|
|
|
|---|---|
|
Min BMW E61 (530xd automatlåda)tappar kraft lite sporadiskt utan att det sker något speciellt eller att det kommer upp någon varning. Det som händer är att själva gaspedalen ”dör” (tappar kraft=händer inget när man trampar ner gasen). När man stannar och startar om bilen så går den som vanligt igen. Är det någon som känner till detta problem? | |
|
Läs felkoder. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Har samma problem sedan ett par dagar. Den enda koppling jag har till detta är att bilen inte startade pga att batteriet var dåligt så jag behövde starta bilen med startkablar. Efter detta händer det nästan ingenting när man trycker på gasen. Hastigheten ökar väldigt sakta. Har en 535d E61-05. Jag har även fått felmeddelande "Active Stearing Fault". Har nu bytt batteri till ett AGM 95AH (Biltema) men har kvar samma problem. Kan något ha pajat när man har extremt lite "kräm" kvar i batteriet? eller startkablarna fick jag använda när jag skulle hämta bilen efter att den varit inne på en hel-rekond inklusive motortvätt. Kan det vara fukt-relaterat? |
|
|
Nu efter drygt 1-timme så är "Active Stearing Fault" borta. Inga nya fel har rapporterats av systemet. Dock är bilen fortfarande fullständigt orkeslös. Inget vrid alls. Det går att stampa gasen i botten då händer lite mer men det är ju långt ifrån en frisk bil. Va f-n kan det vara? |
|
|
Fick samma problem med min 525d -08 för några månader sedan. Orkeslös samt att "Active Stearing Fault" kom upp i displayen. Åkte till BMW verkstad för att läsa av felkoder, dock inget napp. Fick tips från verkstads killen att investera i en ctek mxs 5.0 batteriladdare, då jag kör korta sträckor så hinner inte batteriet ladda ordentligt. Vilket bidrar till att bilen börjar automatiskt stänga av vissa funkioner. Nu laddar jag batteriet 1 gång i månaden, alla problem försvann nu funkar allt som det ska. |
|
|
Du kanske måste till ett serviceställe och programmera in batteribytet? I denna tråd Länk står: "Enligt WDS ska batteribyte registreras, även om det nya batteriet är av samma modell som det ersatta. Varför registrera batteribytet? Efter monteringen av ett nytt batteri ska man genomföra servicefunktionen Registrera batteribyte. Registreringen av batteribytet behövs, för att meddela till effekthanteringen (programvara i motorelektronik och intelligent batterisensor), att ett nytt batteri monterats i bilen. Utan registrering av batteribytet fungerar effekthanteringen inte korrekt och det kan leda till funktionsbegränsningar, såsom t ex reducering eller frånkoppling av enskilda förbrukare. Registrera batteribyte Med denna servicefunktion meddelas effekthanteringen i DME/DDE om ett batteribyte. Följande aktioner genomförs. Den aktuella kilometerställningen lagras för batteribytet. De lagrade mätvärdena (batteriladdningsstaus, ström, spänning, temperatur osv) raderas. Effekthanteringen initieras." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.