|
|
|
|---|---|
|
Jag ska montera drag på bilen och undrar om det utan större problem går att montera en original eldragkrok eller om det saknas vissa kabelstammar mm? Någon som vet vad som ingår i satsen man köper från BMW? Behöver man koda in draget? Alternativet är att montera en avtagbar Westfalia med en anpassad elbox men originalet är det som lockar mest. Westfalia från Tyskland är dock riktigt prisvärt, 3-4000 kr med elbox. | |
| Är väl lika bra att förekomma innan någon påpekar det, jag vet att bmw:s original elkrok även den är tillverkad av Westfalia men för att skilja dem åt kallar jag dem original och avtagbar westfalia, OK? | |
|
;) Jag har läst lite om det på ett tysk BMW forum, där det tydligen är rätt knepigt att eftermontera el-drag, då en styrenhet måste bytas också. Priserna för delarna ligger mellan 1000-1500 EUR + montering. Delen måste också kodas. El-draget är mycket smart måste jag erkänna, men för runt 350 EUR får man ett avtagbart westfalia drag, man själv kan montera, som inte behöver kodning (verkar det som). Frågan är om det är värt 1000+ EUR ;-) |
|
|
Hejsan nordicx Jag monterade ett eldrag original BMW på min F30 , så borde inte vara några problem till F31 , BMW återförsäljare i Umeå gjorde detta , dock var det första gången för dom så det tog ett tag samt dom besiktigade draget oxå... /hälsning från pitebo , nu ägare till F31 , 328i xdrive |
|
|
OK, tack för råden, jag fick kontakt med BMW och enligt dem måste man dra kabel ända fram till handskfacket, de vill ha 18100 kr för montering av ett avtagbart och 22000kr för ett eldrag, för enbart kodningen vill de ha 2500 kr. Jag kommer att köpa ett från Tyskland precis som SIM påpekar, jag använder det kanske 5 ggr per år och då får jag böja på ryggen, surt att det inte satt på bilen när jag köpte den men jag valde automatlåda och lite annat kul, tyvärr räckte inte plånboken till allt... Jag återkommer med en tråd om monteringen. |
|
|
22 laxar för eftermontering !!! puhhh, tvekade lite inför det tillvalet och tänkte att man får väl eftermontera om behovet dyker upp ... men la till den i sista vändan eftersom säljaren just sa att det kunde bli dyrt att ta elkroken i efterhand ... kostade ca 10.000 så där hade man tur :) Jäkligt coolt tillval, brukar imponera när man visar jobbarkompisarna vad som händer när man trycker på knappen ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.