AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.536

Tomgång som dippar och motorn rycker ibland vad gaspådrag, 328ci e46

Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Hej!
Har sedan en liten tid tillbaka haft problem med att varvtalen dippar ner till extremt lågt vid tomgång för att sedan hoppa upp och sedan lägga sig på normalt igen. Utöver detta så brukar den ibland också hugga lite vid hårda gaspådrag. Var mycket värre i vintras och sedan dess har två bälgar till motorn bytts då de läckte. Men problemet kvarstår ännu till viss del.

Någon som vet vad felet kan vara?
da
6
daddi72
330xd Touring -08 (ej LCI)
325xiA Touring -06
Har du letat efter fler vakuumläckor? Är det några felkoder på den (check engine lampan lyser)

Låter som tjuvluft... Annars kan det vara luftmassemätaren (finns rengöringsspray att köpa, CRC Air Sensor Cleaner) eller något fel på bränsleförsörjningen. Hur långt har den gått?
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Okej ska kolla lite mer på det.
Inga felkoder lyser på grund av det. Jag har en känsla av att det är värre när det är kallt/fuktigt ute eller motorn kall.

Den har gått ca 18800 mil.
da
6
daddi72
330xd Touring -08 (ej LCI)
325xiA Touring -06
Kolla också din DISA (googla). Se t.ex: Länk

Med vänlig hälsning,
D
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Har stött på andra symptom, den var ganska svårstartad häromdagen. En annan morgon så dog även motorn när jag tryckte ner kopplingen.
Inget av det har hänt tidigare och vet inte om jag inbillar mig men den känns ibland rätt seg och trött.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en felkodsavläsning!

Det kan vara allt möjligt, men mest troligt är givare till kam- eller vevaxel eller DISA-ventil eller sliten Vanos-mekanism.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Det kommer göras på en BMW-verkstad alldeles snart.

Film på tomgång

Film på dör vid koppling och svårstartad:

Karl-Hilding
Tempgivaren vid insuget kan vara kass.
Den kanske tror att det är 100 grader varmt.
Så var det på vår 325 med exakt samma symtom.
Jag hade kollat så pluggarna 14 och inte inte rostat sönder, inte säkert att du har 14.
Men det startades en tråd om pluggen 19 för e39 och många har kollat sina och de brukar vara rejält spruckna.
På min 98 e39 528 så föll den av i handen satt knappt fast innan, den var rejält sprucken och jag har haft problem med att bilen dragit 1.2 liter per mil.
Det syntes även på instrumentet short term fuel trim var och pendlae mellan 5-15 % då bilen försökte kompensera tjuvluften.

Detta försvann helt efter byte av plugg #19 jag hade även en del ryckningar, det vart bättre efter att jag raderat adaptionsvärdena.

Del 19 är 7mm, så en slangbit med en blt i andra änden går även att använda.
Trött man är ...glömde länken.

Som sagt el #19 lätt att kolla lys med en lampa den syns från sidan.

Länk
Glömde skriva jag hade de symptomen du har me dippande tomgång och då drog den tjuvluft.

Går ju att spraya startgas för att se om det är insugspackningar tex.

Min plugg var rejält sprucket men motorn reagerade inte på startgas.
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Både dessa ska kollas lite på under dagen skulle jag tro :)
Samt ska slå ett getöga på den omnämnda givaren och lite annat beroende på tiden.

Förhoppningsvis kommer felkodsavläsning ske inom någon vecka då den ska in på verkstad för felande ABS-givare och lite annat smått.
Om du står vid flygeln som är på förarsidan och tittar under bakre kortsidan av insuget mot torpedväggen så ser du åtminstone den stora pluggen.
När du monterar den nya ta lite olja på fingret från oljestickan eller en klick diskmedel och lägg på pluggen eller utsidan av röret så är det lättare att få på hela.

Du kan ju göra ett litet test kolla vad din dator säger att du har för förbrukningen per mil och om den sen går ned lite efter samma typ av körning när du bytt pluggen.
Är lite nyfiken på hur det har gått.
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Ber om ursäkt för jättesegt svar, men ska hämta ut bilen på BMW idag där motorproblemet blev konstaterat till att vara en kamaxelgivare som spökade. Den är bytt och förhoppningsvis är problemet bortblåst. Annars får jag väl väcka mer liv i denna tråd.
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Bilen dör inte alla längre, men nu vandrar tomgången fortfarande lite ibland.
Tips på vad det är mer?
Ska servas inom 400 (oljeservice).
Fy
10
Fyllehund
328ci -99
Problemet uppkommer när bilen är kall och motorn inte kommit upp i arbetstemp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då skulle jag gissa på slitna packningar i Vanos-enheten.
Vanligt när bilarna rullat några år...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har samma bekymmer med min 328: Länk

Om du kommer på vad det är så uppdatera gärna. Tror kanske att detta är något som man får leva med. Men det gör mig inte så mycket eftersom det bara sker innan motorn kommit upp i arbetstemperatur.
Ho
14
Hogis
318i Touring - 02
Jag hade samma problem med min 320 E46, efter mycket sökande på olika sidor hittade jag till slut att mest troliga var kamaxelgivaren fram som var slutkörd. Jag var inte säker men körde en felsökning för säkerhets skull och det bekräftade mitt problem.

Jag gick sedan in på Schmeidmann och beställde en ny (Notera, Orginal ej den andra).

När jag fått den nya givaren tog det ca 25 min att byta. Fungerat klanderfritt sedan dess.
Varför är tomgången bara ojämn vid en viss temperatur i så fall? Borde den inte alltid vara ojämn om kamaxelgivaren är dålig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.