|
|
|
|---|---|
|
Jag läser med besvikelse att E90 inte längre räknas som miljöbil i och med nya regler från i år. Försöker räkna ut hur mycket jag ska betala för min nya 318d när jag är klar med all importtrassel och kommer fram till väldigt låga i sammanhanget 932kr. Kan det verkligen stämma eller räknar jag fel 360+2 gram CO2 som är över tillåtna 117 dvs 2x20 och multiplicerat med 2.33 för diesel... | |
Verdi |
Det stämmer. Den där skattefriheten var inte värd så mycket de sista åren. :-) |
| under 1000 lappen är dock helt OK ändå :-) | |
|
Det ser konstigt ut. Jag får det till (källa. transportstyrelsens hemsida) Grundavg 360 2*20 40 Summa 400 2,33*400 932 Miljötillägg 250 Summa 1582 (av de tre sista raderna) |
|
|
Miljötillägget har jag missat i min uträkning. trodde det gällde bara gamla bilar ,men nu ser jag att det är som du säger , jag ska plussa på 250kr. Men jag är lite tveksam till din uträkning ändå: jag tror ändå inte att man först multiplicerar 400 med 2.33 för att sedan en gång till lägga 400 till resultatet av multipliceringen? Och sedan addera 250? Jag tror mer i så fall på totala summan 1182...? |
|
| Nej, du har rätt. Jag adderade lite för mycket på slutet. 1182 it is! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.