AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.684

M3 e36: Flera problem, bl.a högt HC på tomgång

is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Tjena

Lite info om bilen först då. Det är en M3 e36 3,2 -96. Den är i stort sätt orginal när det kommer till motorn förutom att det sitter supersprint decat men med ditsvetsade orginalkattar samt en supersprint race slutdämp. Sitter även ett öppet luftfilter och på vevhusventilationen likaså.

Ska försöka förklara så kort som möjligt men endå försöka få med allt... Bilen går inte riktigt rent alla gånger och jag har en känsla av att allt hänger ihop. I slutet på förra året innan jag ställde in den för vintern betedde den sig många gånger väldigt lustigt.

Fel 1: Det är här största skon klämmer, det är därför jag måste få bukt på problemet.. När bilen skulle besiktigas så fick jag högt HC på tomgång. Övriga värden såg bra ut, lambdan visade att den gick något fett. Men som sagt, i övrigt visade den bra värden, HCn var även bra på förhöjd tomgång. Har mätt HCn vid flera tillfällen efter besiktningen och har visat ungefär samma resultat, runt 240-250 HC på tomgång.

Fel 2: Vissa kallstarter exempelvis så kan den låta sjukt jävla mycket, så mycket att larm och skit på bilar runtom börjar tjuta, fastän du bara står på tomgångsvarv. Jävligt lustigt, nog för att supersprinten låter rätt rejält, så ska det inte låta såhär.. Men efter någon/några minuter så försvinner symptomet och lugnar ner sig, efteråt på tomgång låter den väldigt diskret, så som den alltid har gjort tidigare.

Fel 3: Den känns rent generellt mycket piggare när den är kall, än vad den gör varm. Finns tillfällen när man kört riktigt hårt en stund, så att den är riktigt varm. Då kan tomgången bli riktigt kass, låter ungefär som om den misständer. Likaså när du ska åka iväg och råkar gasa lite för kraftigt så blir det ungefär som man kväver den. Har haft ett par gamla förgasarbilar och dom blir så om du ifrån ingenstans stämplar gasen i botten så bluddrar den bara tills du släpper på gasen liten.

Fel 4: Lite som fel 3, men inte alls i samma utsträckning. Det låter som om den misständer/bluddrar på tomgång, inte ofta men den liksom pruttar till ibland. Tomgången är inte svajjig eller så, den ligger jämt på varvtalet

Fel 5: Jag tycker den har börjat sluka mer soppa än normalt, har inga direkt belägg för det här, har inte mätt eller liknande utan det är bara en känsla jag fått.. Visst kan det bero på högerfoten men rent generellt kör jag lugnt som en kärring.

Jag är alltid nogrann med olja, byts inför varje sommar inkl oljefilter. Förra året byttes tändstift. Vanosen är omlödd och oringarna har jag bytt för kanske 2 år sedan om jag inte minns helt galet, det sitter en sach vanos på som byttes för 5år sedan kanske. Inga konstiga ljud ifrån vanosen.

Jag misstänkte först att det kanske var någon lambdasond som trilskas, när jag kollade dom med multimeter visade både sond 1 och 2 pendlar mellan 0.90-0.93V ungefär. Misstänker att det är därför jag har högt HC? Förstår dock inte varför HCn är ok på förhöjd tomgång.

Jag har letat men kan inte hitta att den drar tjuvluft någonstans.

Kollade felkoder idag med Carsoft 6.5 och fick felkod 44. Efter att ha googlat lite på felkoden så fick jag det till att det är lufttempratur-sensorn som sitter i insuget. Men när jag kollar på "Live data" som finns i carsoft så kan jag läsa av air intake temperature och den visar tempen helt normalt så som jag uppfattade det.. Är inte superhaj på detta men borde inte den vara död då? eller visa helt missvisade tempraturer?

Har provat att rengöra LMM då jag läst att det kan vara mycket strul med dom. Har provat att rycka LMM och den gör helt klart skillnad på tomgången. Men den går sämre på last än med LMM inkopplad.

Har provat att rycka batteriet ett tag, även tömt adaptiv-värden via carsoft. Ingen skillnad alls.

Säg att jag byter lufttemp-sensorn som felkoden säger är fel på. Förklarar det de felen jag har på bilen? Fel 2 misstänker jag mycket kan mycket väl bero på en sån sak, men högt HC endast på tomgång?

Har nu skrivit en jävla massa text, hoppas någon orkar läsa igenom det och komma med lite tips och ideér..

