorp där jag köpt bilen (jag kanske får bättre bemötande där jag köpt bilen). De fotar upp bilen och gör en ny anmälan till BMW och han i kassan erkänner tom själv att "ja, det verkar ju lite konstigt att det är ett likadant hål på exakt samma ställe på bägge sidor". Under tiden så hittar jag lite på Ebay och inser att det finns rätt många tygsufletter till salu för asbillig penning som har just de där två små hålen. Snabb som jag är så köper jag en E88-suflett på Ebay för ca 4000 kr. Efter några dagar så får jag besked att BMW tar på sig att ersätta delarna (ca 15000 kr) men att jag själv får stå för jobbet vilket ändå känns ganska schysst. Visserligen skulle jag kunna bråka om kostnaden för jobbet (ca 5000 kr) men då kanske BMW istället skulle säga att "ja, men då gör vi värdeminskningsavdrag på suffletten som ändå inte var ny utan i alla fall 3 år gammal även om den inte haft några hål". Att de sedan inte går med på att använda min "privatimpoterade" suflett är en helt annan sak, men det har just med garantiåtaganden att göra. Just nu väntar jag på besked när de kan ta in bilen, för leveransen av sufletten är (så klart) försenad från Tyskland. Gå in och kräv att få förlängd garanti - hänvisa till att "Ja, men det blev ju godkänt på GUE 007 för en månad sedan". GUE007 är alltså min kärra som du kanske förstår. |
|
|
Hej! Mycket intressant! Jag var hos Bavaria i Vällingby & frågade om hålet då firman de rekomenderade för reparation sa att det var en barnsjukdom & att BMW borde fixa en ny suflett.. De hade inte hört talas om felet innan men gick ut & fotade hålet. Killen skulle kolla med BWMs garantiavdelning & återkomma. Tydligen samma som Solna använder! Nu väcks lite hopp för min del! Härligt! Försökte ringa i dag & fråga hur det går men fick inte tag på dem, har även mejlat killen jag pratade med men utan framgång. Återkommer när jag pratat med dem! |
|
|
Var du på Alfa Sadelmakeri på Kungsholmen? Jag var nämligen där själv. Som sagt, jag väntar bara på att få tid för att få min åtgärdad på garantireparation. Om du inte får det så har jag faktiskt en extra sufflett (original och ny) som jag du kan få köpa för vad jag gav för den, med glasruta. (4000) BMW vill ju som sagt inte använda min eftersom den är privatimporterad och det har med deras garantiåtaganden att göra. |
|
| En ny sufflett på BMW kostar ca 12 för övrigt. | |
| Hej, precis. Det var hos Alfa på Kungsholmen jag var. Yes, ska ha din suflett i åtanke om BMW bråkar... =) | |
|
Nån som har en sufflett till salu fortfarande? |
|
|
Tomas: Nej, har du samma fel? De finns nog att köpa i nyskick på tyska Ebay för en billig penning skulle jag tro Alexander |
|
|
tackar.. nä..har inte riktigt samma problem.. men har fått typ "Veckskador" i tyg. det ser ut som fiber i tyg gått av och det ser inte kul ut. nån som har erfarenhet av att byta en sufflett själv? har den gråa toppen av "sonneland matrial" |
|
| Det kan inte vara speciellt jobbigt att byta suffletten själv - det kräver trots allt inte mer utbildning än ett tretimmarspass med en videopresentation. Skulle tro att det inte ens kräver mer verktyg än en skruvmejsel. Har svårt att tänka mig att det finns grejer där som sitter så hårt så de skruvas med hylsa. | |
| Nu är ny Sufflett beställd.. nu ska jag försöka hitta nån duktig som monterar bara. Bmw var ju inte direkt gratis att lämna till. | |
|
Har du beställt på BMW eller nåt annat ställe? Vad fick du betala? Se till att byta lyftarmarna också enligt Alexanders beskrivning ovan, om du har en -08. Jag har en litet hål vid "c-stolpen" som är lagat av colorglue på min... ser ok ut och jag kör aldrig med taket uppe... körs bara upp i garaget och vid parkering nån längre stund på annan ort. Med vänlig hälsning Jonas |
|
|
Beställde en sufflett från ebay i Tyskland. Betalade 9000 för den. Oanvänd. Orginal Bmw. Den 2 tonade gråsvarta |
|
|
Min cabställning är utbytt.. |
|
| eller rättare sagt.. den är utbytt..men vet inte om den är åtgärdad.. hur ser man det? | |
| nu har jag bytt cab på bilen.. enklare än jag trodde.. tog foto på allt medans jag demonterade det gamla. tog ca 3 timmar. men oj så bra det blev. | |
| Tomas E, bytte du armarna som ska orsaka skadan? Har anvisning på liknande hål på båda sidor och funderar om det kan vara idé att byta anslagen i förebyggande syfte. någon som vet vad de heter? Om de går att hitta på realoem eller så? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.