|
|
|
|---|---|
|
Har en liten undran om någon vet vad detta fenomen beror på. När jag startar bilen kall så upplever jag att automatlådan inte riktigt "vill" växla upp, dvs lägga i en växel så varvtalet lägger sig så lågt som möjligt. den ligger liksom och drar på samma växel, så länge man ger lite gas. efter ca 5-10 minuter körning försvinner detta fenomen helt och den växlar som vanligt (dvs man ligger inte och åker på 2600rpm i 40km/h) Oljenivån är korrekt, har kollat den med hjälp av guiden här på forumet och upplever inga problem med lådan annars utom just vid kallstart i ca 5-10 min så är den seg på att lägga i tillräckligt hög växel. Tycker även fenoment upplevs tydligare då AC kompressorn är på. Någon som har en aning ? Tacksam för svar. | |
|
Edit : hörde av en vän som kör s80 att det står såhär i manualen ang hans GM automat: Vid start i låga temperaturer kan växlingarna ibland kännas hårda. Detta beror på växellådsoljans tröghet vid låga temperaturer. För att minska motorns avgasutsläpp växlar växellådan upp senare än normalt, om motorn startats vid låga temperaturer. Vid körning med kall motor växlar växellådan vid ett högre varvtal. Detta för att katalysatorn snabbare ska nå rätt arbetstemperatur."" Kan detta vara något som även gäller bmw:s ZF lådor ? |
|
|
Det stämmer Länk Tror till och med att det står om det i manualen. |
|
|
Tack!, hittade denna text i Länken och testade med att låta bilen gå på tomgång i 3 min innan avfärd i morse. Då växlade lådan helt normalt från växling 1. Skönt att veta att detta är en inbyggd funktion och att allt då fungerar som det skall. Tack för hjälpen! ""ZF lådor har kallstartsprogram som innebär att lådan drar högre på växlarna efter kallstart . Enligt manualen är syftet iaf att motor, konverter och katalysator snabbare ska komma upp i temp. Kan tilläggas att kallstartsprogrammet avslutas när något av följande inträffar 1. tre minuter har gått efter start (man kan alltså undvika att köra på programmet om man ger motorn 3 min tomgång efter kallstart innan man kör iväg) 2. bilens hastighet överstiger 40-60 km/h (exakt hast varierar med modell) 3. växellådans oljetemperatur når 60 grader (ej 4HP22/24) "" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.