AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
741

alla med v8 se upp!

st
88
stene
530i 88a (e34)
tyvärr så stämmer det att oljepumpens skruvar lossnar. det hela började med att jag fick en 2a på bes. glapp styrled. jaja så om bilen ändå var på lyften varför inte riva oljetråget tänkte jag. läste här på forumet förrut att se upp med oljepump osv osv. jo tack det stämmde helt o hållet. stackars skruvarna det gick att gänga ut dem för hand. o kedjan var så slapp som fitt... ja ni fattar. iaf det är INTE nån stor operation att ta bort hela pumpen (sitter med 3 skruvar) o sen dra åt samtliga skruvar som håller ihop pumpens 2 halvor. det är dem som lossnar först. så alla ni med v8 vänta inte till nästa service eller nåt sånt ta in på ok "förstör det själv" o fixa det. o jo shnitzer det finns digitala bilder :-)
Kan det vara ett tips att använda någont skruv låsnings medel. När man monterar?

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
st
88
stene
530i 88a (e34)
nja det kan inte skada. jag drog bara åt dem igen. problemet är att skruvarna är åtdragna med fel moment från fabrik. (läste här på forumet)
stene:
Du får väldigt gärna maila bilderna till mig.
Jag sitter på ADSL så det är bara att skicka allt du har.
Jag kan eventuellt lägga upp dom på nätet senare om det skulle var ok.

Mvh.
Micke Olsson
stene:
Du får väldigt gärna maila bilderna till mig.
Jag sitter på ADSL så det är bara att skicka allt du har.
Jag kan eventuellt lägga upp dom på nätet senare om det skulle var ok.

Mvh.
Micke Olsson
st
88
stene
530i 88a (e34)
okej majl e på väg med bilder o recept :-)
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
...fråga: Gäller detta oljepumpsproblem även E38?
Japp. Det gäller alla tidiga V8:or.

Mvh.
Micke Olsson
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Åhh fan! Då kanske man bör kolla de där muttrarna. Bilen har ju gått 20500, så det kanske är dags!

Om muttrarna lossnar borde väl oljelampan börja lysa då ingen olja pumpas runt...eller...?
st
88
stene
530i 88a (e34)
ralle 7: jo visserligen men problemet är att det (möjligtvis)slungas iväg bultar kedja kugghjul o gud vet jag iväg in i vevaxeln vevstakarna osv. hur kul e det med motorhaveri?
men jag tror inte att det har med E38 att göra för det är ju en ny model serie så det ska ju vara gjort på annat sätt där så dom inte ska lossna där rättt mig om jag har fel men jag tror då inte det i alla fall

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub Ask Fore The IP
FtpServer Ask Fore The IP
The RavenRacing--
-----------///M
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Eftersom E32/E38 delar motor (M60) fram t.om. 1996 då 4.4 liters åttan kom, så tror jag också att problemen delas. Kontrollerar min pump i morgon.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Gäller detta även 4.4 -96 och framåt?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Min kontrollerades i dag. Den satt löst ! :O
Dock långt i från helt lös men ändå. Lönar sig nog att kontrollera vid nästa service om man har den tidiga 8:an.
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Var det svårt att kontrollera? Eftersom våra bilar, trots att jag har en E38 -95, borde ha likadant motorrum så kanske du kan ge mig några tips?!
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
PJ, Var det svårt att kontrollera? Eftersom våra bilar, trots att jag har en E38 -95, borde ha likadant motorrum så kanske du kan ge mig några tips?!

/R
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej för mig var det inget problem eftersom det utfördes under service, Inspektion 1 ;).
Vad jag fick höra var de demonterade det "lilla" oljetråget och därigenom fick åtkomst till pumpen.
Skall finnas någon sida med bra bilder, men jag har glömt adressen. Hittar jag den så återkommer jag.
Pe
46
Per1
740i -96
Det började ticka om lyftarna på min 740 -96(M60), provade med att byta olja, tickandet försvann ej men oljetryckslampan tändes. Kollade då oljepumpen och mycket riktigt, tre bultar låg i tråget, en som håller fast pumpen och två som håller ihop pumpens halvor.(Ytterligare två bultar plus en mutter satt helt löst).
Har varit i kontakt med BMW Sverige angående detta
och dom ville inte alls kännas vid att det här skulle vara ett problem.

Jag tror att det här är ett mycket vanligt fel som
BMW mörkar(kan bli ganska dyrbara skador ingen bra reklam...), det här problemet borde givetvis kontrolleras när bilen lämnas in för service eller inspektion.
Ni som råkat ut för detta tycker jag ska ringa till BMW Sverige Tel 08-470 60 00 och berätta vad som har hänt och vad ni tycker om detta.(så dom blir varse om att det är fler som råkat ut för samma sak) eller skriv vad som har hänt på BMW's hemsida:
Länk

PEPE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.