AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.997

Gnisslande hjul

pa
51
paranoxx
320xd GT F34 -14
Hej.
Har en 118 d - 06 som jag är mycket nöjd med. Krängt på nya fälgar nu till säsongen.

Men har nu upptäkt att ibland när jag kör längre sträckor så kan bilen börja låta på högersidan av bilen. lite som något gnisslar lite lätt. såfort man svänger lite eller trycker lätt på bromsen så slutar det, men kommer snabbt tillbaka igen några sekunder senare. Detta uppkommer inte alltid. Uppkommer aldrig när man kör i stan.

Någon som har tips på vad det kan vara?

Mvh Jesper
xy
41
xyzzy
118i -07
Spontant låter det som kärvande/skitiga/rostiga bromsar eller ett hjullager som är på väg...

Kanske är mer buller generellt i stan, och därför det inte hörs?

pa
51
paranoxx
320xd GT F34 -14
Ok, försökt titta lite men inte sett något. Får väl ta bort hjulet isåfall..

Nej det är faktiskt inte i stan, det kommer heller inte alltid. Det kommer när man kört landsväg en tid lustigt nog. Bromsar man lätt eller svänger lite så avtar ljudet en liten stund..

xy
41
xyzzy
118i -07
Kärvande ok + grus/damm i en allt för tunn spalt mellan skiva och bromskloss kanske?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag hade fått in en rätt skaplig sten bakom bromsskölden, så ibland beroende på hur bakhjulet belastades så uppstod ett skrapljud, tog bort oket och slog bort stenen sen var det tyst igen:)
pa
51
paranoxx
320xd GT F34 -14
Hej.

Det är oket som kärvat lustigt nog. Trots att jag kör rätt hårt... upptäckte det när ratten börja skaka när jag körde. Stannade till och då rök det bra om skivan. Nu blir det byte av belägg, lagning eller ev byte av ok samt ev byte av skivor ifall den blivit skev.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.