Tack på förhand

Mvh

1: Montera original luftfilterbox inkl filter. Fixa vevhusvent så som det var från fabrik
2: Byt dina lambdsonder, de verkar vara döda
3: Även mina bilar (med Eisenmann) låter mycket högre helt nystartade/kalla, går över efter ca 1 min. Inga problem med avgasvärden. Tror det låter så mycket pga "luftpumpen"?
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
1. När bilen besiktigades så var orginal luftburk på, med vevhusventen kopplad i luftburken. Men den visade samma värden då som med luftfiltret som sitter på nu.

2. Hur vet du det? Dom är ju ganska dyra och det är helst inget jag byter i onödan.

3. Jaha där ser man! Lustigt, har haft bilen rätt många år nu och jag kan inte komma ihåg att den någonsin gjort så tidigare.. Visst den kanske har låtit högre, men knappast så högt som den börjat göra nu sista tiden.

Med vänlig hälsning, Simon
En frisk lambdasond pendlar snabbt mellan ca 0.1-0.9V. Är volttalet "stationärt" som i ditt fall är den sannolikt trasig. Lambda 0.9V signalerar "mycket fet blandning", Lambda 1.0 motsvarar kring 0.45V, men man får ALDRIG ha en sond som lämnar ett så gott som statiskt värde, de SKALL pendla snabbt! Det är ALDRIG dålig ekonomi att byta lambdasonderna (du har två har jag för mig), de "slits" o förlorar sin känslighet med tiden. Det finns rekommendationer från Bosch att man bör byta Lambdasond efter 16000 mil, men det betyder inte att de kan fungera mycket-mycket längre. Jag hade heltokiga avgasvärden på min E34 för mååånga år sedan, rätt motsägelsefulla värden (alla värden höga, inkl lambda). Bytte sonden o alla blev bra, välinvesterade pengar!

Även mina Eisenmann system dönar rätt bra vid kallstart, typ 1 min. Dock inte så att larm eller liknande går, har "Race" varianten som låter mest.

Kolla även efter spruckna luft/vakuumslangar, du hittar de främst under insuget...
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Sådär då, tänkte bara uppdatera min tråd för den som söker och har liknande problem.

Bytte båda sonderna som dawwe föreslog. Första jag märkte var att tomgången inte blöddrar/misständer längre. Besiktigade bilen idag med 003 HC. Så nu är den frisk och kry igen :) tack för hjälpen!
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Bra tråd, tack för att du uppdaterade!
Ro
36
Robbo
E36 M3 Cabrio SMG -99
Vad tror ni om detta...

Fick en 2:a på just avgasvärdena: Först var både HC (~150) och CO (0,6 - 09) över gränsen men efter lite varmkörning så kom HC (16) och CO ner under gränsvärdet (0,3) - men inte CO 2500 (0,8).
Just CO'n pendlade upp och ner vid tomgångskörning och motorn misständer ibland (rister till lite). Går annars silkeslent.
Får fram följande vid avläsning: Länk.

Vad tror ni? I vilken ände skall jag börja? LMM'en här jag rengjort.

Vanos är renoverad i vinter. Vid förra besiktningen gick bilen igenom med perfekta avgasvärden.
Ro
36
Robbo
E36 M3 Cabrio SMG -99
Hittade ett par slangar som var spruckna... Räknar med att det var de som ställde till det för mig!
Ro
36
Robbo
E36 M3 Cabrio SMG -99
Dessvärre avhjälpte diverse slangbyten inte CO-halten... fortvarande för hög. Men tomgången blev jämnare vid varm motor :)

Innan jag beställer två nya Lambdasonder, finns det något annat man bör undersöka? Får inte fram några felkoder.
Lambdaregleringen ser ni ovan. Om jag tolkar Dawwe rätt så är peakvärdet på 0,85 V inte bra = fet blandning. Är det då fel på lambdasonderna eller något annat som orsakar detta...

Tacksam för tips.
Spänningen som lambdasonden genererar skall pendla snabbt mellan 0.1 - 0.9 V. Är spänningen mer eller mindre konstant kring ett värde så är det fel på sonden troligen
Ro
36
Robbo
E36 M3 Cabrio SMG -99
Spänningen pendlar upp och ned (0,1 - 0,85). Adaptionsvärdet (se film) på cyl 4-6 verkar skilja sig från cyl 1-3. 50 resp. -1. Kan detta vara felet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.