AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.865

Skillnad mellan svenska och tyska bilköpare :-)

Hej, jag har varit på jakt efter "den rätta BMW" sedan i april och har säker tittat på ett 100-tal annonser på E90/91 i både Sverige och Tyskland. Jag tror mig ha upptäckt ett mönster på tillvalsfronten...
Undrar om ni håller med:
- nästan alla bilar i svenska annonser har läderstolar och fina fälgar
- bilarna i dem tyska annonser har sällan läder, och väldigt sällan annat än stålfälg. Däremot är dem proppmatade med elektonisk godis som i-drive, parkhilfe, BMWon-line, elektroniskt inställningsbara ratt/stolar med minne även hjulens lufttryck på skärmen...denna elektronik finns sällan på bilar i svenska annonser.
Har jag rätt eller är det bara tillfälligt?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det har du nog lite rätt i. I Tyskland går funktion före design och Karl Heinz som kör 5000 Autobahn mil om året, vill hellre ha navi med trafikinfo samt HUD än läder och stora fälgar. Jag hade prioriterat på samma sätt :)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Är nog också lite mer tysk i mina prioriteringar...funktion före form! Navigation är t.ex ganska vanligt på tysksålda bilar med i övrigt ganska sparsmakad utrustning
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan det bero på olika prissättning på olika tillbehör i olika länder?

Fälgar är ju lätt att byta till önskade medan stolar är lite svårare. Söker lite passivt efter svart helläder sport till min E46 touring men trenden på e46or verkar ha varit halvläder (vilket jag också har). Har inte sett en enda e46 svart helläder sportinredning med stolvärme manuell justerad (ej el) för E46 touring till salu så länge jag sökt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller inte riktigt med. I Sverige säljs väldigt många BMW som tjänstebilar där både skattesystem och arbetsgivare sätter olika gränser. Över 7,5 basbelopp så ökar förmånsvärdet rejält samt att många arbetsgivare har ett maxbelopp för extrautrustning. Detta leder ju till att flertalet bilar säljs med i princip bara komfortpaket och kanske något mer.

I Tyskland så är priset på tjänstebilen mer relaterat till din position i företaget och du som tjänstebilsinnehavare blir inte straffad skattemässigt på samma sätt som i Sverige. Det gör ju att det finns ett större spektrum av olika utrustade bilar. Navigator som tillval är ganska vanligt även i bilar som i övrigt är ganska nakna och att det inte är så i Sverige beror till en del på arbetsgivarnas maxbelopp för utrustning. Den kostar relativt mycket vilket då gör att det inte finns utrymme för så mycket annat att välja till.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller priser på extrautrustning så är de tyska priserna snarlika de svenska. De tyska ligger något under de svenska men så har dom också lägre moms. Jag har jämfört prislistan för tillvalen till E61 och det stämmer i stort sett för allt. Sen kan det skilja lite på olika paket som sätts i hop för kampanjer vilket då kan vara unikt för ett land. Likaså kan det skilja på vad som ingår i standardutrustningen för en vissa modell.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.