AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.882

Ska jag köpa en 130i ?

Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Har i dagsläget en 118d och åker omkring i. Är mkt nöjd med den och gillar chassiet starkt. Det som fattas är MOS! Har kommit fram till att det inte var dags för pensionärsmodellen redan.. Var först inne på att hitta en riktigt schysst E36 M3, men jag har redan projektbil o orkar inte meka brukis!

Har blivit sugen på 130. o då är det ju halvkombin som gäller. Var och provade en igår, med m-chassie o rätt ok utrustning, jävligt skön att åka i och kändes typ 100% mer gedigen än min 118 av någon anledning..?

Blev dock lite missnöjd med prestandan, trodde det skulle knuffa på mer faktiskt. Men det är tillräckligt. Lite tom i bottenregistret oxå för att va en så pass stor motor? Eller är jag kräsen?

Ska jag köpa en sån? Är ni nöjda med era? Är dom törstiga?

Vet någon om det är samma innehåll i bakaxeln som äldre bmw? Tyckte klumpen såg lite mindre ut än en 210 klump? (vill ju ha i lamelldiff)

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om bilen inte har något fel så är 130i rejält mycket snabbare än 118d, speciellt i höga farter. Jag hade ne 330i E90, med ungefär samma motor som 130i, och den var mycket vassare än den 118d vi också har i familjen.
Man kan dock lätt luras av dieselns turboknuff och det faktum att 118d är lägre växlad. Det ger ett intryck av att bilen är piggare än vad den är. Likaså kan den jämna effektkurvan hos 3-litersmotorn maskera dess prestanda, men dra den till rödmarkeringen på några växlar och du behöver inte tveka (men glöm inte att ha koll på hastighetsmätaren, så du inte missar hur fort det går).
Det finns en insats från quaife som man kan montera i differentialen på 130i, så får du bromsad diff.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis, 3-litersmotorn har en väldigt jämn kurva och den är snabb utan att det riktigt märks. Var själv sugen på att köpa en som andrabil för några år sedan men det var då få automatare ute och de som fanns var högt prissatta så det blev en Golf GTI istället.

___
//Ulf
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Jag kan verkligen rekommendera en 130i!
Äger själv en 130i och är jätte nöjd.
Den är duktigt snabb, har karaktär, är förvånansvärt bekväm och rymlig och drar uträknat vid pumpen, 0,75-0,85 l/mil i min körcykel.
Det enda negativa är att motorgången inte är lika fin på tomgång som min äldre 320i som har M54.

Jag tror precis som andra redan skrivit att avsaknaden av turboknuff maskerar fartökningen. 80-120 på 4an tar ca 5,5s
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag skulle tro precis som Nockenwelle att du luras lite av din 118ds turbo på halvlåga varv...
Sen är du säkert van att inte varva motorn eftersom du kör diesel nu. 130in mår bäst mellan 2500-6000 varv. men funkar utmärkt att bruksköra på 2000 varv också.

Jag tycker du ska passa på att köpa en av de sista (den sista?) modelerna med BMWs klassiska atribut: 6-cylindrar, ingen turbo, bakhjulsdrift och något så när liten och lätt.

/Jonas
Henrik Braun :Jag tycker den är ovanligt stark på låga varv, du måste ha provat ett dåligt exemplar.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Du ska ju såklart skaffa en 135i, då saknas iaf inte effekt:)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Men med 135 så slipper du å andra sidan inte turbon...
Så ser jag på det iaf.

/Jonas
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Bästa bilen ju!!! Med ett jämt drag från 800 varv med en liten ökning runt 4500varv... tror det är avsaknaden av en egentlig knuff som ofta är märkbar på 4cyl som du saknar...

Min är till salu om en månad ca :)
Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Tack för all input!

Jag tyckte den var lite klen på de där lägsta varven, men visst jag är ju van vid dieseln o den vrider ju på fint på lägsta botten. Sen däremot när sexan fick ta sig o närmar sig 5000 då vaknar den ju till =)

Fortfarande sugen iaf. Några speciella problem man ska se efter?

Raider viking: Vad har du att erbjuda då?

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag håller med ang. gedigenheten. Jag hade innan en 130iM 2007 LCI (Jonas nuvarande, SAKNAR...) och hade ganska nyligen en 3 år nyare 116d. Jag hade hoppats på samma känsla men det var det inte. Och då tänker jag inte på motorsången/gången såklart utan mer på känslan av att stänga dörrarna osv. Såvitt jag vet skall det inte vara någon skillnad mellan modellerna men det kändes så.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Det är en -07 E81(3dr) med M-sport, Comfort, Advantage paketet som de flesta har valt. Sapphire Black med 18" BMW Performance 313 fälgar till sommardäcken och original fälg M207 till vinterdäcken. 8500mil i skrivande stund... åker iväg på en lite resa nu snart men efter det lär den dyka upp på blocket/powerbörsen
Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Hur är bromsarna på 130? Är dom ngt sånär dimesionerade för effekten? Klara man något varv på banan innan pedalen försvinner?

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Japp det är inga problem... Jag har fö bytt till lite tuffare skivor och bromsar...
Verdi
Kan inte en 123d vara lösningen då om du gillar 118d men vill ha lite mer prestanda?
Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Hade inte tänkt på den modellen alls men den verkar ju absolut trevlig! Verkar Dick bara finnas lite väl nya och dyra för min stackars plånbok!
Hade vart kul att prova en!

Finns den motorn bara i 1-serie?

Gillar bruksbilar med botten! Hade en e39 523 förr och höll på att bli galen på den, man fick ju köra som Ari vaatanen för att den inte skulle stanna i gathörnen!
"Finns den motorn bara i 1-serie?"

Finns även i X1 23d och är grunden till Alpina D3 BiTurbos motor.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Vi är väldigt nöjda med 130i. Bra prestanda till väldigt rimliga ägandekostnader. Vi betalar runt 6000 kr per helår hemförsäkring samt vid vardagskörning ( min hustru) så drar den runt 1.1 och det är lokalkörning i Sollentuna dvs mestadels stadskörning.

När jag kör den så kör jag väldigt aktivt :) och jag tycker att chassiet samt bromsar räcker gott och väl till.

Det är en sjukt rolig bil. Mullrar nice oxå med originalsystem.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller med Verdi där. 123d är en riktigt trevlig motor med sina dubbla turbos. Billig i drift och går få upp i minst likadan effekt som 130 om man nu tröttar på originaleffekten.
Eftersom bytet inte beror på att du inte vill ha diesel längre är de klart värt att provköra.

Vad det gäller själva upplevelsen/känslan av hur gedigen bilen känns beror nog ganska mycket på vilken inredning bilen har. Har också kännt skillnad i mellan exemplar, och ända jag kan komma på som kan orsaka detta är inredningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.